Volkswagen Up

Ajoneuvot Koeajo 9.7.2016

Koeajo: turbo nuorentaa – Volkswagen Up 1.0 TSI

Uusi turboahdettu moottori piristää kaupunkiauto Volkswagen Upia. Hyvää: moottori, viimeistely pikkuautoksi. Huonoa: turbomoottorin pariksi ei saa automaattivaihteistoa.

Volkswagen Up -kaupunkiauton uudistumista kuvaa vanha sanonta: toimivaa ei tarvitse korjata. Sympaattinen saksalainen on saanut terävämmin pokatun konepellin, uuden etupuskurin ja nykyaikaisemmat valot. Ei kuulosta paljolta, mutta vuonna 2011 esitelty Up on kestänyt pikkuautoksi aikaa hienosti.

Tuoreen kasvojenkohotuksen kohokohta on 1.0 TSI -moottori, eli turboahdettu versio ennestään tutusta kolmisylinterisestä. Huipputehoa moottori tuottaa 90 hevosvoimaa, kun kaksi ahtamatonta tehovaihtoehtoa tyytyvät 60 ja 75 hevoseen.

Vääntö ratkaisee

Tehoeroa merkittävämpää on ahtimen tuoma vääntö. Molemmat ahtamattomat moottorit tarjoavat identtisen 95 newtonmetrin väännön välillä 3 000–4 500 kierrosta minuutissa. Turboahtimen ansiosta TSI-moottori tarjoaa 160 newtonmetriä välillä 1 500–3 500 kierrosta minuutissa.

Upin sisätilat ovat selkeät ja toimivat – koeajoyksilön keltaisista tehosteista voi tosin olla montaa mieltä...

Upin sisätilat ovat selkeät ja toimivat – koeajoyksilön keltaisista tehosteista voi tosin olla montaa mieltä…

Turbokone tarjoaa tuhatkiloiselle kaupunkiautolle vaivattoman suorituskyvyn. Volkswagenin edustajat huomauttavat auton kiihtyvän sataseen 9,9 sekunnissa, eli suunnilleen yhtä ripeästi kuin alkuperäinen Volkswagen Golf GTI.

GTI-viittauksesta huolimatta Volkswagen Up 1.0 TSI tarjoaa urheilullisuuden sijaan vaivattomuutta. Väkevä vääntö liikuttaa autoa kevyen oloisesti kadunkulmista moottoritienopeuksiin asti.

Lisähinta kohtuullinen

Hinnat alkaen Up tarjoaa 60 hevosvoimaa 13 800 eurolla. Samaan moottoriin saa 15 hevosvoimaa lisää huipputehoa 14 674 euroon. Näihin verrattuna vaivattomasta turbovoimanlähteestä pyydetty 15 583 euroa tuntuu varsin kohtuulliselle – eikä kulutustappiota tule virallisten lukemien mukaan kolmea desiä enempää.

Automaattia haluaville tarjotaan 75 hevosvoimaista robotisoidulla ASG-vaihteistolla hintaan 15 218 euroa.

Sokkotestin tuloksia

Ohjauspyörän takaa auton tunnistaisi sokkotestissäkin Volkswageniksi. Hallintalaitteet toimivat loogisesti ja ajettavuus on helppoa. Kun silmät avaa, huomaa nopeusmittarin jäävän ohjauspyörän kehän taakse, mikäli ajoasento suosii alas ja lähelle säädettyä rattia. Ongelmaa paikkaa ajotietokoneen digitaalinen nopeusmittari – ja tietysti ajoasentoa säätämällä voi tehdä myönnytyksiä näkyvyydelle.

Volkswagen_Up_2016_LA-6

Ohjauspyörä peittää helposti pyöreän nopeusmittarin yläosan. Onneksi mittariston keskellä olevalle näytölle saa digitaalisen nopeusmittarin.

Keski-Euroopassa pikkuautoja ostavat tahtovat olla huomattavasti suomalaisia uusien autojen ostajia nuorempia. Heitä varten Upiin tarjotaan pirteitä ulkovärejä, kolmea kattoväritystä ja tarrapaketteja. Löytyypä mallistosta myös BeatsAudion poppikoneilla varustettu erikoismalli.

Persoonallisuus ei kuulu Suomeen

Suomen tuontiohjelmaan kuuluu vain neliovinen move up! -varustetasolla. Vakiotarjontaan kuuluvat manuaalikäyttöinen ilmastointilaite ja bluetoothin sisältävä radio. Radion voi yhdistää älypuhelimeen, jolloin kännykän näytölle saa ajotietoja sekä Volswagenin maps+more -applikaation kautta pyörivät kartat.

Kännykkäteline tarjoaa kustannustehokkaan vaihtoehdon navigaattorille. Valitettavasti oikeaa navigaattoria ei ole tarjolla.

Kännykkäteline tarjoaa kustannustehokkaan vaihtoehdon navigaattorille. Valitettavasti oikeaa navigaattoria ei ole tarjolla.

Lyhyiden matkojen kaupunkiautossa kännykän kanssa häseltäminen ei kuitenkaan vaikuttanut järin kätevälle, eikä lataukseen tarjota irrallista USB-johtoa elegantimpaa ratkaisua.

Volkswagen_Up_2016_LA-1

Viiden vuoden malli-iän jälkeenkin Up on yhä varteenotettava vaihtoehto pientä kaupunkiautoa etsivälle. Kilpailu on kuitenkin kiristynyt, ja nyt Upilla on muitakin kilpailijoita, kuin edullisemmat konsernisisaret Seat Mii ja Škoda Citigo.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Volkswagen

Kaikki koeajot

Uusimmat