23.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 2008 GT on rohkea leijona, joka uskaltaa panna kampoihin isommilleenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 2008 GT:n korkea keula virnistää niin, että kulmahampaat näkyvät. Hyvää: kelpo tilat, vaivaton suorituskyky, varustelu. Huonoa: ajoasento, hitaat valikot, kiiltävät nappulat. Pikkuauton perusrakenteelle tehty korotettu crossover löytyy nyt jokaiselta valmistajalta, ja siinä luulisi olevan jo haastetta riittämiin. Mutta Peugeotin temppu, eli varustelun ja hinnaston ulottaminen kookkaampien kilpailijoiden ja samankokoisista autoista vaikkapa Audi Q2:n apajille on jo uhkarohkeaa. Tehtävää ei helpota mallin nimeäminen Peugeot 2008 GT:ksi, jonka asettamia oletuksia suorituskyvystä ja ajettavuudesta ei voitane korvata metallisilla polkimilla ja hienoilla tikkauksilla. Peugeotin satsaus omintakeiseen tyyliin jatkuu muotoilun lisäksi värimaailmaan ja ohjaamoratkaisuihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaat tilat Peugeot 2008 on tiloiltaan oiva perheauto, neljä täysmittaista tavaroineen pääsee sovussa pitkänkin taipaleen. Ainoa muunneltavuutta lisäävä tekijä säädettävä tavaratilan pohja; ekstrakikkoja ei ole, ei edes kassikoukkuja. Peugeot on mieltynyt uuteen ohjaamojärjestelyynsä, joka löytyy pian kaikista mallisarjoista. Mittareita katsotaan pienen ratin yli, ja ajoasennon säätäminen on tavallista hankalampaa. Ratti täytyy pudottaa alimpaan asentoonsa, ja selkänoja nostaa melko pystyyn. Itse jään kaipaamaan vain ristiseläntukea, mutta kaikkien ajavien perheenjäsenten kannattaa suorittaa perusteellinen koeajo. Kolmiulotteinen mittaristo Totuttelua vaatii myös huippumallin virtuaalimittariston kolmiulotteisuus. Tärkeät tiedot nousevat paremmin esiin, mutta mittarinäyttöjen variaatioita voisi olla enemmänkin. Kojelaudan linjat ovat tyylikkäät ja materiaalit laadukkaita, mutta käytettävyys on kärsinyt. Kiiltävien nappuloiden symbolit erottuvat huonosti, ja nappulat ovat ronkeleita kosketukselle. Monia toimintoja hoidetaan isolta kosketusnäytöltä, joka on valikoiltaan verkkaisen puoleinen. Peugeotin mukaan mittariston sijainti ja kolmiulotteisuus voivat lyhentää kuskin reaktioaikaa puolikin sekuntia, mutta moninkertaisesti aikaa tuhraantuu nappuloiden ja näytön kanssa tuskaillessa. Kolmisylinterinen turbomoottori 2008 GT on koko mallisarjan tehokkain: muissakin versioissa käytetystä 1,2-litraisesta turboahdetusta bensiinimoottorista on kiristetty 155 hevosvoimaa. Yhdessä kahdeksanvaihteisen automaatin kanssa kulku on ennemminkin vaivatonta kuin kiivasta. Suorituskyvyn esiin kaivamiseksi kaasua pitää polkea syvään, ennen kuin automaatti suostuu käyttämään isoja kierroksia. Märällä pinnalla etupyörät sutaisevat helposti, eikö lisävarusteena tarjottavan tasauspyörästön lukon soisi kuuluvan tähän muutoin ylenpalttisesti varusteltuun versioon? Kolmipyttyisyys tuo vaimeaan äänitasoon urheilullista sointia. Bensaa paloi koeajossa 6,3 l/100 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehostusta nopeuden mukaan Moottorin tavoin myös alusta sopii paremmin leppoisaan cruisailuun. Keulan niiaus jarrutuksessa muistuttaa periranskalaisesta mukavuudesta, eikä edes sporttiversio ole liian topakka mukulakivetyksellä ainakaan kitkarenkailla. Pienillä nopeuksilla hervottoman kevyt ohjaus helpottaa kääntöympyrältään kankean auton pyörittelyä. Ohjaus petraa tuntoa ja tarkkuutta nopeuden kasvaessa. Keskialueeseen on saatu ryhtiä ja suoraa linjaa on helpompi vetää. Kaiken kaikkiaan Peugeot on hionut pikkuautomaiset ominaisuudet pois 2008:sta: auto pärjää hyvin isompienkin joukossa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Peugeot 2008 GT Puretech 155 EAT8 Hinta alkaen 33 333 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 796 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 114 kW (155 hv), 5500 r/min Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2605 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan