4.9.2018 Ajoneuvot Nyt loppui leikkiminen: Mercedes-Benz EQC aloittaa Saksan vakavan sähkökauden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokeilujen aika on ohi, saksalaiset siirtyvät nyt vakavasti otettaviin sähköautoihin. Ensimmäisenä esittelyyn ehti Mercedes-Benz EQC. Tukholmassa tiistaina 4. syyskuuta pitkä ja vivahteikas odotus päättyi: ensimmäinen saksalaisvalmistaja julkaisi vakavasti otettavan haastajan Teslalle. Kunnian vei lopulta Mercedes-Benz, kun aikataulukilpaa johtanut Audi joutui siirtämään e-troninsa paljastusta kesältä syyskuun 18. päivälle.Tänään paljastettu uutuus kantaa nimeä EQC. Itse EQ on Mercedeksen uusi alabrändi merkin sähköistykselle, aivan kuten AMG on suorituskyvylle. Merkin sähkökärkeä edustavat mallit niputetaankin EQ-tuotemerkin alle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäisenä EQCTäyssähkömalliston aloittava EQC on muodin mukaisesti katumaasturi. Mitoiltaan, ja osin myös perusrakenteeltaan, uutuus vastaa Suomessakin valmistettavaa GLC-katumaasturia. Pelkästä sähkökonversiosta ei missään nimessä ole kyse: EQC lainaa GLC:stä sen minkä voi, ja loppu on varta vasten sähköautoon kehitettyä. Esimerkiksi auton kattolinja asettuu GLC:n ja GLC Coupén välimaastoon.Muotoilullisesti EQC:n hätkähdyttävin piirre lienee uusi keulailme: etuvalot yhdistyvät toisiinsa maskin ja konepellin välissä kulkevalla valoraidalla. Itse maskikin edustaa varsin mukailtua teemaa perinteisestä Mercedeksen itsevarmasta grillistä.Sisätilat ovat yhdistelmä GLC:tä, A-sarjassa debytoinutta MBUX-tietoviihdejärjestelmää ja uuden EQ-brändin mukaisia elementtejä, kuten virtapiireistä innoituksensa saaneita kulmikkaita ilmasuuttimia ja ruusukultaisen värimaailman käyttöä.Yli 400 kilometriäPinnan alta löytää akselikohtaisilla sähkömoottoreilla toteutetun nelivedon, jota ruokkii 80 kilowattituntinen akku. Valmistaja ei ole vielä hyväksyttänyt autoaan WLTP-testissä, mutta tehdas epäilee toimintamatkan yltävän yli 400 kilometriin. Väistyvän NEDC-mittausnormin arvot ovat 450 kilometriä ja 22,2 kilowattituntia sataa kilometriä kohden.Taka-akselin sähkömoottorin kerrotaan olevan päävastuussa suorituskyvystä, etuakselin vastatessa taloudellisuudemmasta etenemisestä. Järjestelmän yhteisteho on 300 kW (408 hv) ja yhteisvääntö on 765 newtonmetriä. Niillä luvuilla 0–100 km/h taittuu 5,1 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu 180 km/h:n akuston säästämiseksi.EQC:n pikalataus onnistuu CCS-järjestelmällä 110 kilowatin teholla. Kotilataus jää 7,4 kilowattiin, joka saavutetaan kaksivaiheisesti 16 ampeerin virralla.– Sanon vain, että uskomme EQC:n olevan eheä paketti, kommentoi pääjohtaja Dieter Zetsche uuden sähköauton liittymistä Mercedes-Benz-perheeseen.Palaamme Mercedeksen uranuurtajaan ja siitä saatuihin ensifiiliksiin tarkemmin lähipäivinä.Teksti: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen, kuvat: Mercedes-Benz ja Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”