27.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: sähkökäyttöinen Kontio Kruiser on kaikille sallittu Teksti Janne Huhtala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei vakuutusta, rekisteröintiä eikä ajokorttia. Kontio Kruiser 2.0:n ajamiseen ei ole edes alaikärajaa, joten sen voi sanoa sopivan aivan kaikille. Hyvää: vaivaton käyttöliittymä, toimintamatka, tukevuus, huomioarvo. Huonoa: pompottava meno, paino ja koko rajoittavat autossa kuljettamista. Sähkökäyttöinen Kontio Kruiser luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi, joten se ei vaadi rekisteröintiä, vakuutusta eikä ajokorttia. Sitä koskevat pääasiassa samat liikennesäännöt kuin polkupyörääkin, myös siltä osin, ettei ajamiseen ole alaikärajaa. Koeajoon saimme Premium Pack -version, joka maksaa perusmalliin verrattuna sata euroa enemmän. Korkeamman hinnan vastineeksi saa monipuolisemman mittariston ja jousituksen iskunvaimennuksineen sekä edessä että takana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAikuisellekin riittäväOhjaustanko näyttää ”ape hanger” -tyyliseltä, mutta aikuiselle ajoasento on mukavan väljä yhdessä 700 millimetrin istuinkorkeuden kanssa. Renkaat ovat profiililtaan tasaiset ja leveät, joten kääntyminen vaatii määrätietoista otetta, muuten ajolinja pyrkii jatkumaan suoraan. Matka-ajossa meno on vähän pompottavaa, liekö enemmän korkean rengasprofiilin vai iskunvaimennuksen syytä.Huippunopeutta Kontiolle luvataan 25 kilometriä tunnissa ja toimintamatkaa 15–35 kilometriä. Täydellä akulla nopeus nouseekin luvattuun, mutta jo 10 kilometrin ajon jälkeen huippunopeus tasaantuu pari-kolme kilometriä alhaisempaan lukemaan. Alamäessä rullattiin parhaimmillaan jopa 40 kilometrin tuntinopeutta.Moottorin veto kytkeytyy pehmeästi nopeuden laskiessa takaisin luvatun huippunopeuden tuntumaan. Parhaimmillaan Kontiolla ajettiin jopa 32 kilometrin matka lähes täyttä vauhtia, eikä akku tuolloinkaan ollut vielä aivan tyhjä.Nollautuva matkamittariKontio on tukeva ajettava vielä huippunopeuden tuntumassakin. Kantavuudeksi ilmoitetaan 150 kiloa ja mäennousukyvyksi 18 astetta. Riittävästä hidastuvuudesta huolehtivat levyjarrut edessä ja takana. Jäljellä olevan ajomatkan arviointi on hankalaa, jos välillä on pysähdyksiä ja virrat katkaistaan, koska tällöin matkamittarin lukema nollautuu. Latausajaksi tyhjästä täyteen ilmoitetaan 5–7 tuntia. Latauspistoke löytyy nostamalla jalkatilan lattia pystyyn. Avausmekanismissa ei ole huomioitu likaa, sillä lukkopesä on lattian tasalla ja sinne menee helposti epäpuhtauksia.Koeajon perusteella Kontio Kruiser on kätevä kulkuväline kaupungissa ja lyhyillä matkoilla. Ilmoitettu 65 kilon paino sekä suhteellisen iso koko tarkoittavat, että laitteen ottaminen mukaan automatkalle vaatii voimaa tai apukäsiä. Plussaa tulee selkeästä suomenkielisestä käyttöohjeesta, joka sisältää kaiken tarpeellisen kasausohjeesta rengaspaineisiin asti. Luvatonta käyttöä ehkäisee järjestelmä, joka lukitsee moottorin ja päästää hälytysäänen, jos Kontiota yritetään liikuttaa hälytin kytkettynä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kontio Kruiser 2.0 Hinta alkaen 995 € Moottori Sähkömoottori, harjaton tasavirtamoottori, Jännite 60 V, litium-ioniakku 12 Ah, suoraveto ilman vaihteita. Teho 1 kW Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 700 mm, paino 65 kg. Rengaskoko: 18 x 9,5. Takuu 1 vuosi (akun takuu 6 kk) Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen