3.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: sähkökaappi – Renault Kangoo Z.E. Power+ Maxi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päästötön pikkupaku jakeluun ja huoltoyhtiöille. Hyvää: halpa käyttää, päästöttömyys, lisälämmitin. Huonoa: pikalatauksen ja ratin etäisyyssäädön puute, pitkä akseliväli. Renault Kangoo ei nykymuodossaan ole enää mikään uutukainen, toinen sukupolvi esiteltiin jo vuonna 2008 ja keulan ilmettä uudistettiin 2013. Tässä pienten pakettiautojen luokassa ei kilpaillakaan ulkonäöllä vaan näppärillä tilaratkaisuilla, ketteryydellä ja taloudellisuudella. Ne Renault hallitsee Euroopan pakettiautomarkkinoiden ykkösenä.Ja koska Renault on Euroopassa myös sähköautoissa ykkösenä, Kangoo sai sähkömoottoriversion jo 2011. Suomen talvessa sen toimintamatka olisi jäänyt alle sadan kilometrin eikä sitä siksi tänne tuotu. Maahantuonti on nyt alkanut kapasiteetiltaan puolitoistakertaisilla akuilla (33 kWh). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTässähän on bensatankki?Renault Kangoo Z.E. (zero emission) ei juurikaan eroa polttomoottoriversiosta. Latauspistokkeen liitin on piilotettu maskiin Renault-logon alle. Tunnistusta hankaloittaa bensatankin luukku, sähkömallissakin on bensiinilämmitin viiden litran bensasäiliöllä kaikkein kylmimpiä ilmoja varten. Muutoin lämpötilasta huolehtii ilmalämpöpumppu. Sisällä erot ovat yhtä huomaamattomia, kierroslukumittarin tilalla on akun varaustilan näyttö ja monitoiminäytöstä löytyy lisätietoa taloudellisuudesta. Näyttö on muuttunut kosketustoimiseksi.Ranskalaista mukavuuttaKuljettajan olot ovat entisellään, tila riittää pitkälle kuskille, ylimääräistäkään ei jää. Istuimen muotoilu on ranskalaisen pehmeä, ratti jää kaipaamaan etäisyyssäätöä. Hallinta on helppoa ja ajettavuus mukavuusvoittoinen.Matala melutaso täydentää kuskin tyytyväisyyttä. Ajetun pitkän mallin yli kolmimetrinen akseliväli tuo neljä kuutiota tavaratilaa ja vakautta maantiellä, mutta kankeutta kaupungissa.Kangoon sähkömoottori on vain 60-hevosvoimainen, lukema kuulostaa alamittaiselta kokonaispainoltaan yli kaksitonniseen autoon. Sähkömoottorin vääntömomentti on kuitenkin käytössä läpi kierrosalueen eikä vaihtamiseen kulu aikaa vaihteettomalla autolla.Kaasun voi polkaista pohjaan ilman moottorin ulvotusta. Niinpä liikkeellelähdöt ovat eleettömän ripeitä ja rellulla uskaltaa puikahtaa sekaan tiukkaankin väliin.Parhaimmillaan nurkka-ajossaNopeuden ja kuorman kasvaessa voimavarat ehtyvät. Liikennevirrassa pysyy mukana eikä vauhti hyydy ylämäkiin, mutta ohituksiin kannattaa varata reilummin matkaa. Kovat nopeudet eivät muutenkaan sovi sähköautolle, toimintamatka hiipuu moottoritiellä sataan kilometriin. Taajamassa selviää tuplasti pidemmän matkan.Kuorman vaikutus kulutukseen on pienempi kuin nopeuden. Kangoon kantavuus on noin 600 kg, mutta varmastikin useimmilla käyttö on huomattavasti kevyempää.Kylmyys ei nipistä toimintamatkaa yhtä radikaalisti kuin muilla sähköautoilla bensiinitoimisen lämmittimen ansiosta. Kangoolla päästelee helposti päivän työajot aina 200 kilometriin asti ja jättää sen latautumaan yön ajaksi. Matka-ajoon toimintamatka on lyhyehkö ja pikalatausmahdollisuuden puuttuminen ei sekään auta. Nopeimmillaan akusto latautuu tyhjästä täyteen kuudessa tunnissa.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.renault.fi/kangoo-ze Renault Kangoo Z.E. Power+ Maxi Hinta alkaen 23 190 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 190 € Moottori Sähkömoottori Teho 44 kW (60 hv), 1850 r/min Vääntö 225 Nm (400 r/min) Vääntö 225 Nm (400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 20,3 s Huippunopeus 130 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 15,2 (yhd.) (l/km) Mitat pituus 4666 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1810 mm, akseliväli 3081 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen