11.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Polaris Sportsman 570 – maailman suosituimman mönkijän uudet vaatteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polaris Sportsman 570 uudistui perusteellisesti säilyttääkseen ykköspaikkansa. Hyvää: voimansiirron toiminta, käyttäjäystävällisyys, hiljainen käyntiääni. Huonoa: vetokoukku toimii ankkurina vaikeassa maastossa. Yli 1,6 miljoonalla myydyllä laitteella maailman suosituimmaksi mönkijäksi nousseen Polaris Sportsman 570:n uudistuksessa on tehty asiakkaiden toivomia muutoksia. Ulkoisesti uuden mallin erottaa korkeammasta rengasprofiilista, etupään tavaratelineen lisäkaiteesta, led-valoista sekä selvästi aiempaa tyylikkäämmästä muotoilusta. Edestä ja takaa katsottuna tarkkasilmäinen huomaa myös uudistuneet, voimakkaasti kaareutuvat A-tukivarret, jotka parantavat maastokelpoisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksityiskohtia hiottuKoeajo alkaa työntämällä virta-avain uudistettuun, entistä vesitiiviimpään virtalukkoon. Yksisylinterisen nelitahtimoottorin käyntiääni on miellyttävän hiljainen, vaikka tehon luvataan kasvaneen yhdeksällä hevosvoimalla.Liikkeellelähtö sujuu kehitetyn kytkimen ja variaattorin ansiosta selvästi pehmeämmin. Progressiivisen ohjaustehostimen keventämä ohjaus on paikallaan käännellessä tunnoton, mutta ajossa tehostin unohtuu kokonaan. Uusi sähkötoiminen kaasunohjaus toimii pehmeästi, samoin 60 km/h -nopeuteen asetettu rajoitin.Maastossa kytketään neliveto päälle oikean käden peukalolla. Vetotavan vaihtoehtoja on vain kaksi: takavedon lisäksi neliveto, joka toimii automaattisesti ilman, että kuljettajan tarvitsisi kytkeä lukkoja erikseen päälle. Maastossa erillisjousitus toimii hienosti, ja lyhyestä akselivälistä huolimatta Sportsmanin liikkeet ovat rauhallisia.Kääntösäde on mukavan pieni, mikä lisää ketteryyttä puiden välissä pujoteltaessa. Kaikkiin pyöriin vaikuttava levyjarru toimii yhdestä kahvasta painamalla. Maastokelpoisuuden rajan asettaa alimpana roikkuva vetokoukku, jonka kolina kallionkielekkeisiin ja lohkareisiin osuttaessa kertoo, ettei tätä rankempaan maastoon ole enää asiaa.Laaja kirjo mallejaHarva viekään omalla rahalla hankittua mönkijää näin pahoihin paikkoihin. Tärkeämpää on helppokäyttöisyys ja monipuolisuus, ja näihin ominaisuuksiin onkin uudistuksen yhteydessä kiinnitetty erityistä huomiota. Huoltolataukselle on pikakytkentäpistoke, ja tehokkaampi 18 ampeeritunnin akku antaa 78 prosenttia enemmän käynnistystehoa. Tavaratelineessä on uudet sidontapisteet ja pikakiinnitys puskulevylle. Sportsman 570 -malliston hinta alkaa 9 490 eurosta, jolloin varustukseen ei kuulu ohjaustehostinta. Malliston toista päätä edustaa SP Öhlins -versio 12 490 euron hintalapullaan. Väliin mahtuvat muun muassa metsästyskäyttöön räätälöity Hunter sekä maa- ja metsätalouteen sopiva Agri Pro.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Polaris Sportsman 570 EFI EPS 4x4 T3b Hinta alkaen 10 490 € Moottori Bensiinimoottori 567 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 2 vaihdetta eteen, peruutusvaihde, takaveto/neliveto/100 % lukko, PVT-variaattori. Huippunopeus 60 km/h Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 857 mm, kuivapaino 451 kg, akseliväli 1 293 mm, maavara 296 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 25 x 8-12, takana 25 x 11-12. Henkilöluku 2. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen