4.9.2018 Ajoneuvot Nyt loppui leikkiminen: Mercedes-Benz EQC aloittaa Saksan vakavan sähkökauden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokeilujen aika on ohi, saksalaiset siirtyvät nyt vakavasti otettaviin sähköautoihin. Ensimmäisenä esittelyyn ehti Mercedes-Benz EQC. Tukholmassa tiistaina 4. syyskuuta pitkä ja vivahteikas odotus päättyi: ensimmäinen saksalaisvalmistaja julkaisi vakavasti otettavan haastajan Teslalle. Kunnian vei lopulta Mercedes-Benz, kun aikataulukilpaa johtanut Audi joutui siirtämään e-troninsa paljastusta kesältä syyskuun 18. päivälle.Tänään paljastettu uutuus kantaa nimeä EQC. Itse EQ on Mercedeksen uusi alabrändi merkin sähköistykselle, aivan kuten AMG on suorituskyvylle. Merkin sähkökärkeä edustavat mallit niputetaankin EQ-tuotemerkin alle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäisenä EQCTäyssähkömalliston aloittava EQC on muodin mukaisesti katumaasturi. Mitoiltaan, ja osin myös perusrakenteeltaan, uutuus vastaa Suomessakin valmistettavaa GLC-katumaasturia. Pelkästä sähkökonversiosta ei missään nimessä ole kyse: EQC lainaa GLC:stä sen minkä voi, ja loppu on varta vasten sähköautoon kehitettyä. Esimerkiksi auton kattolinja asettuu GLC:n ja GLC Coupén välimaastoon.Muotoilullisesti EQC:n hätkähdyttävin piirre lienee uusi keulailme: etuvalot yhdistyvät toisiinsa maskin ja konepellin välissä kulkevalla valoraidalla. Itse maskikin edustaa varsin mukailtua teemaa perinteisestä Mercedeksen itsevarmasta grillistä.Sisätilat ovat yhdistelmä GLC:tä, A-sarjassa debytoinutta MBUX-tietoviihdejärjestelmää ja uuden EQ-brändin mukaisia elementtejä, kuten virtapiireistä innoituksensa saaneita kulmikkaita ilmasuuttimia ja ruusukultaisen värimaailman käyttöä.Yli 400 kilometriäPinnan alta löytää akselikohtaisilla sähkömoottoreilla toteutetun nelivedon, jota ruokkii 80 kilowattituntinen akku. Valmistaja ei ole vielä hyväksyttänyt autoaan WLTP-testissä, mutta tehdas epäilee toimintamatkan yltävän yli 400 kilometriin. Väistyvän NEDC-mittausnormin arvot ovat 450 kilometriä ja 22,2 kilowattituntia sataa kilometriä kohden.Taka-akselin sähkömoottorin kerrotaan olevan päävastuussa suorituskyvystä, etuakselin vastatessa taloudellisuudemmasta etenemisestä. Järjestelmän yhteisteho on 300 kW (408 hv) ja yhteisvääntö on 765 newtonmetriä. Niillä luvuilla 0–100 km/h taittuu 5,1 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu 180 km/h:n akuston säästämiseksi.EQC:n pikalataus onnistuu CCS-järjestelmällä 110 kilowatin teholla. Kotilataus jää 7,4 kilowattiin, joka saavutetaan kaksivaiheisesti 16 ampeerin virralla.– Sanon vain, että uskomme EQC:n olevan eheä paketti, kommentoi pääjohtaja Dieter Zetsche uuden sähköauton liittymistä Mercedes-Benz-perheeseen.Palaamme Mercedeksen uranuurtajaan ja siitä saatuihin ensifiiliksiin tarkemmin lähipäivinä.Teksti: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen, kuvat: Mercedes-Benz ja Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen