3.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Cayenne – lajin helppous viehättää Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Cayenne on hyvässä asemassa, sillä edustusmaasturin roolia ei enää tarvitse perustella. Stuttgartissa onkin keskitytty yksityiskohtien hiomiseen. Hyvää: ajettavuus, voimalinjat, lisäykset. Huonoa: lataushybridin jarrutuntuma. Porsche Cayenne juhli jo parikymppisiään mallinimenä, mutta sen asemaa saksalaismerkin mallistossa ei ole tarvinnutt puolustaa enää hetkeen. Cayenne ja muut arkimallit ovat tuoneet rahaa urheiluautojen kehitykseen ja toisaalta niiden avulla merkkuskolliset voivat elää arkeaan. Kolmannen sukupolven Cayennen kohdalla Porsche on keskittynyt lopputuloksen hiomiseen, mutta erot ovat siitä huolimatta vakuuttavia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leveämpää elämistä Ulkoisesti Porsche Cayennen olemuksen takana on auton leveyden korostaminen edessä ja takana. Keulalla matriisi-ledivalot ovat nyt vakiovaruste ja HD-versiot lisävaruste. Takavaloissa on haettu puolestaan kolmiulotteisempaa olemusta. Väri- ja vannevalikoimaan on lisätty muutamia uusia vaihtoehtoja. Sisustan suhteen digitaalisuus on päivän sana. Cayennen uusi Porsche Driver Experienceksi ristitty ohjaamokonsepti pohjautuu Taycanin vastaavaan. 12,3-tuumainen tietoviihdenäyttö on kokenut päivityskierroksen ja sen pariksi saa myös 10,9-tuumaisen näytön apukuljettajalle. Apunäyttö ei näy kuljettajalle, joten sen avulla voi katsoa vaikkapa Successionin uusimman jakson. Suurempi huutomerkki nousee uudesta 12,6-tuumaisesta digimittaristosta. Cayennestä tulee samalla ensimmäinen polttomoottori-Porsche, jossa ei ole enää klassista viisarilla olevaa kierroslukumittaria. Mittaristoon saa toki näkyville vaikka ja mitä, mutta erillisiä mittarikaukaloita ei enää ole. Hipaisupainikkeet, uusittu vaihdevalitsin ja uusi ohjauspyörä viimeistelevät ergonomiamuutokset. Keskikonsolin säilytyslokero ja ilmastoinnin ohjauspaneeli puolestaan kiittävät lisätilasta. Cayenne on muuten saanut uuden ilmanlaatujärjestelmän, joka siirtyy sisäilman kiertoon esimerkiksi tunneleiden luona ja tarkkailee ulkoilman laatua. Tarvittaessa ilma kierrätetään suodatuksen läpi useita kertoja. Järjestelmä on varustettu myös ionisaattorilla. Enemmän sylintereitä vai sähköä? Vaikka voimalinjoihin ei kiinnitetä samalla tavalla huomiota kuin kosmeettisiin muutoksiin, on niissäkin tapahtunut Cayennen kohdalla verrattain paljon. Porsche Cayenne S palaa V8:aan ja 4,0-litraiseen mylly on tietysti ahdettu. 349 kW (479 hv) ja 600 Nm tarkoittaa 25 kilowatin (34 hv) ja 50 Newtonmetrin parannusta edeltäjään verrattuna. Moottori on myös luonteeltaan nöyrän vääntävä ja kuulostaa mainiolta. Perusmallin Cayenne saa päivitetyn 3,0-litraisen V6:n, johon on löydetty 10 kW (13 hv) ja 50 Nm lisää puhtia, uusien arvojen ollessa 260 kW (363 hv) ja 500 Nm. Sama polttomoottori toimii myös suositun Cayenne E-Hybridin peruspilarina. Lataushybridin uusi sähkömoottori on tietysti tehokkaampi, nostaen yhteistehon 346 kilowattiin (470 hv). Samalla akkukapasiteettia on nostettu yli kolmanneksella, joten sähköä voi tankata 25,9 kilowattituntia. Sen avulla Cayennen sähköinen toimintamatka on noin 70 kilometriä varustelusta riippuen. Samalla latausteho on nostettu 11 kilowattiin, joten akun saa parhaimmillaan täyteen alle kolmessa tunnissa. Rajoittamattomalla osuudella Autobahnia Cayenne E-Hybridin suorituskykyä ei voi moittia kovemmissakaan nopeuksissa, vaikka V6:n sointi ei pärjää V8:n vastaavalle. Tutusti, mutta paremmin Kuljettajan paikalla Porsche Cayenne tuntuu tutulta, mutta kokemus on yhdistelmä vanhaa ja Taycania. Ergonomiassa ei ole valittamista, sillä suurin osa toiminnoista on oikealla paikalla ja myös käyttäytyy oletetulla tavalla. Pokkeuksena on lataushybridimallin jarrupoljin, jonka tuntuma on jousimaisen epämääräinen polttomoottoriversioon verrattuna. Suurin oivallus tapahtuu ohjauspyörän avulla. Porsche on työskennellyt Cayennen iskunvaimentimien kanssa. Uusien vaimentimien ansiosta tehdas on päässyt tavoitteeseensa korin- ja pyöränliikkeiden erottamisen suhteen, joten Cayennen korin liikkeet ovat vaimentuneet tuntuvasti. Samalla on päästy selkeämpään eroon Comfort- ja Sport Plus -ajotilojen välillä. Varsinaisessa jousituksessa muutokset ovat samansuuntaisia olipa kyseessä teräs- tai ilmajousitus. Koeajettujen ilmajousitettujen mallien mukavuudessa ei ollut moittimista. Nelipyöräohjaus tekee Cayennesta odottamattoman ketterän kokoisekseen. Toiminto on kuitenkin toteutettu poikkeuksellisen luontevasti, mikä näkyy myös korjausliikkeiden puuttumisena. Tutun Cayenne SUV:n lisäksi päivitykset koskevat lentäväkattoista Cayenne Coupéa. Malliston uusi muutos on, että Cayenne Turbo GT ei ole saatavilla Euroopassa. Porschelta myhäiltiin tyytyväisenä, että Cayennesta nähtäneen vielä lisäversioita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataamalla edullisemmin Porschelle Cayennen kasvojenkohotus on lähtökohtaisesti helppo paikka, sillä malli on ollut ajettavuutensa ja suorituskykynsä puolesta kärjessä suoriin kilpailijoihin nähden. Malli on pitänyt puoliaan jopa eksoottisempia kilpailijoitaan vastaan. Päättäväisyyttä Cayennen päivityspaketista ei kuitenkaan puutu. Lisää digiä, lisää sähköä, lisää sylintereitä. Vain korin heiluntaa on vähemmän, mikä on selvästi ollut tehtaalle merkittävä saavutus. Jäämme odottamaan aikanaan saapuvaa sähkö-Cayennea ja Porschen katumaasturimalliston muita uutuuksia mielenkiinnolla. Uusittu Porsche Cayenne on jo ennakkotilattavissa Suomessa. Hinnaston aloitusmallina on SUV-korinen E-Hybrid-lataushybridi, jonka hinta alkaa 113 332 eurosta. Kasikoneen aloituskynnys on puolestaan 195 298 euroa, polttomoottorisen V6:n asettuessa niiden välimaastoon. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Porsche Cayenne E-Hybrid Hinta alkaen 113 332 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 995 cm3, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 224 kW (304 hv), 5400-6400 r/min Vääntö 420 Nm (1400–4800 r/min) Vääntö 420 Nm (1400–4800 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 25,9 / 21,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A). Toimintamatka 66 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 346 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 254 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 42 g/km Mitat pituus 4930 mm, leveys 1983 mm, korkeus 1696 mm, akseliväli 2895 mm Tavaratila: 545–1 563 l Omamassa: 2500 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt