8.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Suomessa tehty – Mercedes-Benz GLC 220d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic on syntynyt Uudessakaupungissa – ja hyvä niin. Potra ja reipas tapaus! Hyvää: ajotuntuma, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: pyörökytkimen käyttö, näkyvyys takaviistoon, tavaratilan koko. Koeajossa on valkoinen Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic Premium Business, joka on synnytetty Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaalla. Jos koeajoauton kyljet on teipattu auton kyvyistä kertovin ilosanomin, on se yleensä vain ärsyttävää. Nyt on alla auto, jolle voi antaa Made in Uusikaupunki -teippaukset anteeksi.On hienoa, että Suomessa osataan tehdä laatuautoja kuten mersun GLC-katumaastureita.GLC on saanut niin hyvän suosion, että myös tehtaalle on tarvittu ja tarvitaan enemmän työväkeä kuin on ennakoitu. Valmet Automotive kertoi marraskuussa 2016 rekrytoivansa GLC-katumaasturin tuotantoon yli tuhat uutta autonrakentajaa. Sittemmin selvisi, että hitsaamoon, maalaamoon, kokoonpanoon tarvitaan lisää ihmisiä siten, että nykyinen henkilöstömäärä 2 300 kasvaa kuluvan vuoden jälkipuoliskolla jo noin 3 700 ihmiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaiten viimeisteltyLänsirannikolla on tehty hyvää työtä – viimeistely kestää kriittisen tarkastelun! Mikään autossa ei repsota, kitise, hankaa tai irtoile. Eikä muutoin voisi ollakaan tämän hintaluokan katumaasturissa.Kuljettajan valtakunnassa on kaikki hyvin: kytkintuntuma on jämäkkä, kaikki on vaivattomasti käsillä ja kaikki myös toimii ongelmitta. Yhtä poikkeusta lukuun ottamatta.Mersun toimintoja säätelevä keskikonsolin pyörökytkin-kokonaisuus ei ole toteutettu yhtä hyvin kuin baijerilaiskilpailija bemarin iDrive-järjestelmä. Kämmenpohjalla tulee tämän tästä vahingossa käskyttäneeksi toimintoja tai eksyneeksi vääriin valikoihin. Paluu-käsky tulee tutuksi.Ja siitä ei mersuissa pääse ylitse, että kojelaudan yläosassa sijaitseva näyttö on kuin muuhun sisustukseen kuulumaton, jälkiasenteiselta navilta näyttävä uloke. Näyttö on sinänsä riittävän tarkka ja isokokoinen.Etuistuin tarjoaa riittävän tuen ja monipuoliset säätövarat, mutta luulisi, että eteen-taakse -liikuttelu hoituisi sekin sähkötoimisesti.Tavaroille on tilaa 505 litran verran, joka ei ole tässä autoluokassa ylenpalttisesti. Mukavuutta lisää sähkötoiminen takaluukku, joka saisi tosin avautua hieman rivakammin.Jämäkkää menoaKatumaasturi on ulkoiselta olemukseltaan vankkaharteinen ja jämäkkä. Samaa voi sanoa myös ajettavuudesta. Auto pysyy erinomaisesti valitulla ajolinjalla, ohjaus toimii moitteitta ja on sopivan tunnokas. Ohjaus saisi olla hieman nopeampi, mutta toive on pitkälti makukysymys.Kääntösädettä on aika paljon, mutta auto on ahtailla pysäköintialueilla ihan riittävän ketterä.Näkyvyyttä takaviistoon haittaa umpinaisten korinmuotojen aiheuttamat katveet.Koeajossa on GLC-malliston edullisin malli, jonka lähtöhinta on rapiat 59 000 euroa. Autoyksilön lisävarusteet kuten matkustamon Exclusive-paketti (1 450 euroa + verot) tuo nahkaistuimet, kromilistoja ja -somisteita, nahkaisen ratin, TFT-monitoiminäytön ja sisätilojen valopaketin.Tämän auton hinta nousee kaikin lisävarustein hieman yli 72 000 euroon.Lihakset riittävätEnnakkoon pohdin, onkohan malliston pienin dieselmoottori riittävän ruudikas voimanlähde varsin kookkaalle autolle.Olin turhaan epäileväinen, sillä dieselin sitkas vääntö on käytössä laajalla kierrosalueella.2,1-litraisen dieselmyllyn 170 hevosvoimaa riittävät liikuttamaan autoa aivan riittävän vaivattomasti ajotilanteessa kuin ajotilanteessa.Rivakkuutta voi hieman loihtia esiin ajoasetuksilla.Etenemiskyvyistä pitävät huolta toisaalta nelivetoisuus, toisaalta erinomaisen jouhevatoiminen eli oikea-aikaisesti vaihdetta pykälään sovitteleva automaattivaihteisto.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri AhtiainenPäivitetty 9.4. klo 9.38: korjattu moottorin iskutilavuusLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/GLC Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic Premium Business Hinta alkaen 59 027 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 156 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 120 kW (170 hv), 3000 r/min Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4656 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen