23.12.2020

Koeajo: Peugeot 2008 GT on rohkea leijona, joka uskaltaa panna kampoihin isommilleenkin

Peugeot 2008 GT:n korkea keula virnistää niin, että kulmahampaat näkyvät. Hyvää: kelpo tilat, vaivaton suorituskyky, varustelu. Huonoa: ajoasento, hitaat valikot, kiiltävät nappulat.

Pikkuauton perusrakenteelle tehty korotettu crossover löytyy nyt jokaiselta valmistajalta, ja siinä luulisi olevan jo haastetta riittämiin. Mutta Peugeotin temppu, eli varustelun ja hinnaston ulottaminen kookkaampien kilpailijoiden ja samankokoisista autoista vaikkapa Audi Q2:n apajille on jo uhkarohkeaa. Tehtävää ei helpota mallin nimeäminen Peugeot 2008 GT:ksi, jonka asettamia oletuksia suorituskyvystä ja ajettavuudesta ei voitane korvata metallisilla polkimilla ja hienoilla tikkauksilla. Peugeotin satsaus omintakeiseen tyyliin jatkuu muotoilun lisäksi värimaailmaan ja ohjaamoratkaisuihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Runsaat tilat

Peugeot 2008 on tiloiltaan oiva perheauto, neljä täysmittaista tavaroineen pääsee sovussa pitkänkin taipaleen. Ainoa muunneltavuutta lisäävä tekijä säädettävä tavaratilan pohja; ekstrakikkoja ei ole, ei edes kassikoukkuja.

Peugeot on mieltynyt uuteen ohjaamojärjestelyynsä, joka löytyy pian kaikista mallisarjoista. Mittareita katsotaan pienen ratin yli, ja ajoasennon säätäminen on tavallista hankalampaa. Ratti täytyy pudottaa alimpaan asentoonsa, ja selkänoja nostaa melko pystyyn. Itse jään kaipaamaan vain ristiseläntukea, mutta kaikkien ajavien perheenjäsenten kannattaa suorittaa perusteellinen koeajo.

Kolmiulotteinen mittaristo

Totuttelua vaatii myös huippumallin virtuaalimittariston kolmiulotteisuus. Tärkeät tiedot nousevat paremmin esiin, mutta mittarinäyttöjen variaatioita voisi olla enemmänkin. Kojelaudan linjat ovat tyylikkäät ja materiaalit laadukkaita, mutta käytettävyys on kärsinyt.

Kiiltävien nappuloiden symbolit erottuvat huonosti, ja nappulat ovat ronkeleita kosketukselle. Monia toimintoja hoidetaan isolta kosketusnäytöltä, joka on valikoiltaan verkkaisen puoleinen. Peugeotin mukaan mittariston sijainti ja kolmiulotteisuus voivat lyhentää kuskin reaktioaikaa puolikin sekuntia, mutta moninkertaisesti aikaa tuhraantuu nappuloiden ja näytön kanssa tuskaillessa.

Kolmisylinterinen turbomoottori

2008 GT on koko mallisarjan tehokkain: muissakin versioissa käytetystä 1,2-litraisesta turboahdetusta bensiinimoottorista on kiristetty 155 hevosvoimaa. Yhdessä kahdeksanvaihteisen automaatin kanssa kulku on ennemminkin vaivatonta kuin kiivasta. Suorituskyvyn esiin kaivamiseksi kaasua pitää polkea syvään, ennen kuin automaatti suostuu käyttämään isoja kierroksia.

Märällä pinnalla etupyörät sutaisevat helposti, eikö lisävarusteena tarjottavan tasauspyörästön lukon soisi kuuluvan tähän muutoin ylenpalttisesti varusteltuun versioon? Kolmipyttyisyys tuo vaimeaan äänitasoon urheilullista sointia. Bensaa paloi koeajossa 6,3 l/100 km.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehostusta nopeuden mukaan

Moottorin tavoin myös alusta sopii paremmin leppoisaan cruisailuun. Keulan niiaus jarrutuksessa muistuttaa periranskalaisesta mukavuudesta, eikä edes sporttiversio ole liian topakka mukulakivetyksellä ainakaan kitkarenkailla.

Pienillä nopeuksilla hervottoman kevyt ohjaus helpottaa kääntöympyrältään kankean auton pyörittelyä. Ohjaus petraa tuntoa ja tarkkuutta nopeuden kasvaessa. Keskialueeseen on saatu ryhtiä ja suoraa linjaa on helpompi vetää.

Kaiken kaikkiaan Peugeot on hionut pikkuautomaiset ominaisuudet pois 2008:sta: auto pärjää hyvin isompienkin joukossa.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Peugeot 2008 GT Puretech 155 EAT8

Hinta alkaen

33 333 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

35 796 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

114 kW (155 hv), 5500 r/min

Vääntö

240 Nm (1750 r/min)

Vääntö

240 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,2 s

Huippunopeus

208 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,2 (yhd.)

CO2-päästöt

141 g/km

Mitat

pituus 4300 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2605 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 200 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat