6.9.2018 Ajoneuvot Maailmassa on nyt saksalainen premiumsähköauto – mitä Mercedes-Benz EQC 400:n esittely tarkoittaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luksussähköautojen markkinoille on tunkua: ensimmäisenä saksalaisista täyssähköisen katumaasturin esitteli Mercedes-Benz. Tiistaina automaailman puhutuin kirjainyhdistelmä oli epäilemättä EQ. Electric Intelligenceä viestivä lyhenne on Mercedes-Benzin brändi merkin sähköiselle tulevaisuudelle.Saksalainen täyssähköinen premium-luokan perheauto on nyt totta. Mercedes-Benz EQC 400 4Matic on keskikokoinen viisipaikkainen sähköllä kulkeva katumaasturi. Moottori perehtyi uutuuteen tuoreeltaan, mutta pohditaampa hieman enemmän saksalaisten saapumista sähkökilpaan.Osa viestimistä kertoo Teslan lopun jo koittavan, vaikka juuri kukaan emokonserni Daimler AG:n ulkopuolella ei ole EQC:tä edes ajanut.Teslan saavuttama asema kertookin paljon sähköautoista ylipäänsä: pieni tulokasmerkki on päätynyt medianäkyvyydessä ravintoketjun huipulle ja samanaikaisesti tuotanto-ongelmat vihjailevat lähestyvästä sukupuutosta.Yksi asia on varma: sähköautot ovat nyt automaailman kiinnostavin aihe.Eikä liene sattumaa, että tunteja ennen EQC:n julkaisua Audi lähetti maailmalle e-tron quattro -täyssähköauton valmistuksen alkamisesta kertovan tiedotteen, ja puolen vuosikymmenen takaisella i3-kaupunkisähköautolla saadun varaslähdön jälkeen takamatkalle jäänyt BMW:kin muistutti toimittajia teaser-kuvalla iNEXTiksi nimetystä konseptista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki alkaa katumaasturistaMutta palataan tiistain tähteen, Mercedes-Benz EQC 400 4Maticiin. Perinteisten arvomerkkien sähkökilvan ensimmäinen kierros käydään keskikokoisten katumaasturien kesken, sen ovat Audi e-tron quattro, Jaguar I-Pace ja nyt Mercedes-Benz EQC päättäneet. BMW:ltäkin odotetaan kiivaasti iX3-sähkömaasturia.Syitä katumaasturityyppiin on kaksi. Ensinnäkin keskikokoiset katumaasturit edustavat maailmanlaajuisesti nopeimmin kasvavaa autoluokkaa. Asiakkaat haluavat katumaasturinsa, ja jos he haluavat myös sähköautoa, on luonnollista vastata molempiin tarpeisiin yhdellä tuotteella.Mercedes-Benzin pääjohtaja Dieter Zetsche esitteli EQC:n Tukholmassa.Toiseksi matalaa sedania korkeamman katumaasturin pohjaan on helpompi mahduttaa suuri akkupaketti. Esimerkiksi EQC 400:n 80 kilowattitunnin ajoakusto vie koko akseleiden väliin jäävän tilan ja painaa turvakotelointeineen 650 kiloa.Varman päälleSilti ennakkoluulottomuus harmittaa: maasturikorin korkeuden aiheuttama huono aerodynamiikka verottaa erityisesti moottoritienopeuksissa yhä kortilla olevaa toimintamatkaa. Rohkeutta olisi kertoa katumaasturia haaveilevalle jengille uudesta unelmasta, joka kenties täyttäisi korkeaa autoa paremmin heidän arkipäiväiset tarpeensa.Uusi tyyliSähköauton valitseva haluaa tietysti viestiä valinnastaan. EQC:n myötä Mercedes-Benz paljasti uuden sähköautoilmeensä.On mielenkiintoista nähdä, miten markkinat ottavat sähkömallien keulailmeen vastaan. Ensijulkaisussa yleinen mielipide piti peruspyöreää keulaa hieman mitäänsanomattomana. Särmätöntä maskia ympäröi ylälaidassa ajovalot toisiinsa yhdistävä valoraita ja alhaalla sitä saartaa viiksimäinen lista, mutta lopputulos voisi aivan yhtä hyvin edustaa koreaa kuin maailman vanhinta automerkkiäkin.Toivottavasti maskista ei kuitenkaan muodostu ongelmaa, sillä sähkökäytön pienen jäähdytystarpeen tähden koko maski on vain tyylittelyä.– EQC:ssä on keulamaski, koska auto tarvitsee naaman. Ei ole väliä onko sillä ilmanottoa vai, auto näyttää epäluonnolliselta ilman maskia. Jotkut valmistajat tekevät silti sähköautoja ilman sitä, mutta uskomme Mercedeksen tarvitsevan keulamaskin, ulkopuolen muotoilujohtaja Robert Lesnik kiteyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuusukultaa, turkoosia ja vähän alumiinia Sisäilme on onnistuneempi yhdistelmä perinteistä Mercedestä ja sähkökautta. EQC nauttii A-sarjassa esitellystä MBUX-käyttöliittymästä, virtapiirien innoittamista kulmikkaista tuuletussuuttimista ja ruusukullan sekä turkoosin tyylikkäästä yhdistelmästä. Sähköautovivahteiden alla on kuitenkin tuttu Mercedes-ajokokemus ohjauspyörineen ja monitoimiviiksineen.Toivottavasti se tarkoittaa EQC:n jatkavan samaa erinomaista ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmää, josta Mercedes-Benzin useimmissa polttomoottorimalleissa voi nauttia.Ei sähköautoksi syntynytPienoinen mörkö Mercedes-Benz EQC 400 4Maticin teknisissä tiedoissa on auton paino. Alustavat tekniset tiedot kertovat auton omamassaksi 2 425 kilogrammaa. Vertailun vuoksi yhtä suorituskykyinen ja saman kokoinen Mercedes-AMG GLC 43 4Matic painaa 1 845 kiloa. Sähköpuolelta hyvän mittapuun tarjoaa 90 kilowattituntista akkua kantava Jaguar I-Pace, joka heilauttaa vaa’an 2 133 kiloon.Etuakselin voimapaketin ympärillä oleva kehto ulottuu kohti auton keskustaa aivan perinteisen pitkittäismoottorisen auton vaihteiston tavoin. Ratkaisua perustellaan tuotantoteknisin syin, ja vaikutuksensa on myös törmäysturvallisuudella: yläpuolelta korista tuettu kehto estää voimalinjaa kallistumasta alaspäin kohti auton pohjaan asennettua akkupakettia.Syy painoon löytynee EQC:n pinnan alta: tiistaina Mercedes-Benz ei esitellyt maailmalle täysin uutta sähköautoarkkitehtuuria. EQC:n pehmeälinjaisten kylkien alta löytää runsaasti muokatun painoksen polttomoottorisen GLC-katumaasturin perusrakenteesta – tosin tehtaan insinöörien mukaan yhteisten osien määrä jää lopulta vain 15 prosenttiin.Alkuun tieto hieman hätkähdyttää, mutta lopulta Mercedes-Benzin vastaus rauhoittaa epäilyjä: ratkaisu helpottaa reagointia täyssähköautojen ja polttomoottorimallien välisen kysynnän heilahteluun. Yhtiö odottaa valmistavansa sähköautoja ja polttomoottorimalleja rinnakkain vielä vuosikymmenen tai pari, ja tarvittaessa tuotantoa tulee voida siirtää polttomoottorimalleilta sähköautoille nopeastikin.Perusasiat kunnossaOn mielenkiintoista nähdä, miten Mercedes-Benzin ratkaisu toimii esimerkiksi Jaguarin vain sähkökäyttöön suunniteltua perusrakennetta vastaan. Teoriassa stuttgartilaismerkin tyyli uhraa hieman akkujen tilankäyttöä, eikä EQC tarjoa esimerkiksi keulapellin alta lisää tavaratilaa.Muilta osin EQC 400 4Matic vaikuttaa teknisten tietojen perusteella varsin kompromissittömältä sähköautolta.Tehtaan edustajat painottavat 80 kilowattitunnin litiumioniakun (nikkeli-mangaani-koboltti) jäähdytyksen ja lämmityksen saaneen suurta huomiota.Akku latautuu CCS-pikalatauksella 110 kilowatin teholla, ja tehtaan mukaan energiaa siirtyy 10 prosentista 80 prosenttiin vain 40 minuutissa. Kotona käytettävä vaihtosähköinen hidaslataus jää EQC:ssäkin vain 7,4 kilowattiin (2x16A). Ratkaisua perustellaan kustannuksilla: tehokkaampien vaihtosähkölatausten odotetaan jäävän sen verta harvinaisiksi, ettei investointia kalliimpaan laturiin nähty järkeväksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy320–450 kilometriäMercedes-Benz ilmoittaa EQC:lle kolme toimintamatkaa. Äskettäin vanhentuneen NEDC-mittaussyklin mukaan uutuus taittaa latauksella 450 kilometriä ja toistaiseksi epävirallinen mittaus uudella WLTP-syklillä lupaa nelisensataa ajokilometriä. Kaikista rankimmalla Yhdysvaltojen EPA-testillä toimintamatka jää 320 kilometriin. Energiankulutukseksi tehdas lupaa NEDC:n mukaisesti 22,2 kWh/100 km.Toimintamatkan maksimointia varten auton voimalinja ja navigaattori juttelevat keskenään, joten EQC osaa vinkata esimerkiksi horisontissa madaltuvasta nopeusrajoituksesta. Lisäksi EQC tarjoaa Hyundai Ioniq Electricin tapaan ratin lavoista säädettävän viisiportaisen moottorijarrutuksen säädön.Edessä ekoa, takana sporttiaSähköauton neliveto on toteutettu kahdella sähkömoottorilla, jotka sijaitsevat akseleilla. Etuakselin sähkömoottori on optimoitu taloudellisuuteen, takamoottori taas vastaa suorituskyvystä ja urheilullisesta käytöksestä.Tehdas ei vielä kerran moottorien välistä tehosuhdetta, mutta yhteistehon kerrotaan nousevan 300 kilowattiin (408 hv). Se riittää 0–100 km/h kiihdytykseen 5,1 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 180 kilometriin tunnissa.Arpa on heitettyEnsimmäisiä ajokokemuksia EQC:stä saadaan odottaa arvioiden mukaan ensivuoden puolelle. Vaikka Mercedes-Benz saakin kunnian olla ensimmäinen täyssähköisen perheauton esitellyt saksalalismerkki, ehtinee Audi ensimmäisenä markkinoille: e-tron quattrojen tuotanto on jo käynnistynyt, mutta ensimmäiset EQC 400 4Maticit valmistuvat Bremenin tehtaalta vasta ensivuoden puolella.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”