9.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: turbo nuorentaa – Volkswagen Up 1.0 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi turboahdettu moottori piristää kaupunkiauto Volkswagen Upia. Hyvää: moottori, viimeistely pikkuautoksi. Huonoa: turbomoottorin pariksi ei saa automaattivaihteistoa. Volkswagen Up -kaupunkiauton uudistumista kuvaa vanha sanonta: toimivaa ei tarvitse korjata. Sympaattinen saksalainen on saanut terävämmin pokatun konepellin, uuden etupuskurin ja nykyaikaisemmat valot. Ei kuulosta paljolta, mutta vuonna 2011 esitelty Up on kestänyt pikkuautoksi aikaa hienosti.Tuoreen kasvojenkohotuksen kohokohta on 1.0 TSI -moottori, eli turboahdettu versio ennestään tutusta kolmisylinterisestä. Huipputehoa moottori tuottaa 90 hevosvoimaa, kun kaksi ahtamatonta tehovaihtoehtoa tyytyvät 60 ja 75 hevoseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVääntö ratkaiseeTehoeroa merkittävämpää on ahtimen tuoma vääntö. Molemmat ahtamattomat moottorit tarjoavat identtisen 95 newtonmetrin väännön välillä 3 000–4 500 kierrosta minuutissa. Turboahtimen ansiosta TSI-moottori tarjoaa 160 newtonmetriä välillä 1 500–3 500 kierrosta minuutissa.Upin sisätilat ovat selkeät ja toimivat – koeajoyksilön keltaisista tehosteista voi tosin olla montaa mieltä...Turbokone tarjoaa tuhatkiloiselle kaupunkiautolle vaivattoman suorituskyvyn. Volkswagenin edustajat huomauttavat auton kiihtyvän sataseen 9,9 sekunnissa, eli suunnilleen yhtä ripeästi kuin alkuperäinen Volkswagen Golf GTI.GTI-viittauksesta huolimatta Volkswagen Up 1.0 TSI tarjoaa urheilullisuuden sijaan vaivattomuutta. Väkevä vääntö liikuttaa autoa kevyen oloisesti kadunkulmista moottoritienopeuksiin asti.Lisähinta kohtuullinenHinnat alkaen Up tarjoaa 60 hevosvoimaa 13 800 eurolla. Samaan moottoriin saa 15 hevosvoimaa lisää huipputehoa 14 674 euroon. Näihin verrattuna vaivattomasta turbovoimanlähteestä pyydetty 15 583 euroa tuntuu varsin kohtuulliselle – eikä kulutustappiota tule virallisten lukemien mukaan kolmea desiä enempää.Automaattia haluaville tarjotaan 75 hevosvoimaista robotisoidulla ASG-vaihteistolla hintaan 15 218 euroa.Sokkotestin tuloksiaOhjauspyörän takaa auton tunnistaisi sokkotestissäkin Volkswageniksi. Hallintalaitteet toimivat loogisesti ja ajettavuus on helppoa. Kun silmät avaa, huomaa nopeusmittarin jäävän ohjauspyörän kehän taakse, mikäli ajoasento suosii alas ja lähelle säädettyä rattia. Ongelmaa paikkaa ajotietokoneen digitaalinen nopeusmittari – ja tietysti ajoasentoa säätämällä voi tehdä myönnytyksiä näkyvyydelle.Ohjauspyörä peittää helposti pyöreän nopeusmittarin yläosan. Onneksi mittariston keskellä olevalle näytölle saa digitaalisen nopeusmittarin.Keski-Euroopassa pikkuautoja ostavat tahtovat olla huomattavasti suomalaisia uusien autojen ostajia nuorempia. Heitä varten Upiin tarjotaan pirteitä ulkovärejä, kolmea kattoväritystä ja tarrapaketteja. Löytyypä mallistosta myös BeatsAudion poppikoneilla varustettu erikoismalli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPersoonallisuus ei kuulu SuomeenSuomen tuontiohjelmaan kuuluu vain neliovinen move up! -varustetasolla. Vakiotarjontaan kuuluvat manuaalikäyttöinen ilmastointilaite ja bluetoothin sisältävä radio. Radion voi yhdistää älypuhelimeen, jolloin kännykän näytölle saa ajotietoja sekä Volswagenin maps+more -applikaation kautta pyörivät kartat.Kännykkäteline tarjoaa kustannustehokkaan vaihtoehdon navigaattorille. Valitettavasti oikeaa navigaattoria ei ole tarjolla.Lyhyiden matkojen kaupunkiautossa kännykän kanssa häseltäminen ei kuitenkaan vaikuttanut järin kätevälle, eikä lataukseen tarjota irrallista USB-johtoa elegantimpaa ratkaisua.Viiden vuoden malli-iän jälkeenkin Up on yhä varteenotettava vaihtoehto pientä kaupunkiautoa etsivälle. Kilpailu on kuitenkin kiristynyt, ja nyt Upilla on muitakin kilpailijoita, kuin edullisemmat konsernisisaret Seat Mii ja Škoda Citigo.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja valmistaja Volkswagen Up! 1.0 TSI Hinta alkaen 15 583 € Moottori Bensiinimoottori, 999 cm³, 3 sylinteriä, viisivaihteinen käsivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 160 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 160 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 3600 mm, leveys 1641 mm, korkeus 1504 mm, akseliväli 2407 mm Tavaratila: 251 l Omamassa: 1002 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen