11.12.2020

Koeajo: Polaris Sportsman 570 – maailman suosituimman mönkijän uudet vaatteet

Polaris Sportsman 570 uudistui perusteellisesti säilyttääkseen ykköspaikkansa. Hyvää: voimansiirron toiminta, käyttäjäystävällisyys, hiljainen käyntiääni. Huonoa: vetokoukku toimii ankkurina vaikeassa maastossa.

Yli 1,6 miljoonalla myydyllä laitteella maailman suosituimmaksi mönkijäksi nousseen Polaris Sportsman 570:n uudistuksessa on tehty asiakkaiden toivomia muutoksia. Ulkoisesti uuden mallin erottaa korkeammasta rengasprofiilista, etupään tavaratelineen lisäkaiteesta, led-valoista sekä selvästi aiempaa tyylikkäämmästä muotoilusta. Edestä ja takaa katsottuna tarkkasilmäinen huomaa myös uudistuneet, voimakkaasti kaareutuvat A-tukivarret, jotka parantavat maastokelpoisuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksityiskohtia hiottu

Koeajo alkaa työntämällä virta-avain uudistettuun, entistä vesitiiviimpään virtalukkoon. Yksisylinterisen nelitahtimoottorin käyntiääni on miellyttävän hiljainen, vaikka tehon luvataan kasvaneen yhdeksällä hevosvoimalla.

Liikkeellelähtö sujuu kehitetyn kytkimen ja variaattorin ansiosta selvästi pehmeämmin. Progressiivisen ohjaustehostimen keventämä ohjaus on paikallaan käännellessä tunnoton, mutta ajossa tehostin unohtuu kokonaan. Uusi sähkötoiminen kaasunohjaus toimii pehmeästi, samoin 60 km/h -nopeuteen asetettu rajoitin.

Maastossa kytketään neliveto päälle oikean käden peukalolla. Vetotavan vaihtoehtoja on vain kaksi: takavedon lisäksi neliveto, joka toimii automaattisesti ilman, että kuljettajan tarvitsisi kytkeä lukkoja erikseen päälle. Maastossa erillisjousitus toimii hienosti, ja lyhyestä akselivälistä huolimatta Sportsmanin liikkeet ovat rauhallisia.

Kääntösäde on mukavan pieni, mikä lisää ketteryyttä puiden välissä pujoteltaessa. Kaikkiin pyöriin vaikuttava levyjarru toimii yhdestä kahvasta painamalla. Maastokelpoisuuden rajan asettaa alimpana roikkuva vetokoukku, jonka kolina kallionkielekkeisiin ja lohkareisiin osuttaessa kertoo, ettei tätä rankempaan maastoon ole enää asiaa.

Laaja kirjo malleja

Harva viekään omalla rahalla hankittua mönkijää näin pahoihin paikkoihin. Tärkeämpää on helppokäyttöisyys ja monipuolisuus, ja näihin ominaisuuksiin onkin uudistuksen yhteydessä kiinnitetty erityistä huomiota. Huoltolataukselle on pikakytkentäpistoke, ja tehokkaampi 18 ampeeritunnin akku antaa 78 prosenttia enemmän käynnistystehoa. Tavaratelineessä on uudet sidontapisteet ja pikakiinnitys puskulevylle.

Sportsman 570 -malliston hinta alkaa 9 490 eurosta, jolloin varustukseen ei kuulu ohjaustehostinta. Malliston toista päätä edustaa SP Öhlins -versio 12 490 euron hintalapullaan. Väliin mahtuvat muun muassa metsästyskäyttöön räätälöity Hunter sekä maa- ja metsätalouteen sopiva Agri Pro.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Polaris Sportsman 570 EFI EPS 4x4 T3b

Hinta alkaen

10 490 €

Moottori

Bensiinimoottori 567 cm³, yksi­sylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 2 vaihdetta eteen, peruutusvaihde, takaveto/neliveto/100 % lukko, PVT-variaattori.

Huippunopeus

60 km/h

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 857 mm, kuivapaino 451 kg, akseliväli 1 293 mm, maavara 296 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 25 x 8-12, takana 25 x 11-12. Henkilöluku 2.

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat