11.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: sähäkkää sähköavustusta – Mercedes-Benz C 200 EQ-Boost Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kevythybriditekniikka pudottaa Mercedes-Benz C:n kulutusta litralla sataa kilometriä kohden ja piristää 1,5-litraisen bensakoneen kulkua kummasti. Hyvää: ajettavuus, voimalinja, kuskin paikka, viimeistely, turvavarustelu. Huonoa: napakka alusta, ajomoodin joutuu aina säätämään uudestaan. Mercedes-Benz C-sarja uudistui viime vuonna. Harva erottaa uutta versiota vanhasta, mutta tehdas kertoo muutettujen osien määräksi peräti 6 500 eli kutakuinkin puolet. Ulkoiset muutokset ovat lähinnä puskureissa. Suurimmat uusien osien prosenttiosuudet löytyvät elektroniikasta ja moottoritilasta. Mercedeksen koodikielessä EQ merkitsee sähköistettyä mallia. Lyhenne tulee sanoista Electric Intelligence, sähköinen älykkyys. Uuden malliston vyörytys on alkanut EQ Boost-kevythybrideillä, joissa sähkömoottori avustaa polttomoottoria, kuten nyt ajetussa C 200:ssa. Ensi kesänä joukkoon liittyvät EQ Power-lataushybridit C- ja E-sarjaan. Syksyllä onkin sitten vuorossa Mercedeksen ensimmäinen täyssähköauto, citymaasturi EQC. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vapaalla rullaten C 200:n bensiinimoottori on tästedes vain 1,5-litrainen, mutta tuntuu sähköavustuksen ansiosta kokoistaan suuremmalta. Kun isompien rivikuutoshybridien avustava sähkömoottori on moottorin ja vaihteiston välissä, nelisylinterisiä avustaa kampiakselin päähän hihnalla yhdistetty starttigeneraattori. Sähköjärjestelmä on 48-volttinen, jotta teho riittää pyörittämään tehostimia ja pumppuja. Bensiinimoottori on nimittäin usein sammutettuna jopa moottoritienopeuksissa, kunhan rullataan vapaalla jalka pois kaasulta. Rullaus onnistuu vain eco-asetuksella ja vakionopeudensäädin poiskytkettynä. Jarrutuksista kerätään laturilla energiaa talteen akkuun, josta puolestaan saadaan apua kiihdytyksiin. Katkotonta vetoa Sähkömoottorin teho on vain 14 hevosvoimaa, mutta sen apu on kohdennettu täydentämään kiihtyvyyttä alakierroksilla. Samalla yhdeksänvaihteisen automaattivaihteiston vaihtoja on saatu lyhennettyä ja pehmennettyä entisestään. Toisinaan vaihteisto käyttää turhaan liian pitkään pientä vaihdetta, mutta sitä tuskin huomaa mainion äänieristyksen ansiosta. Moottori sammuu ja käynnistyy lähes huomaamattomasti. Näin katkotonta ja väkevää vetoa ei uskoisi puolitoistalitraisesta irtoavan. Pienen pettymyksen tuottaa kuitenkin suoritusarvojen jääminen paperilla joitain sekunnin kymmenyksiä aikaisemmasta samantehoisesta kaksilitraisesta. Näyttävästi luisussa Kevythybriditekniikka on valjastettu ennemminkin taloudellisuus ja päästöt mielessä. Kulutuslukeman saa pysymään viitosella alkavana pitkienkin taipaleiden ajan. Harmillisesti koeajon keskikulutus karkasi kuitenkin kahdeksaan litraan pääkaupunkiseudun autoilua vieroksuvan liikennesuunnittelun ja kunnossapidon takia. Ei sillä, että lumipöperö vastustelisi nelivetoista Mersua, mutta peräpainotteinen voimanjako houkuttelee polkaisemaan kaasua joka kulmassa hieman tarvittavaa enemmän. Kun ajonvakautus on kytketty sport-asetukselle, sivuluisut alkavat rauhallisesti, eivät kasva ylettömiksi ja oikenevat hallitusti. Ohikulkijat luulevat, että auto on hallinnassani. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/c-class Mercedes-Benz C 200 EQ-Boost 4Matic A Business AMG Hinta alkaen 48 230 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 020 € Moottori Bensiinimoottori 1 497 cm³, 4 sylinteriä, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 135 kW (184 hv), 5800–6100 r/min Vääntö 280 Nm (3000–4000 r/min) Vääntö 280 Nm (3000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 234 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,2 (yhd.) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 4690 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2840 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan