4.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: pienempi päivitys – Škoda Citigo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tšekkien pienin Škoda Citigo uudistui, mutta toisin kuin sisarmalli Volkswagen Upissa, auton perustekniikkaan ei kajottu. Hyvää: näppäryys, ajettavuus, tilat. Huonoa: voiman puute kovemmissa kiihdytyksissä, mittariston ja ohjauspyörän sijoittelu. Kun miniauto Volkswagen Upille tehtiin viime kesänä kasvojenkohennus, oli odotettavaa, että myös sisarmalli Škoda Citigo kokisi jossain vaiheessa samat uudistukset. Näin tapahtuikin – mutta teknisessä mielessä tšekkipienokainen ei saanut aivan kaikkea uutta mitä emomerkin edustajalle suotiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vähän valouutisia Tarkastellaan kuitenkin ensin sitä, mikä Citigossa on muuttunut. Uusitun pikku-Škodan tunnistaa parhaiten mistäpä muustakaan kuin muokatusta keulailmeestä. Meikkaus koskee niin etupuskuria, jäähdyttimen säleikköä kuin konepeltiäkin. Selvin merkki on puskurin alaosan aiempaa leveämpi kita. Myös uudet led-tyyppiset huomiovalot halogeenivaloumpioiden alareunoissa kiinnittävät huomion. Muita valouutisia ovat sumuvalojen kääntymisvalotoiminto, jonka saa lisävarusteena, sekä tummennetut takavalot. Sisustuksessa vähät muutokset koskevat päivitettyä mittariston ilmettä sekä nahkakehäistä ohjauspyörää säätimineen. Viimeksi mainittu on kalleimmassa Dynamic-varustetasossa vakiona, edullisemmissa Ambition- ja Style-tasoissa lisävaruste. Aina vain ahtamaton Jutun alussa mainittu ”puute” koskee litraista, ahdettua 90-hevosvoimaista bensiinimoottoria, joka lisättiin vuosi sitten Volkswagen Upin valikoimaan. Škoda Citigossa tätä 1.0 TSI -konetta ei kuitenkaan nähdä edes faceliftin jälkeen. Näin ollen moottorivalikoima koostuu entiseen tapaan niin ikään yksilitraisesta, mutta vapaasti hengittävästä kolmipyttyisestä, josta on tarjolla kaksi versiota, teholukemiltaan 60 ja 75 hevosvoimaa. Lisäksi kaupan on 68-hevosvoimainen 1.0 G-TEC -kaasumalli. Vaihteistona on aina viisinopeuksinen manuaali lukuun ottamatta 75-hevosvoimaista, jonka yhteyteen saa myös automatisoidun manuaalivaihteiston eli niin kutsutun robottilaatikon. Silti sirpakka Vaikka turbo tietysti toisi lisäpuhtia, sen puute ei tee Citigosta toivottoman laiskaa siellä, missä tällaista miniautoa eniten käytetään, eli kaupunkiajossa. Itse asiassa ahtamattomalla moottorilla ajaminen on hyvin stressitöntä, kun kone vetää tasaisen kuminauhamaisesti koko kierroslukualueen läpi. Turbon mukaantuloa ei tarvitse odotella, eikä sen viivettä harmitella. Stressiä voi tietysti repiä ripeimmissä liikennevalolähdöissä ja koeajojen areenana toimineen Prahan kukkuloille noustessa. Näissä tilanteissa kaikkien kolmen tehoversion voimavarat paljastuivat rajallisiksi, joten vaihdekepin käyttö oli tarpeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mallistokin monipuolinen Kaupunkiautossa ei aina niin tarpeellinen, mutta kuitenkin ehdottomasti positiivinen ominaisuus ovat Citigon väljät takaistuintilat. Kun 3,6-metriseen autoon mahtuu jopa 190-senttinen matkustaja samanmittaisen kuljettajan taakse, monet tuntuvasti suuremmat autot voisivat ottaa tilankäytöstä oppia. Oikeastaan ainoa sisätilojen moite koskee mittaristoa, jonka yläreuna jää pahasti ohjauspyörän kehän taakse piiloon. Ratin säätäminen ”liian” ylös korjaa tilanteen. Suomeen syksyn tullen Uudistetun Citigon myynti alkaa Suomessa kesän jälkeen. Edellä mainittujen tehoversioiden ohella haluamaansa minitsekkiä voi ynnäillä joko kolmi- tai viisiovisten korimallien sekä edellä mainittujen kolmen varustetason pohjalta. Malliston hinnat alkavat kolmiovisen 60-heppaisen Ambitionin 12 810 eurosta ja päätyvät viisiovisen Style-varusteisen kaasumallin 16 992 euroon. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja Lisätietoja: www.skoda.fi/citigo Škoda Citigo 1.0 75 Style 5-ov. Hinta alkaen 14 667 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 55 kW (75 hv), 6200 r/min Vääntö 95 Nm (3000 r/min) Vääntö 95 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,5 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 96 g/km Mitat pituus 3597 mm, leveys 1641 mm, korkeus 1478 mm, akseliväli 2421 mm Euro NCAP Ei testattu 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan