Ajoneuvot | Koeajo | 27.7.2020

Koeajo: sähkökäyttöinen Kontio Kruiser on kaikille sallittu

Ei vakuutusta, rekisteröintiä eikä ajokorttia. Kontio Kruiser 2.0:n ajamiseen ei ole edes alaikärajaa, joten sen voi sanoa sopivan aivan kaikille. Hyvää: vaivaton käyttöliittymä, toimintamatka, tukevuus, huomioarvo. Huonoa: pompottava meno, paino ja koko rajoittavat autossa kuljettamista.

Jaa artikkeli

Sähkökäyttöinen Kontio Kruiser luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi, joten se ei vaadi rekisteröintiä, vakuutusta eikä ajokorttia. Sitä koskevat pääasiassa samat liikennesäännöt kuin polkupyörääkin, myös siltä osin, ettei ajamiseen ole alaikärajaa.

Koeajoon saimme Premium Pack -version, joka maksaa perusmalliin verrattuna sata euroa enemmän. Korkeamman hinnan vastineeksi saa monipuolisemman mittariston ja jousituksen iskunvaimennuksineen sekä edessä että takana.

Aikuisellekin riittävä

Ohjaustanko näyttää ”ape hanger” -tyyliseltä, mutta aikuiselle ajoasento on mukavan väljä yhdessä 700 millimetrin istuinkorkeuden kanssa. Renkaat ovat profiililtaan tasaiset ja leveät, joten kääntyminen vaatii määrätietoista otetta, muuten ajolinja pyrkii jatkumaan suoraan. Matka-ajossa meno on vähän pompottavaa, liekö enemmän korkean rengasprofiilin vai iskunvaimennuksen syytä.

Kontio Kruiser

Huippunopeutta Kontiolle luvataan 25 kilometriä tunnissa ja toimintamatkaa 15–35 kilometriä. Täydellä akulla nopeus nouseekin luvattuun, mutta jo 10 kilometrin ajon jälkeen huippunopeus tasaantuu pari-kolme kilometriä alhaisempaan lukemaan. Alamäessä rullattiin parhaimmillaan jopa 40 kilometrin tuntinopeutta.

Moottorin veto kytkeytyy pehmeästi nopeuden laskiessa takaisin luvatun huippunopeuden tuntumaan. Parhaimmillaan Kontiolla ajettiin jopa 32 kilometrin matka lähes täyttä vauhtia, eikä akku tuolloinkaan ollut vielä aivan tyhjä.

Nollautuva matkamittari

Kontio on tukeva ajettava vielä huippunopeuden tuntumassakin. Kantavuudeksi ilmoitetaan 150 kiloa ja mäennousukyvyksi 18 astetta. Riittävästä hidastuvuudesta huolehtivat levyjarrut edessä ja takana.

Jäljellä olevan ajomatkan arviointi on hankalaa, jos välillä on pysähdyksiä ja virrat katkaistaan, koska tällöin matkamittarin lukema nollautuu. Latausajaksi tyhjästä täyteen ilmoitetaan 5–7 tuntia. Latauspistoke löytyy nostamalla jalkatilan lattia pystyyn. Avausmekanismissa ei ole huomioitu likaa, sillä lukkopesä on lattian tasalla ja sinne menee helposti epäpuhtauksia.

Koeajon perusteella Kontio Kruiser on kätevä kulkuväline kaupungissa ja lyhyillä matkoilla. Ilmoitettu 65 kilon paino sekä suhteellisen iso koko tarkoittavat, että laitteen ottaminen mukaan automatkalle vaatii voimaa tai apukäsiä. Plussaa tulee selkeästä suomenkielisestä käyttöohjeesta, joka sisältää kaiken tarpeellisen kasausohjeesta rengaspaineisiin asti. Luvatonta käyttöä ehkäisee järjestelmä, joka lukitsee moottorin ja päästää hälytysäänen, jos Kontiota yritetään liikuttaa hälytin kytkettynä.

Jaa artikkeli

Keskustelu