3.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: sähkökaappi – Renault Kangoo Z.E. Power+ Maxi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päästötön pikkupaku jakeluun ja huoltoyhtiöille. Hyvää: halpa käyttää, päästöttömyys, lisälämmitin. Huonoa: pikalatauksen ja ratin etäisyyssäädön puute, pitkä akseliväli. Renault Kangoo ei nykymuodossaan ole enää mikään uutukainen, toinen sukupolvi esiteltiin jo vuonna 2008 ja keulan ilmettä uudistettiin 2013. Tässä pienten pakettiautojen luokassa ei kilpaillakaan ulkonäöllä vaan näppärillä tilaratkaisuilla, ketteryydellä ja taloudellisuudella. Ne Renault hallitsee Euroopan pakettiautomarkkinoiden ykkösenä. Ja koska Renault on Euroopassa myös sähköautoissa ykkösenä, Kangoo sai sähkömoottoriversion jo 2011. Suomen talvessa sen toimintamatka olisi jäänyt alle sadan kilometrin eikä sitä siksi tänne tuotu. Maahantuonti on nyt alkanut kapasiteetiltaan puolitoistakertaisilla akuilla (33 kWh). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tässähän on bensatankki? Renault Kangoo Z.E. (zero emission) ei juurikaan eroa polttomoottoriversiosta. Latauspistokkeen liitin on piilotettu maskiin Renault-logon alle. Tunnistusta hankaloittaa bensatankin luukku, sähkömallissakin on bensiinilämmitin viiden litran bensasäiliöllä kaikkein kylmimpiä ilmoja varten. Muutoin lämpötilasta huolehtii ilmalämpöpumppu. Sisällä erot ovat yhtä huomaamattomia, kierroslukumittarin tilalla on akun varaustilan näyttö ja monitoiminäytöstä löytyy lisätietoa taloudellisuudesta. Näyttö on muuttunut kosketustoimiseksi. Ranskalaista mukavuutta Kuljettajan olot ovat entisellään, tila riittää pitkälle kuskille, ylimääräistäkään ei jää. Istuimen muotoilu on ranskalaisen pehmeä, ratti jää kaipaamaan etäisyyssäätöä. Hallinta on helppoa ja ajettavuus mukavuusvoittoinen. Matala melutaso täydentää kuskin tyytyväisyyttä. Ajetun pitkän mallin yli kolmimetrinen akseliväli tuo neljä kuutiota tavaratilaa ja vakautta maantiellä, mutta kankeutta kaupungissa. Kangoon sähkömoottori on vain 60-hevosvoimainen, lukema kuulostaa alamittaiselta kokonaispainoltaan yli kaksitonniseen autoon. Sähkömoottorin vääntömomentti on kuitenkin käytössä läpi kierrosalueen eikä vaihtamiseen kulu aikaa vaihteettomalla autolla. Kaasun voi polkaista pohjaan ilman moottorin ulvotusta. Niinpä liikkeellelähdöt ovat eleettömän ripeitä ja rellulla uskaltaa puikahtaa sekaan tiukkaankin väliin. Parhaimmillaan nurkka-ajossa Nopeuden ja kuorman kasvaessa voimavarat ehtyvät. Liikennevirrassa pysyy mukana eikä vauhti hyydy ylämäkiin, mutta ohituksiin kannattaa varata reilummin matkaa. Kovat nopeudet eivät muutenkaan sovi sähköautolle, toimintamatka hiipuu moottoritiellä sataan kilometriin. Taajamassa selviää tuplasti pidemmän matkan. Kuorman vaikutus kulutukseen on pienempi kuin nopeuden. Kangoon kantavuus on noin 600 kg, mutta varmastikin useimmilla käyttö on huomattavasti kevyempää. Kylmyys ei nipistä toimintamatkaa yhtä radikaalisti kuin muilla sähköautoilla bensiinitoimisen lämmittimen ansiosta. Kangoolla päästelee helposti päivän työajot aina 200 kilometriin asti ja jättää sen latautumaan yön ajaksi. Matka-ajoon toimintamatka on lyhyehkö ja pikalatausmahdollisuuden puuttuminen ei sekään auta. Nopeimmillaan akusto latautuu tyhjästä täyteen kuudessa tunnissa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.renault.fi/kangoo-ze Renault Kangoo Z.E. Power+ Maxi Hinta alkaen 23 190 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 190 € Moottori Sähkömoottori Teho 44 kW (60 hv), 1850 r/min Vääntö 225 Nm (400 r/min) Vääntö 225 Nm (400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 20,3 s Huippunopeus 130 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 15,2 (yhd.) (l/km) Mitat pituus 4666 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1810 mm, akseliväli 3081 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?