27.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: sähkökäyttöinen Kontio Kruiser on kaikille sallittu Teksti Janne Huhtala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei vakuutusta, rekisteröintiä eikä ajokorttia. Kontio Kruiser 2.0:n ajamiseen ei ole edes alaikärajaa, joten sen voi sanoa sopivan aivan kaikille. Hyvää: vaivaton käyttöliittymä, toimintamatka, tukevuus, huomioarvo. Huonoa: pompottava meno, paino ja koko rajoittavat autossa kuljettamista. Sähkökäyttöinen Kontio Kruiser luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi, joten se ei vaadi rekisteröintiä, vakuutusta eikä ajokorttia. Sitä koskevat pääasiassa samat liikennesäännöt kuin polkupyörääkin, myös siltä osin, ettei ajamiseen ole alaikärajaa. Koeajoon saimme Premium Pack -version, joka maksaa perusmalliin verrattuna sata euroa enemmän. Korkeamman hinnan vastineeksi saa monipuolisemman mittariston ja jousituksen iskunvaimennuksineen sekä edessä että takana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAikuisellekin riittäväOhjaustanko näyttää ”ape hanger” -tyyliseltä, mutta aikuiselle ajoasento on mukavan väljä yhdessä 700 millimetrin istuinkorkeuden kanssa. Renkaat ovat profiililtaan tasaiset ja leveät, joten kääntyminen vaatii määrätietoista otetta, muuten ajolinja pyrkii jatkumaan suoraan. Matka-ajossa meno on vähän pompottavaa, liekö enemmän korkean rengasprofiilin vai iskunvaimennuksen syytä.Huippunopeutta Kontiolle luvataan 25 kilometriä tunnissa ja toimintamatkaa 15–35 kilometriä. Täydellä akulla nopeus nouseekin luvattuun, mutta jo 10 kilometrin ajon jälkeen huippunopeus tasaantuu pari-kolme kilometriä alhaisempaan lukemaan. Alamäessä rullattiin parhaimmillaan jopa 40 kilometrin tuntinopeutta.Moottorin veto kytkeytyy pehmeästi nopeuden laskiessa takaisin luvatun huippunopeuden tuntumaan. Parhaimmillaan Kontiolla ajettiin jopa 32 kilometrin matka lähes täyttä vauhtia, eikä akku tuolloinkaan ollut vielä aivan tyhjä.Nollautuva matkamittariKontio on tukeva ajettava vielä huippunopeuden tuntumassakin. Kantavuudeksi ilmoitetaan 150 kiloa ja mäennousukyvyksi 18 astetta. Riittävästä hidastuvuudesta huolehtivat levyjarrut edessä ja takana. Jäljellä olevan ajomatkan arviointi on hankalaa, jos välillä on pysähdyksiä ja virrat katkaistaan, koska tällöin matkamittarin lukema nollautuu. Latausajaksi tyhjästä täyteen ilmoitetaan 5–7 tuntia. Latauspistoke löytyy nostamalla jalkatilan lattia pystyyn. Avausmekanismissa ei ole huomioitu likaa, sillä lukkopesä on lattian tasalla ja sinne menee helposti epäpuhtauksia.Koeajon perusteella Kontio Kruiser on kätevä kulkuväline kaupungissa ja lyhyillä matkoilla. Ilmoitettu 65 kilon paino sekä suhteellisen iso koko tarkoittavat, että laitteen ottaminen mukaan automatkalle vaatii voimaa tai apukäsiä. Plussaa tulee selkeästä suomenkielisestä käyttöohjeesta, joka sisältää kaiken tarpeellisen kasausohjeesta rengaspaineisiin asti. Luvatonta käyttöä ehkäisee järjestelmä, joka lukitsee moottorin ja päästää hälytysäänen, jos Kontiota yritetään liikuttaa hälytin kytkettynä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kontio Kruiser 2.0 Hinta alkaen 995 € Moottori Sähkömoottori, harjaton tasavirtamoottori, Jännite 60 V, litium-ioniakku 12 Ah, suoraveto ilman vaihteita. Teho 1 kW Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 700 mm, paino 65 kg. Rengaskoko: 18 x 9,5. Takuu 1 vuosi (akun takuu 6 kk) Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 1.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz Vito – koppihoitoa johtotähdelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta