11.2.2019

Koeajo: sähäkkää sähköavustusta – Mercedes-Benz C 200 EQ-Boost

Mercedes-Benz C 200 EQ

Kevythybriditekniikka pudottaa Mercedes-Benz C:n kulutusta litralla sataa kilometriä kohden ja piristää 1,5-litraisen bensakoneen kulkua kummasti. Hyvää: ajettavuus, voimalinja, kuskin paikka, viimeistely, turvavarustelu. Huonoa: napakka alusta, ajomoodin joutuu aina säätämään uudestaan.

Mercedes-Benz C-sarja uudistui viime vuonna. Harva erottaa uutta versiota vanhasta, mutta tehdas kertoo muutettujen osien määräksi peräti 6 500 eli kutakuinkin puolet. Ulkoiset muutokset ovat lähinnä puskureissa. Suurimmat uusien osien prosenttiosuudet löytyvät elektroniikasta ja moottoritilasta.

Mercedes-Benz C 200 EQ

Mercedeksen koodikielessä EQ merkitsee sähköistettyä mallia. Lyhenne tulee sanoista Electric Intelligence, sähköinen älykkyys. Uuden malliston vyörytys on alkanut EQ Boost-kevythybrideillä, joissa sähkömoottori avustaa polttomoottoria, kuten nyt ajetussa C 200:ssa.

Ensi kesänä joukkoon liittyvät EQ Power-lataushybridit C- ja E-sarjaan. Syksyllä onkin sitten vuorossa Mercedeksen ensimmäinen täyssähköauto, citymaasturi EQC.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vapaalla rullaten

C 200:n bensiinimoottori on tästedes vain 1,5-litrainen, mutta tuntuu sähköavustuksen ansiosta kokoistaan suuremmalta. Kun isompien rivikuutoshybridien avustava sähkömoottori on moottorin ja vaihteiston välissä, nelisylinterisiä avustaa kampiakselin päähän hihnalla yhdistetty starttigeneraattori.

Sähköjärjestelmä on 48-volttinen, jotta teho riittää pyörittämään tehostimia ja pumppuja. Bensiinimoottori on nimittäin usein sammutettuna jopa moottoritienopeuksissa, kunhan rullataan vapaalla jalka pois kaasulta. Rullaus onnistuu vain eco-asetuksella ja vakionopeudensäädin poiskytkettynä. Jarrutuksista kerätään laturilla energiaa talteen akkuun, josta puolestaan saadaan apua kiihdytyksiin.

Katkotonta vetoa

Sähkömoottorin teho on vain 14 hevosvoimaa, mutta sen apu on kohdennettu täydentämään kiihtyvyyttä alakierroksilla. Samalla yhdeksänvaihteisen automaattivaihteiston vaihtoja on saatu lyhennettyä ja pehmennettyä entisestään. Toisinaan vaihteisto käyttää turhaan liian pitkään pientä vaihdetta, mutta sitä tuskin huomaa mainion äänieristyksen ansiosta.

Moottori sammuu ja käynnistyy lähes huomaamattomasti. Näin katkotonta ja väkevää vetoa ei uskoisi puolitoistalitraisesta irtoavan. Pienen pettymyksen tuottaa kuitenkin suoritusarvojen jääminen paperilla joitain sekunnin kymmenyksiä aikaisemmasta samantehoisesta kaksilitraisesta.

Näyttävästi luisussa

Kevythybriditekniikka on valjastettu ennemminkin taloudellisuus ja päästöt mielessä. Kulutuslukeman saa pysymään viitosella alkavana pitkienkin taipaleiden ajan. Harmillisesti koeajon keskikulutus karkasi kuitenkin kahdeksaan litraan pääkaupunkiseudun autoilua vieroksuvan liikennesuunnittelun ja kunnossapidon takia.

Mercedes-Benz C 200 EQ

Ei sillä, että lumipöperö vastustelisi nelivetoista Mersua, mutta peräpainotteinen voimanjako houkuttelee polkaisemaan kaasua joka kulmassa hieman tarvittavaa enemmän. Kun ajonvakautus on kytketty sport-asetukselle, sivuluisut alkavat rauhallisesti, eivät kasva ylettömiksi ja oikenevat hallitusti. Ohikulkijat luulevat, että auto on hallinnassani.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/c-class

Mercedes-Benz C 200 EQ-Boost 4Matic A Business AMG

Hinta alkaen

48 230 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

54 020 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 497 cm³, 4 sylinteriä, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

135 kW (184 hv), 5800–6100 r/min

Vääntö

280 Nm (3000–4000 r/min)

Vääntö

280 Nm (3000–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,1 s

Huippunopeus

234 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,2 (yhd.)

CO2-päästöt

163 g/km

Mitat

pituus 4690 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2840 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1800 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat