23.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 2008 GT on rohkea leijona, joka uskaltaa panna kampoihin isommilleenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 2008 GT:n korkea keula virnistää niin, että kulmahampaat näkyvät. Hyvää: kelpo tilat, vaivaton suorituskyky, varustelu. Huonoa: ajoasento, hitaat valikot, kiiltävät nappulat. Pikkuauton perusrakenteelle tehty korotettu crossover löytyy nyt jokaiselta valmistajalta, ja siinä luulisi olevan jo haastetta riittämiin. Mutta Peugeotin temppu, eli varustelun ja hinnaston ulottaminen kookkaampien kilpailijoiden ja samankokoisista autoista vaikkapa Audi Q2:n apajille on jo uhkarohkeaa. Tehtävää ei helpota mallin nimeäminen Peugeot 2008 GT:ksi, jonka asettamia oletuksia suorituskyvystä ja ajettavuudesta ei voitane korvata metallisilla polkimilla ja hienoilla tikkauksilla. Peugeotin satsaus omintakeiseen tyyliin jatkuu muotoilun lisäksi värimaailmaan ja ohjaamoratkaisuihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatPeugeot 2008 on tiloiltaan oiva perheauto, neljä täysmittaista tavaroineen pääsee sovussa pitkänkin taipaleen. Ainoa muunneltavuutta lisäävä tekijä säädettävä tavaratilan pohja; ekstrakikkoja ei ole, ei edes kassikoukkuja.Peugeot on mieltynyt uuteen ohjaamojärjestelyynsä, joka löytyy pian kaikista mallisarjoista. Mittareita katsotaan pienen ratin yli, ja ajoasennon säätäminen on tavallista hankalampaa. Ratti täytyy pudottaa alimpaan asentoonsa, ja selkänoja nostaa melko pystyyn. Itse jään kaipaamaan vain ristiseläntukea, mutta kaikkien ajavien perheenjäsenten kannattaa suorittaa perusteellinen koeajo.Kolmiulotteinen mittaristoTotuttelua vaatii myös huippumallin virtuaalimittariston kolmiulotteisuus. Tärkeät tiedot nousevat paremmin esiin, mutta mittarinäyttöjen variaatioita voisi olla enemmänkin. Kojelaudan linjat ovat tyylikkäät ja materiaalit laadukkaita, mutta käytettävyys on kärsinyt.Kiiltävien nappuloiden symbolit erottuvat huonosti, ja nappulat ovat ronkeleita kosketukselle. Monia toimintoja hoidetaan isolta kosketusnäytöltä, joka on valikoiltaan verkkaisen puoleinen. Peugeotin mukaan mittariston sijainti ja kolmiulotteisuus voivat lyhentää kuskin reaktioaikaa puolikin sekuntia, mutta moninkertaisesti aikaa tuhraantuu nappuloiden ja näytön kanssa tuskaillessa.Kolmisylinterinen turbomoottori2008 GT on koko mallisarjan tehokkain: muissakin versioissa käytetystä 1,2-litraisesta turboahdetusta bensiinimoottorista on kiristetty 155 hevosvoimaa. Yhdessä kahdeksanvaihteisen automaatin kanssa kulku on ennemminkin vaivatonta kuin kiivasta. Suorituskyvyn esiin kaivamiseksi kaasua pitää polkea syvään, ennen kuin automaatti suostuu käyttämään isoja kierroksia.Märällä pinnalla etupyörät sutaisevat helposti, eikö lisävarusteena tarjottavan tasauspyörästön lukon soisi kuuluvan tähän muutoin ylenpalttisesti varusteltuun versioon? Kolmipyttyisyys tuo vaimeaan äänitasoon urheilullista sointia. Bensaa paloi koeajossa 6,3 l/100 km.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehostusta nopeuden mukaanMoottorin tavoin myös alusta sopii paremmin leppoisaan cruisailuun. Keulan niiaus jarrutuksessa muistuttaa periranskalaisesta mukavuudesta, eikä edes sporttiversio ole liian topakka mukulakivetyksellä ainakaan kitkarenkailla.Pienillä nopeuksilla hervottoman kevyt ohjaus helpottaa kääntöympyrältään kankean auton pyörittelyä. Ohjaus petraa tuntoa ja tarkkuutta nopeuden kasvaessa. Keskialueeseen on saatu ryhtiä ja suoraa linjaa on helpompi vetää.Kaiken kaikkiaan Peugeot on hionut pikkuautomaiset ominaisuudet pois 2008:sta: auto pärjää hyvin isompienkin joukossa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Peugeot 2008 GT Puretech 155 EAT8 Hinta alkaen 33 333 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 796 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 114 kW (155 hv), 5500 r/min Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2605 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?