17.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 208 Allure Puretech 100 on iloisesti erilainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkonäön ensivaikutelma kestää Peugeot 208:ssa läpi auton. Hyvää: ajettavuus, pirteän erilainen, mainio moottori. Huonoa: ahdas, ergonomia varauksin. Räväkkä lienee sopiva termi kuvailemaan Peugeot 208:n uutta sukupolvea: keulan suurta maskia reunustavat päiväajovalot 508-mallin kulmahammastyyliin, kyljestä löytää 205-mallia henkivän C-pilarin ja perän viimeistelee tummaoptiikkavalot. Näyttävä linja jatkuu sisätiloissa: Peugeotin nykytyyliin mittaristo löytyy pienen ohjauspyörän yläpuolelta, vahvoin linjoin piirretyn kojelaudan päältä. Materiaalit ja viimeistely on autoluokkaan korkeatasoista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohokohtana mittaristo Allure-varustetaso tuo pakettiin syvyysvaikutelmalla toteutetun digitaalimittariston. Vaikutelma on tehty varsinaisen näytön etupuolelle asennetulla läpinäkyvällä kalvolla: siihen piirretty nopeuslukema vaikuttaa leijuvan ilmassa. Peugeotin perustelut paremmasta havaittavuudesta voi unohtaa, kyse on puhtaasta visuaalisesta kikkailusta – ja toimivasta sellaisesta, jos heikko luettavuus kirkkaimmalla säällä unohdetaan. Mittarinäkymän voi valita useasta näkymästä, ja kevyttä muokattavuuttakin on tarjolla. Valita voi myös väriteeman, kuviin valikoitunut vihreä jakoi eniten mielipiteitä. Valitettavasti ajoasento jää puutteelliseksi. Autossa istutaan varsin takana, ja silti polkimet pakottavat jalat vähän koukkuun, mikäli ohjauspyörän haluaa riittävän lähelle. Istuinkaan ei saa täysiä pisteitä ylipehmeydellään, vaikka se tarjoaakin yllättävän hyvän tuen. Koeajoauton varusteluun kuuluu navigaattorin käsittävä 10-tuumainen versio kosketusnäytöstä: Peugeotin järjestelmä ei käytettävyydeltään ole alan huippua, mutta näytön alta löytyvät hipaisulla toimivat pikavalinnat ja perinteinen äänenvoimakkuudensäätö parantavat tilannetta. Hipaisulla toimivat istuinlämmittimen katkaisimet sen sijaan on sijoitettu alueen nurkkiin outohin kulmiin – lisäksi lämmitys on nopea, mutta lämpötila seilaa ja keskittyy ikävän pienelle alueelle takapuolta käristämään. Pientavaran säilytystilaa löytyy hyvin, ja puhelimen saa kannellisen lokeron taakse piiloon. Ajajan paikalta parhaimmillaan Takatilat ovat Peugeotin suurin heikkous: jo keskimittaisen miehen ajoasennolla tahtoo takaistuimelta loppua polvitila kesken – esimerkiksi Seat Ibiza osoitaa, miten avarat tilat moderni pikkuauto voi tarjota. 265 litran tavaratilan löytää kuormauskynnyksen takaa. Peugeot 208:n kurssi kohoaa liikkeellelähdön myötä. 1,2-litraisen kolmisylinterisen huipputeho on sama aiemmin koeajetun Renault Clion litraisen kanssa, mutta tämä on vain pieni osatotuus. Peugeotin moottori nimittäin tarjoaa 205 newtonmetrin huippuväännön vain 1 750 kierroksella minuutissa, kun Clion litrainen tyyty 160 newtonmetriin peräti tuhat kierrosta korkeammalla. Alakierroksilla ero on kuin perinteisen ahtamattoman 1,6- ja 2-litraisen moottorin välillä! Ei ihme, että 208 vetää sitkeästi vähän vaihdevalinnasta välittämättä, mikä tekee etenkin kaupunkiajosta huomattavasti vaivattomampaa – hyvä niin, sillä vaihteensiirtoa vaivaa kulmikkuus. Kulutuksin pyöri suunnilleen samoissa lukemissa Renaultin kanssa. Peugeotin saa lisähinnasta 8-portaisen automaatin kera. Tarjolla on myös ahtamaton 75-hevosvoimainen painos, sekä turbokoneen kireämpi 130-hevosvoimainen versio, sekä tietysti dieselkone että sähköpainos. Ranskalainen saapui koeajoon kitkarenkailla. Vertailutesteissämme erinomaiseksi todetuilla Continentaleilla kyyti oli pintapehmeää ja käytös asiallista, reippaammin kurvaillessa vähän leikkisääkin. Ohjaus on varsin nopea, mitä pieni ohjauspyörä vielä korostaa, mutta selkeästi erottuvan keskialueen ansiosta suuntavakaus on kunnossa. Käytös kesärenkailla jää kuitenkin myöhempiin koeajoihin. Peugeot 208 on rehellisesti omanlaisensa: pirteä ja hauska, eikä se kanna turhia huolia takatilojen kaltaisista seikoista. Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Peugeot 208 Allure PureTech 100 Hinta alkaen 20 291 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 509 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 74 kW (101 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,5 (yhd.) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4055 mm, leveys 1745 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta