17.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 208 Allure Puretech 100 on iloisesti erilainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkonäön ensivaikutelma kestää Peugeot 208:ssa läpi auton. Hyvää: ajettavuus, pirteän erilainen, mainio moottori. Huonoa: ahdas, ergonomia varauksin. Räväkkä lienee sopiva termi kuvailemaan Peugeot 208:n uutta sukupolvea: keulan suurta maskia reunustavat päiväajovalot 508-mallin kulmahammastyyliin, kyljestä löytää 205-mallia henkivän C-pilarin ja perän viimeistelee tummaoptiikkavalot.Näyttävä linja jatkuu sisätiloissa: Peugeotin nykytyyliin mittaristo löytyy pienen ohjauspyörän yläpuolelta, vahvoin linjoin piirretyn kojelaudan päältä. Materiaalit ja viimeistely on autoluokkaan korkeatasoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohokohtana mittaristoAllure-varustetaso tuo pakettiin syvyysvaikutelmalla toteutetun digitaalimittariston. Vaikutelma on tehty varsinaisen näytön etupuolelle asennetulla läpinäkyvällä kalvolla: siihen piirretty nopeuslukema vaikuttaa leijuvan ilmassa. Peugeotin perustelut paremmasta havaittavuudesta voi unohtaa, kyse on puhtaasta visuaalisesta kikkailusta – ja toimivasta sellaisesta, jos heikko luettavuus kirkkaimmalla säällä unohdetaan. Mittarinäkymän voi valita useasta näkymästä, ja kevyttä muokattavuuttakin on tarjolla. Valita voi myös väriteeman, kuviin valikoitunut vihreä jakoi eniten mielipiteitä.Valitettavasti ajoasento jää puutteelliseksi. Autossa istutaan varsin takana, ja silti polkimet pakottavat jalat vähän koukkuun, mikäli ohjauspyörän haluaa riittävän lähelle. Istuinkaan ei saa täysiä pisteitä ylipehmeydellään, vaikka se tarjoaakin yllättävän hyvän tuen.Koeajoauton varusteluun kuuluu navigaattorin käsittävä 10-tuumainen versio kosketusnäytöstä: Peugeotin järjestelmä ei käytettävyydeltään ole alan huippua, mutta näytön alta löytyvät hipaisulla toimivat pikavalinnat ja perinteinen äänenvoimakkuudensäätö parantavat tilannetta. Hipaisulla toimivat istuinlämmittimen katkaisimet sen sijaan on sijoitettu alueen nurkkiin outohin kulmiin – lisäksi lämmitys on nopea, mutta lämpötila seilaa ja keskittyy ikävän pienelle alueelle takapuolta käristämään.Pientavaran säilytystilaa löytyy hyvin, ja puhelimen saa kannellisen lokeron taakse piiloon.Ajajan paikalta parhaimmillaanTakatilat ovat Peugeotin suurin heikkous: jo keskimittaisen miehen ajoasennolla tahtoo takaistuimelta loppua polvitila kesken – esimerkiksi Seat Ibiza osoitaa, miten avarat tilat moderni pikkuauto voi tarjota. 265 litran tavaratilan löytää kuormauskynnyksen takaa.Peugeot 208:n kurssi kohoaa liikkeellelähdön myötä. 1,2-litraisen kolmisylinterisen huipputeho on sama aiemmin koeajetun Renault Clion litraisen kanssa, mutta tämä on vain pieni osatotuus. Peugeotin moottori nimittäin tarjoaa 205 newtonmetrin huippuväännön vain 1 750 kierroksella minuutissa, kun Clion litrainen tyyty 160 newtonmetriin peräti tuhat kierrosta korkeammalla. Alakierroksilla ero on kuin perinteisen ahtamattoman 1,6- ja 2-litraisen moottorin välillä!Ei ihme, että 208 vetää sitkeästi vähän vaihdevalinnasta välittämättä, mikä tekee etenkin kaupunkiajosta huomattavasti vaivattomampaa – hyvä niin, sillä vaihteensiirtoa vaivaa kulmikkuus. Kulutuksin pyöri suunnilleen samoissa lukemissa Renaultin kanssa.Peugeotin saa lisähinnasta 8-portaisen automaatin kera. Tarjolla on myös ahtamaton 75-hevosvoimainen painos, sekä turbokoneen kireämpi 130-hevosvoimainen versio, sekä tietysti dieselkone että sähköpainos.Ranskalainen saapui koeajoon kitkarenkailla. Vertailutesteissämme erinomaiseksi todetuilla Continentaleilla kyyti oli pintapehmeää ja käytös asiallista, reippaammin kurvaillessa vähän leikkisääkin. Ohjaus on varsin nopea, mitä pieni ohjauspyörä vielä korostaa, mutta selkeästi erottuvan keskialueen ansiosta suuntavakaus on kunnossa. Käytös kesärenkailla jää kuitenkin myöhempiin koeajoihin.Peugeot 208 on rehellisesti omanlaisensa: pirteä ja hauska, eikä se kanna turhia huolia takatilojen kaltaisista seikoista.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Peugeot 208 Allure PureTech 100 Hinta alkaen 20 291 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 509 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 74 kW (101 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,5 (yhd.) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4055 mm, leveys 1745 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä