11.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Polaris Sportsman 570 – maailman suosituimman mönkijän uudet vaatteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polaris Sportsman 570 uudistui perusteellisesti säilyttääkseen ykköspaikkansa. Hyvää: voimansiirron toiminta, käyttäjäystävällisyys, hiljainen käyntiääni. Huonoa: vetokoukku toimii ankkurina vaikeassa maastossa. Yli 1,6 miljoonalla myydyllä laitteella maailman suosituimmaksi mönkijäksi nousseen Polaris Sportsman 570:n uudistuksessa on tehty asiakkaiden toivomia muutoksia. Ulkoisesti uuden mallin erottaa korkeammasta rengasprofiilista, etupään tavaratelineen lisäkaiteesta, led-valoista sekä selvästi aiempaa tyylikkäämmästä muotoilusta. Edestä ja takaa katsottuna tarkkasilmäinen huomaa myös uudistuneet, voimakkaasti kaareutuvat A-tukivarret, jotka parantavat maastokelpoisuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksityiskohtia hiottu Koeajo alkaa työntämällä virta-avain uudistettuun, entistä vesitiiviimpään virtalukkoon. Yksisylinterisen nelitahtimoottorin käyntiääni on miellyttävän hiljainen, vaikka tehon luvataan kasvaneen yhdeksällä hevosvoimalla. Liikkeellelähtö sujuu kehitetyn kytkimen ja variaattorin ansiosta selvästi pehmeämmin. Progressiivisen ohjaustehostimen keventämä ohjaus on paikallaan käännellessä tunnoton, mutta ajossa tehostin unohtuu kokonaan. Uusi sähkötoiminen kaasunohjaus toimii pehmeästi, samoin 60 km/h -nopeuteen asetettu rajoitin. Maastossa kytketään neliveto päälle oikean käden peukalolla. Vetotavan vaihtoehtoja on vain kaksi: takavedon lisäksi neliveto, joka toimii automaattisesti ilman, että kuljettajan tarvitsisi kytkeä lukkoja erikseen päälle. Maastossa erillisjousitus toimii hienosti, ja lyhyestä akselivälistä huolimatta Sportsmanin liikkeet ovat rauhallisia. Kääntösäde on mukavan pieni, mikä lisää ketteryyttä puiden välissä pujoteltaessa. Kaikkiin pyöriin vaikuttava levyjarru toimii yhdestä kahvasta painamalla. Maastokelpoisuuden rajan asettaa alimpana roikkuva vetokoukku, jonka kolina kallionkielekkeisiin ja lohkareisiin osuttaessa kertoo, ettei tätä rankempaan maastoon ole enää asiaa. Laaja kirjo malleja Harva viekään omalla rahalla hankittua mönkijää näin pahoihin paikkoihin. Tärkeämpää on helppokäyttöisyys ja monipuolisuus, ja näihin ominaisuuksiin onkin uudistuksen yhteydessä kiinnitetty erityistä huomiota. Huoltolataukselle on pikakytkentäpistoke, ja tehokkaampi 18 ampeeritunnin akku antaa 78 prosenttia enemmän käynnistystehoa. Tavaratelineessä on uudet sidontapisteet ja pikakiinnitys puskulevylle. Sportsman 570 -malliston hinta alkaa 9 490 eurosta, jolloin varustukseen ei kuulu ohjaustehostinta. Malliston toista päätä edustaa SP Öhlins -versio 12 490 euron hintalapullaan. Väliin mahtuvat muun muassa metsästyskäyttöön räätälöity Hunter sekä maa- ja metsätalouteen sopiva Agri Pro. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Polaris Sportsman 570 EFI EPS 4x4 T3b Hinta alkaen 10 490 € Moottori Bensiinimoottori 567 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 2 vaihdetta eteen, peruutusvaihde, takaveto/neliveto/100 % lukko, PVT-variaattori. Huippunopeus 60 km/h Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 857 mm, kuivapaino 451 kg, akseliväli 1 293 mm, maavara 296 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 25 x 8-12, takana 25 x 11-12. Henkilöluku 2. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku