3.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Cayenne – lajin helppous viehättää Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Cayenne on hyvässä asemassa, sillä edustusmaasturin roolia ei enää tarvitse perustella. Stuttgartissa onkin keskitytty yksityiskohtien hiomiseen. Hyvää: ajettavuus, voimalinjat, lisäykset. Huonoa: lataushybridin jarrutuntuma. Porsche Cayenne juhli jo parikymppisiään mallinimenä, mutta sen asemaa saksalaismerkin mallistossa ei ole tarvinnutt puolustaa enää hetkeen. Cayenne ja muut arkimallit ovat tuoneet rahaa urheiluautojen kehitykseen ja toisaalta niiden avulla merkkuskolliset voivat elää arkeaan. Kolmannen sukupolven Cayennen kohdalla Porsche on keskittynyt lopputuloksen hiomiseen, mutta erot ovat siitä huolimatta vakuuttavia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeveämpää elämistäUlkoisesti Porsche Cayennen olemuksen takana on auton leveyden korostaminen edessä ja takana. Keulalla matriisi-ledivalot ovat nyt vakiovaruste ja HD-versiot lisävaruste. Takavaloissa on haettu puolestaan kolmiulotteisempaa olemusta. Väri- ja vannevalikoimaan on lisätty muutamia uusia vaihtoehtoja.Sisustan suhteen digitaalisuus on päivän sana. Cayennen uusi Porsche Driver Experienceksi ristitty ohjaamokonsepti pohjautuu Taycanin vastaavaan. 12,3-tuumainen tietoviihdenäyttö on kokenut päivityskierroksen ja sen pariksi saa myös 10,9-tuumaisen näytön apukuljettajalle. Apunäyttö ei näy kuljettajalle, joten sen avulla voi katsoa vaikkapa Successionin uusimman jakson. Suurempi huutomerkki nousee uudesta 12,6-tuumaisesta digimittaristosta. Cayennestä tulee samalla ensimmäinen polttomoottori-Porsche, jossa ei ole enää klassista viisarilla olevaa kierroslukumittaria. Mittaristoon saa toki näkyville vaikka ja mitä, mutta erillisiä mittarikaukaloita ei enää ole. Hipaisupainikkeet, uusittu vaihdevalitsin ja uusi ohjauspyörä viimeistelevät ergonomiamuutokset. Keskikonsolin säilytyslokero ja ilmastoinnin ohjauspaneeli puolestaan kiittävät lisätilasta. Cayenne on muuten saanut uuden ilmanlaatujärjestelmän, joka siirtyy sisäilman kiertoon esimerkiksi tunneleiden luona ja tarkkailee ulkoilman laatua. Tarvittaessa ilma kierrätetään suodatuksen läpi useita kertoja. Järjestelmä on varustettu myös ionisaattorilla.Enemmän sylintereitä vai sähköä?Vaikka voimalinjoihin ei kiinnitetä samalla tavalla huomiota kuin kosmeettisiin muutoksiin, on niissäkin tapahtunut Cayennen kohdalla verrattain paljon. Porsche Cayenne S palaa V8:aan ja 4,0-litraiseen mylly on tietysti ahdettu. 349 kW (479 hv) ja 600 Nm tarkoittaa 25 kilowatin (34 hv) ja 50 Newtonmetrin parannusta edeltäjään verrattuna. Moottori on myös luonteeltaan nöyrän vääntävä ja kuulostaa mainiolta.Perusmallin Cayenne saa päivitetyn 3,0-litraisen V6:n, johon on löydetty 10 kW (13 hv) ja 50 Nm lisää puhtia, uusien arvojen ollessa 260 kW (363 hv) ja 500 Nm.Sama polttomoottori toimii myös suositun Cayenne E-Hybridin peruspilarina. Lataushybridin uusi sähkömoottori on tietysti tehokkaampi, nostaen yhteistehon 346 kilowattiin (470 hv). Samalla akkukapasiteettia on nostettu yli kolmanneksella, joten sähköä voi tankata 25,9 kilowattituntia. Sen avulla Cayennen sähköinen toimintamatka on noin 70 kilometriä varustelusta riippuen. Samalla latausteho on nostettu 11 kilowattiin, joten akun saa parhaimmillaan täyteen alle kolmessa tunnissa.Rajoittamattomalla osuudella Autobahnia Cayenne E-Hybridin suorituskykyä ei voi moittia kovemmissakaan nopeuksissa, vaikka V6:n sointi ei pärjää V8:n vastaavalle.Tutusti, mutta paremminKuljettajan paikalla Porsche Cayenne tuntuu tutulta, mutta kokemus on yhdistelmä vanhaa ja Taycania. Ergonomiassa ei ole valittamista, sillä suurin osa toiminnoista on oikealla paikalla ja myös käyttäytyy oletetulla tavalla. Pokkeuksena on lataushybridimallin jarrupoljin, jonka tuntuma on jousimaisen epämääräinen polttomoottoriversioon verrattuna.Suurin oivallus tapahtuu ohjauspyörän avulla. Porsche on työskennellyt Cayennen iskunvaimentimien kanssa. Uusien vaimentimien ansiosta tehdas on päässyt tavoitteeseensa korin- ja pyöränliikkeiden erottamisen suhteen, joten Cayennen korin liikkeet ovat vaimentuneet tuntuvasti. Samalla on päästy selkeämpään eroon Comfort- ja Sport Plus -ajotilojen välillä. Varsinaisessa jousituksessa muutokset ovat samansuuntaisia olipa kyseessä teräs- tai ilmajousitus. Koeajettujen ilmajousitettujen mallien mukavuudessa ei ollut moittimista.Nelipyöräohjaus tekee Cayennesta odottamattoman ketterän kokoisekseen. Toiminto on kuitenkin toteutettu poikkeuksellisen luontevasti, mikä näkyy myös korjausliikkeiden puuttumisena.Tutun Cayenne SUV:n lisäksi päivitykset koskevat lentäväkattoista Cayenne Coupéa. Malliston uusi muutos on, että Cayenne Turbo GT ei ole saatavilla Euroopassa. Porschelta myhäiltiin tyytyväisenä, että Cayennesta nähtäneen vielä lisäversioita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataamalla edullisemminPorschelle Cayennen kasvojenkohotus on lähtökohtaisesti helppo paikka, sillä malli on ollut ajettavuutensa ja suorituskykynsä puolesta kärjessä suoriin kilpailijoihin nähden. Malli on pitänyt puoliaan jopa eksoottisempia kilpailijoitaan vastaan.Päättäväisyyttä Cayennen päivityspaketista ei kuitenkaan puutu. Lisää digiä, lisää sähköä, lisää sylintereitä. Vain korin heiluntaa on vähemmän, mikä on selvästi ollut tehtaalle merkittävä saavutus. Jäämme odottamaan aikanaan saapuvaa sähkö-Cayennea ja Porschen katumaasturimalliston muita uutuuksia mielenkiinnolla.Uusittu Porsche Cayenne on jo ennakkotilattavissa Suomessa. Hinnaston aloitusmallina on SUV-korinen E-Hybrid-lataushybridi, jonka hinta alkaa 113 332 eurosta. Kasikoneen aloituskynnys on puolestaan 195 298 euroa, polttomoottorisen V6:n asettuessa niiden välimaastoon. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Porsche Cayenne E-Hybrid Hinta alkaen 113 332 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 995 cm3, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 224 kW (304 hv), 5400-6400 r/min Vääntö 420 Nm (1400–4800 r/min) Vääntö 420 Nm (1400–4800 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 25,9 / 21,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A). Toimintamatka 66 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 346 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 254 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 42 g/km Mitat pituus 4930 mm, leveys 1983 mm, korkeus 1696 mm, akseliväli 2895 mm Tavaratila: 545–1 563 l Omamassa: 2500 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla