27.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: sähkökäyttöinen Kontio Kruiser on kaikille sallittu Teksti Janne Huhtala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei vakuutusta, rekisteröintiä eikä ajokorttia. Kontio Kruiser 2.0:n ajamiseen ei ole edes alaikärajaa, joten sen voi sanoa sopivan aivan kaikille. Hyvää: vaivaton käyttöliittymä, toimintamatka, tukevuus, huomioarvo. Huonoa: pompottava meno, paino ja koko rajoittavat autossa kuljettamista. Sähkökäyttöinen Kontio Kruiser luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi, joten se ei vaadi rekisteröintiä, vakuutusta eikä ajokorttia. Sitä koskevat pääasiassa samat liikennesäännöt kuin polkupyörääkin, myös siltä osin, ettei ajamiseen ole alaikärajaa. Koeajoon saimme Premium Pack -version, joka maksaa perusmalliin verrattuna sata euroa enemmän. Korkeamman hinnan vastineeksi saa monipuolisemman mittariston ja jousituksen iskunvaimennuksineen sekä edessä että takana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAikuisellekin riittäväOhjaustanko näyttää ”ape hanger” -tyyliseltä, mutta aikuiselle ajoasento on mukavan väljä yhdessä 700 millimetrin istuinkorkeuden kanssa. Renkaat ovat profiililtaan tasaiset ja leveät, joten kääntyminen vaatii määrätietoista otetta, muuten ajolinja pyrkii jatkumaan suoraan. Matka-ajossa meno on vähän pompottavaa, liekö enemmän korkean rengasprofiilin vai iskunvaimennuksen syytä.Huippunopeutta Kontiolle luvataan 25 kilometriä tunnissa ja toimintamatkaa 15–35 kilometriä. Täydellä akulla nopeus nouseekin luvattuun, mutta jo 10 kilometrin ajon jälkeen huippunopeus tasaantuu pari-kolme kilometriä alhaisempaan lukemaan. Alamäessä rullattiin parhaimmillaan jopa 40 kilometrin tuntinopeutta.Moottorin veto kytkeytyy pehmeästi nopeuden laskiessa takaisin luvatun huippunopeuden tuntumaan. Parhaimmillaan Kontiolla ajettiin jopa 32 kilometrin matka lähes täyttä vauhtia, eikä akku tuolloinkaan ollut vielä aivan tyhjä.Nollautuva matkamittariKontio on tukeva ajettava vielä huippunopeuden tuntumassakin. Kantavuudeksi ilmoitetaan 150 kiloa ja mäennousukyvyksi 18 astetta. Riittävästä hidastuvuudesta huolehtivat levyjarrut edessä ja takana. Jäljellä olevan ajomatkan arviointi on hankalaa, jos välillä on pysähdyksiä ja virrat katkaistaan, koska tällöin matkamittarin lukema nollautuu. Latausajaksi tyhjästä täyteen ilmoitetaan 5–7 tuntia. Latauspistoke löytyy nostamalla jalkatilan lattia pystyyn. Avausmekanismissa ei ole huomioitu likaa, sillä lukkopesä on lattian tasalla ja sinne menee helposti epäpuhtauksia.Koeajon perusteella Kontio Kruiser on kätevä kulkuväline kaupungissa ja lyhyillä matkoilla. Ilmoitettu 65 kilon paino sekä suhteellisen iso koko tarkoittavat, että laitteen ottaminen mukaan automatkalle vaatii voimaa tai apukäsiä. Plussaa tulee selkeästä suomenkielisestä käyttöohjeesta, joka sisältää kaiken tarpeellisen kasausohjeesta rengaspaineisiin asti. Luvatonta käyttöä ehkäisee järjestelmä, joka lukitsee moottorin ja päästää hälytysäänen, jos Kontiota yritetään liikuttaa hälytin kytkettynä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kontio Kruiser 2.0 Hinta alkaen 995 € Moottori Sähkömoottori, harjaton tasavirtamoottori, Jännite 60 V, litium-ioniakku 12 Ah, suoraveto ilman vaihteita. Teho 1 kW Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 700 mm, paino 65 kg. Rengaskoko: 18 x 9,5. Takuu 1 vuosi (akun takuu 6 kk) Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”