15.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: nuoret mielessä – Ford Puma Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Puma on uusi haastaja aina vain kasvavaan pienten crossoverien luokkaan. Hyvää: tilat, istuimet, ajettavuus, suorituskyky, kulutus. Huonoa: ei nelivetoa, varustetasojen nimet. Kuten maistiaisjutussamme kerroimme, uusi Ford Puma pohjautuu Fiesta-pikkuauton perusrakenteeseen. Yhteisestä pohjalevystä huolimatta Puma on pykälää Fiestaa isompi. Akseliväliä on venytetty kymmenkunta senttiä, ja niiden ansiosta takapenkkiä kehtaa tarjota aikuisellekin. Kori on vain viitisen senttiä Fiestaa korkeampi, mutta pääntilaa on silti mainiosti. Leveyslisästä osa on käytetty muhkeampiin muotoihin, eikä kolme henkeä viihdy takana pitkää matkaa. Etuistuinten muotoilu on pikkuautojen parhaimmistoa etenkin ST-Line -varustelussa. Titanium-tasoisen auton istuimissa on lisäksi ristiselän hieronta ja irrotettavat pestävät päälliset. Puman kontti on luokkansa suurin. Käytettävyyttä lisää välipohjan muunneltavuus. Yläasennossa pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Nostettuna takaselkänojaa vasten pohjan alta paljastuu varapyörän sijaan Megaboxiksi nimetty laatikko. Syvyyden puolesta sinne sopii vaikkapa huonekasveja tai kaksi golfbagia pystyasennossa. Likaisten tavaroiden varalta laatikko on vesipestävä pohjapropun ansiosta. Hattuhyllyn virkaa toimittava kangas nousee takaluukun mukana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusia varusteita Puman ohjaamo on lähes suoraan Fiestasta. Suurimpana erona on virtuaalimittaristo, joka kuuluu ST-Linen varusteisiin. Mittaristokuvan variointimahdollisuudet toimivat ajotilavalintojen mukaan. Ajoasento ja hallintalaitteiden ergonomia ovat luontevat. Nappuloiden sekä valikoiden toiminnot ovat Ford-kuskille tuttuja, muutkin oppivat ne perehtymisen jälkeen. Varustetasojen nimien pituus tuo jo yltäkylläisyyden tunteen. Perustasot ovat Titanium ja ST-Line, joihin X ja Launch Edition tuovat omat lisänsä. Myöhemmässä vaiheessa joukkoon liittyvät vielä ”oikea” ST ja Vignale. Jo aloitusmalleissa vakiovarustus on varsin riittävä. Turvallisuudesta huolehtivat aina törmäyksenesto, kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus. Uutena suojelusenkelinä Ford osaa varoittaa mutkan takana vaanivista vaaroista, kunhan verkottuneita autoja on tarpeeksi. Lisävarustelista on myös runsas aktiivisine vakionopeudensäätimineen ja pysäköintiavustimineen. Ulkonäköä voi kohentaa erivärisellä tai lasisella katolla. Sähköinen avustus Alkuun Puman saa vain kevythybriditeknologialla joko 125 tai 155 hevosvoiman kokonaisteholla ja kuusivaihteisella käsivaihteistolla. Myöhemmin on luvassa myös seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, mutta sen täytyy pärjätä ilman sähköavustusta. Kaikissa versioissa bensiinimoottorina on kehuttu litrainen kolmisylinterinen. Viimeisimmässä kehitysversiossa sen hengitys on vaihdettu kulkemaan edestä taakse. Samalla jakohihna on vaihtunut ketjuksi ja suihkutuspainetta nostettu. Eniten kulutukseen pitäisi vaikuttaa yhden sylinterin lepuutus osakuormalla. Kevythybriditekniikka ottaa hidastuksista talteen energiaa moniurahihnan pyörittämällä laturilla 48-volttiseen litium-ioniakkuun, josta saadaan 11,5 kilowatin teholla avustusta kiihdytyksissä. Moottorien yhteisvääntömomentti voi hetkellisesti nousta muikeaan 240 newtonmetriin. Yhdessä moottoria pidempään sammutettuna pitävän stop-start-järjestelmän kanssa kevythybridi säästää polttoainetta puolisen litraa kaupunkiajossa. Pirteä ajettavuus Ohjaus on kevyenpuoleinen, mutta silti tarkka ja tunnokas. Korin korkeutta ei huomaakaan, Puma taittuu mutkiin empimättä ja turhia kallistelematta. Silti moottoritiepätkätkin sujuvat ilman hermostuneisuutta. Edes ST-Linen sporttialusta ei ole liian kova, mutta varsinkin Titaniumissa kyyti on pikkuautoksi tasaista ja ääniltään vaimeaa. Moottoria ei tarvitse huudattaa, vaikka kolmipyttyisen urheilullista pörinää kuuntelisi ihan mielikseen. Molemmat moottoriversiot kirmaavat vuoristoteitä kepeän oloisesti. Rankka reitti nostaa kulutuksen seitsemään litraan sataa kilometriä kohden, joten kevyessä ajossa on helppo uskoa viitosella alkavaan normilukemaan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Puma 1.0 Ecoboost Hybrid ST-Line X Launch Edition Hinta alkaen 20 550 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 417 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 114 kW (155 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (2500 r/min) Vääntö 240 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4207 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1548 mm, akseliväli 2588 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku