9.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: turbo nuorentaa – Volkswagen Up 1.0 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi turboahdettu moottori piristää kaupunkiauto Volkswagen Upia. Hyvää: moottori, viimeistely pikkuautoksi. Huonoa: turbomoottorin pariksi ei saa automaattivaihteistoa. Volkswagen Up -kaupunkiauton uudistumista kuvaa vanha sanonta: toimivaa ei tarvitse korjata. Sympaattinen saksalainen on saanut terävämmin pokatun konepellin, uuden etupuskurin ja nykyaikaisemmat valot. Ei kuulosta paljolta, mutta vuonna 2011 esitelty Up on kestänyt pikkuautoksi aikaa hienosti. Tuoreen kasvojenkohotuksen kohokohta on 1.0 TSI -moottori, eli turboahdettu versio ennestään tutusta kolmisylinterisestä. Huipputehoa moottori tuottaa 90 hevosvoimaa, kun kaksi ahtamatonta tehovaihtoehtoa tyytyvät 60 ja 75 hevoseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vääntö ratkaisee Tehoeroa merkittävämpää on ahtimen tuoma vääntö. Molemmat ahtamattomat moottorit tarjoavat identtisen 95 newtonmetrin väännön välillä 3 000–4 500 kierrosta minuutissa. Turboahtimen ansiosta TSI-moottori tarjoaa 160 newtonmetriä välillä 1 500–3 500 kierrosta minuutissa. Upin sisätilat ovat selkeät ja toimivat – koeajoyksilön keltaisista tehosteista voi tosin olla montaa mieltä... Turbokone tarjoaa tuhatkiloiselle kaupunkiautolle vaivattoman suorituskyvyn. Volkswagenin edustajat huomauttavat auton kiihtyvän sataseen 9,9 sekunnissa, eli suunnilleen yhtä ripeästi kuin alkuperäinen Volkswagen Golf GTI. GTI-viittauksesta huolimatta Volkswagen Up 1.0 TSI tarjoaa urheilullisuuden sijaan vaivattomuutta. Väkevä vääntö liikuttaa autoa kevyen oloisesti kadunkulmista moottoritienopeuksiin asti. Lisähinta kohtuullinen Hinnat alkaen Up tarjoaa 60 hevosvoimaa 13 800 eurolla. Samaan moottoriin saa 15 hevosvoimaa lisää huipputehoa 14 674 euroon. Näihin verrattuna vaivattomasta turbovoimanlähteestä pyydetty 15 583 euroa tuntuu varsin kohtuulliselle – eikä kulutustappiota tule virallisten lukemien mukaan kolmea desiä enempää. Automaattia haluaville tarjotaan 75 hevosvoimaista robotisoidulla ASG-vaihteistolla hintaan 15 218 euroa. Sokkotestin tuloksia Ohjauspyörän takaa auton tunnistaisi sokkotestissäkin Volkswageniksi. Hallintalaitteet toimivat loogisesti ja ajettavuus on helppoa. Kun silmät avaa, huomaa nopeusmittarin jäävän ohjauspyörän kehän taakse, mikäli ajoasento suosii alas ja lähelle säädettyä rattia. Ongelmaa paikkaa ajotietokoneen digitaalinen nopeusmittari – ja tietysti ajoasentoa säätämällä voi tehdä myönnytyksiä näkyvyydelle. Ohjauspyörä peittää helposti pyöreän nopeusmittarin yläosan. Onneksi mittariston keskellä olevalle näytölle saa digitaalisen nopeusmittarin. Keski-Euroopassa pikkuautoja ostavat tahtovat olla huomattavasti suomalaisia uusien autojen ostajia nuorempia. Heitä varten Upiin tarjotaan pirteitä ulkovärejä, kolmea kattoväritystä ja tarrapaketteja. Löytyypä mallistosta myös BeatsAudion poppikoneilla varustettu erikoismalli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Persoonallisuus ei kuulu Suomeen Suomen tuontiohjelmaan kuuluu vain neliovinen move up! -varustetasolla. Vakiotarjontaan kuuluvat manuaalikäyttöinen ilmastointilaite ja bluetoothin sisältävä radio. Radion voi yhdistää älypuhelimeen, jolloin kännykän näytölle saa ajotietoja sekä Volswagenin maps+more -applikaation kautta pyörivät kartat. Kännykkäteline tarjoaa kustannustehokkaan vaihtoehdon navigaattorille. Valitettavasti oikeaa navigaattoria ei ole tarjolla. Lyhyiden matkojen kaupunkiautossa kännykän kanssa häseltäminen ei kuitenkaan vaikuttanut järin kätevälle, eikä lataukseen tarjota irrallista USB-johtoa elegantimpaa ratkaisua. Viiden vuoden malli-iän jälkeenkin Up on yhä varteenotettava vaihtoehto pientä kaupunkiautoa etsivälle. Kilpailu on kuitenkin kiristynyt, ja nyt Upilla on muitakin kilpailijoita, kuin edullisemmat konsernisisaret Seat Mii ja Škoda Citigo. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja valmistaja Volkswagen Up! 1.0 TSI Hinta alkaen 15 583 € Moottori Bensiinimoottori, 999 cm³, 3 sylinteriä, viisivaihteinen käsivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 160 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 160 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 3600 mm, leveys 1641 mm, korkeus 1504 mm, akseliväli 2407 mm Tavaratila: 251 l Omamassa: 1002 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?