15.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: nuoret mielessä – Ford Puma Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Puma on uusi haastaja aina vain kasvavaan pienten crossoverien luokkaan. Hyvää: tilat, istuimet, ajettavuus, suorituskyky, kulutus. Huonoa: ei nelivetoa, varustetasojen nimet. Kuten maistiaisjutussamme kerroimme, uusi Ford Puma pohjautuu Fiesta-pikkuauton perusrakenteeseen. Yhteisestä pohjalevystä huolimatta Puma on pykälää Fiestaa isompi. Akseliväliä on venytetty kymmenkunta senttiä, ja niiden ansiosta takapenkkiä kehtaa tarjota aikuisellekin.Kori on vain viitisen senttiä Fiestaa korkeampi, mutta pääntilaa on silti mainiosti. Leveyslisästä osa on käytetty muhkeampiin muotoihin, eikä kolme henkeä viihdy takana pitkää matkaa. Etuistuinten muotoilu on pikkuautojen parhaimmistoa etenkin ST-Line -varustelussa. Titanium-tasoisen auton istuimissa on lisäksi ristiselän hieronta ja irrotettavat pestävät päälliset. Puman kontti on luokkansa suurin. Käytettävyyttä lisää välipohjan muunneltavuus. Yläasennossa pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Nostettuna takaselkänojaa vasten pohjan alta paljastuu varapyörän sijaan Megaboxiksi nimetty laatikko. Syvyyden puolesta sinne sopii vaikkapa huonekasveja tai kaksi golfbagia pystyasennossa. Likaisten tavaroiden varalta laatikko on vesipestävä pohjapropun ansiosta. Hattuhyllyn virkaa toimittava kangas nousee takaluukun mukana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia varusteitaPuman ohjaamo on lähes suoraan Fiestasta. Suurimpana erona on virtuaalimittaristo, joka kuuluu ST-Linen varusteisiin. Mittaristokuvan variointimahdollisuudet toimivat ajotilavalintojen mukaan. Ajoasento ja hallintalaitteiden ergonomia ovat luontevat. Nappuloiden sekä valikoiden toiminnot ovat Ford-kuskille tuttuja, muutkin oppivat ne perehtymisen jälkeen. Varustetasojen nimien pituus tuo jo yltäkylläisyyden tunteen. Perustasot ovat Titanium ja ST-Line, joihin X ja Launch Edition tuovat omat lisänsä. Myöhemmässä vaiheessa joukkoon liittyvät vielä ”oikea” ST ja Vignale. Jo aloitusmalleissa vakiovarustus on varsin riittävä. Turvallisuudesta huolehtivat aina törmäyksenesto, kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus.Uutena suojelusenkelinä Ford osaa varoittaa mutkan takana vaanivista vaaroista, kunhan verkottuneita autoja on tarpeeksi. Lisävarustelista on myös runsas aktiivisine vakionopeudensäätimineen ja pysäköintiavustimineen. Ulkonäköä voi kohentaa erivärisellä tai lasisella katolla.Sähköinen avustusAlkuun Puman saa vain kevythybriditeknologialla joko 125 tai 155 hevosvoiman kokonaisteholla ja kuusivaihteisella käsivaihteistolla. Myöhemmin on luvassa myös seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, mutta sen täytyy pärjätä ilman sähköavustusta. Kaikissa versioissa bensiinimoottorina on kehuttu litrainen kolmisylinterinen. Viimeisimmässä kehitysversiossa sen hengitys on vaihdettu kulkemaan edestä taakse. Samalla jakohihna on vaihtunut ketjuksi ja suihkutuspainetta nostettu. Eniten kulutukseen pitäisi vaikuttaa yhden sylinterin lepuutus osakuormalla.Kevythybriditekniikka ottaa hidastuksista talteen energiaa moniurahihnan pyörittämällä laturilla 48-volttiseen litium-ioniakkuun, josta saadaan 11,5 kilowatin teholla avustusta kiihdytyksissä. Moottorien yhteisvääntömomentti voi hetkellisesti nousta muikeaan 240 newtonmetriin. Yhdessä moottoria pidempään sammutettuna pitävän stop-start-järjestelmän kanssa kevythybridi säästää polttoainetta puolisen litraa kaupunkiajossa.Pirteä ajettavuusOhjaus on kevyenpuoleinen, mutta silti tarkka ja tunnokas. Korin korkeutta ei huomaakaan, Puma taittuu mutkiin empimättä ja turhia kallistelematta. Silti moottoritiepätkätkin sujuvat ilman hermostuneisuutta. Edes ST-Linen sporttialusta ei ole liian kova, mutta varsinkin Titaniumissa kyyti on pikkuautoksi tasaista ja ääniltään vaimeaa.Moottoria ei tarvitse huudattaa, vaikka kolmipyttyisen urheilullista pörinää kuuntelisi ihan mielikseen. Molemmat moottoriversiot kirmaavat vuoristoteitä kepeän oloisesti. Rankka reitti nostaa kulutuksen seitsemään litraan sataa kilometriä kohden, joten kevyessä ajossa on helppo uskoa viitosella alkavaan normilukemaan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Puma 1.0 Ecoboost Hybrid ST-Line X Launch Edition Hinta alkaen 20 550 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 417 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 114 kW (155 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (2500 r/min) Vääntö 240 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4207 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1548 mm, akseliväli 2588 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen