23.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 2008 Puretech 130 ei unohda kauneuttaan eikä käytännöllisyyttään Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylikkyyttä etsivät miltei kaikki pikkukatumaasturit. Peugeot 2008:ssa on muistettu sekin, mihin tällainen auto on alun perin tehty. Hyvää: kevyesti toimivat hallintalaitteet, väljät sisätilat. Huonoa: kömpelö käyttöliittymä, huonot istuinlämmittimet. Kaikki on tietysti silkkaa makumieltymystä, mutta useimpien silmissä uusi Peugeot 2008 näyttää yksiselitteisen hyvältä. Erottautumista toki tässä tiheästi autoistuneessa luokassa tarvitaankin, ja siitä on otettu kaikki irti: keula hymyilee leveänkorkealla, kyljet pokkaavat rohkeasti ja takaluukkuun leijona on kynsinyt jo tutuksi tulleet led-raapaisunsa. Ja aivan kuten pikkuveli 208:ssa, myös yhtä nollaa suuremmassa mallissa peugeotmainen pieni ohjauspyörä sijoitettuna mittaristotason alapuolelle ei näytä ja tunnu niin erikoiselta kuin vaikkapa keskiluokkaisemmassa 508:ssa. Koska laatuvaikutelmakin on kopioitu isommista Peugeoteista, tähän luokkaan se tuo ylimääräistä luksusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Todellinen citymaasturi 2008:n käyttöalue solahtaa luontevammin toistuvaan kaupunkisukkulointiin kuin päivittäisiin moottoritiesiirtymiin, ja suunnittelutiimi näyttää myös muistaneen tämän. Nurkkapyörittelyssä ohjaus on erittäin kevyt, mikä sopii tähän tarkoitusperään hyvin, vaikka tunnottomuus onkin lähellä. Vaivaa ei tarvitse nähdä myöskään varsinaiseen etenemiseen liittyvien asioiden kohdalla. Vaihteensiirto edellyttää vain sormivoimia, joskin keppi liikkuu aika pitkin liikkein, ja myös valitsimen sijainti tavallista ylempänä keskikonsolissa vaatii pienen totuttelun. Polkimien tuntuma on hyvä ja moottorista löytyy jo tyhjäkäynniltä mukavasti puhtia, joten ainekset pienen katumaasturin ydinosaamisalueelle ovat kasassa. Bensiinimoottori on kaiken kukkuraksi kolmisylinteriseksi varsin hiljainen, ja isoveli 308:n vastaavaa voimalinjaa vaivannut alakierrosten jyrinäkin on saatu taltutettua. Persoonallisuuttakin löytyy, siis muutakin kuin esteettistä sellaista. Kiihdytyksissä alustan geometria on hieman poikkeava, sillä keula kohoaa tuntuvasti ja vastaavasti niiaa jarrutuksissa melko voimakkaasti. Piirre on kuitenkin lähinnä ”ranskalainen”, ei siis varsinainen moite. Leppoisammalla asennolla Tässä kokonaisuudessa ei myöskään haittaa, että maantie ja viimeistään moottoritie paljastavat 2008:n todellisen kokoluokan. Eniten haittaa ohjauksen keskialue, jossa esiintyy ainakin keväällä kokeilluilla kitkarenkailla tahmeutta: tässä mielessä ranskalaiset ovat siirtyneet yhdestä ajettavuuden ulottuvuudesta toiseen. Istuin säätyy aika alas ja taakse – pienten katumaasturien valmistajat (muutkin kuin Peugeot) ovat selvästi oivaltaneet, ettei tämän tyyppisessä autossa haluta välttämättä istua kuin kanat orrella. Tässäkin on tosin menty ikään kuin toiseen ääripäähän: ajoasento ei ole enää lainkaan ryhdikäs vaan pikemminkin makaava, ja asettaa ainakin pitkän kuljettajan polvet hieman koukkuun. Riippuu kunkin kropasta, puutuvatko pakarat. Kojelaudan käytössä on enemmänkin epäkohtia – ennen muuta tunnottomissa istuinlämmittimien hipaisukytkimissä, jotka lisäksi viileällä kelillä kuumentavat takamusta inhottavan tehokkaasti jo ykkösasetuksessaan. Kosketusnäytön osittain sekavat valikot ja pyyhinviiksen rajoittuneet toiminnot kuuluvatkin jo miltei jokaisen PSA-ryhmän auton kestomoitteisiin. Yllättävän tilava Takapenkille on helppo kulkea ja tilaa löytyy yllättävästi, jopa kahdelle vähän pidemmälle peräkkäin. Kengät mahtuvat hyvin etuistuimen alle, kuten polvetkin etuistuimen pehmeän taustan taakse, ja selkänojassa on sivuttaistukea takaavia muotoja. Reisitukikaan ei ole yhtään sen huonompi kuin useimmissa tuntuvasti isommissa nykyautoissa. Ja vaikka selkänoja on hieman pystyssä, pääntilakin riittää juuri ja juuri. Tavaratila on selväpiirteinen, ja laajennus asettuu normitapaan vaateriin. Toisen tuoreen kilpailijan Ford Puman pohjan alainen salalokero puuttuu, mutta korvikkeeksi ostoskassit saa puristettua kahteen tasoon asettuvan välipohjan avulla paikalleen. Sekin niitä shoppailuajoneuvoon kiinteästi liittyviä yksityiskohtia. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Peugeot 2008 Allure Puretech 130 Hinta alkaen 25 365 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 172 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2605 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 633 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?