29.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester e-Boxer kulkee täysin omaa tietään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru on aina kulkenut vahvasti omaa tietään, eikä siinä lipsuta uudistuneen Subaru Foresterinkaan kohdalla. Hyvää: Näkyvyys, tilat, kokonaisuus. Huonoa: puhditon moottori, tehoton hybriditekniikka, ohjaus. Asioita, mistä Subaru on pitänyt kiinni jo vuosikymmenet, ovat bokserimoottori ja jatkuva neliveto. Niistä ei tingitä myöskään uudistuneen Subaru Foresterin kohdalla. Uudistus vuoden 2022 mallissa on pieni, Foresterin keulan ilme on nyt täysin uusi ja muotoilunsa puolesta se on muuttunut edelleen vain parempaan suuntaan. Eikä edellinenkään malli huonolta näyttänyt. Se mitä uudistuneen maskin takana on, on ennestään tuttua. Subarun kaksilitrainen bokserimoottori, jonka jatkeena on jatkuva symmetrinen neliveto. Bokserimoottori on mallia e-Boxer, eli autoon on yhdistetty hybriditekniikkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain 12 kilowatin sähkömoottoriSubarulle on aina ollut tärkeää, että autossa on alhainen painopiste ja balanssi etu- ja taka-akselin välillä taattu. Sen vuoksi avustavaa sähkömoottoria ei ole sijoitettu taka-akselille, vaan se on sijoitettu vaihteiston yhteyteen, jolloin se on symmetrisesti samassa linjassa moottorin kanssa.Sähkömoottori on todellakin pieni, sen maksimiteho on vain 12,3 kilowattia. Se aiheuttaa Foresterissa sen ongelman, että sähkömoottorin pieni teho ei tahdo riittää pelkällä sähköllä ajamiseen ja bensiinimoottori tarttuu toimeen taajaan, heti kun 20 kilometrin tuntinopeus alkaa ylittyä. Bokserimoottorin käynnistyminen aiheuttaa ajamiseen välillä pientä nykimistä. Vaikka sähkömoottori tuo kiihdytyksiin ja yli 20 kilometrin tuntinopeuksiin voimalinjaan joustavuutta ja miellyttävyyttä, Forester olisi oletettavasti miellyttävämpi auto ajaa hitaissa nopeuksissa, jos bensiinimoottori olisi koko ajan käynnissä ja sähkömoottorilla olisi vain avustava rooli.Bensiinin kulutus suurehkoaSubarun mukaan sähkömoottorin ansiosta kulutus on pudonnut 11 prosenttia, joka on hyvä asia. Valitettavasti huono asia on se, että yhdistetty kulutus on silti WLTP-mittaustavan mukaisesti 8,1 litraa sadalla ja päästöt ovat peräti 185 grammaa per kilometri. Tämä ei valitettavasti ole enää tätä päivää.Maantieajossa Subarun voimalinja on varsin mukava, vaikkakin kiihdytyksissä bokserimoottori vetää niin sanotusti kierrosten kautta ja sen huomaa matkustamon äänimaailmassa. Ohjaustuntuma on hieman tahmea ja tunnoton, mutta ei missään tapauksessa kehno. Subarun alusta on säädetty siten, että se on miellyttävän pehmeä ja parhaimmillaan siellä, missä jousitusmukavuutta ja töyssyjen ja monttujen vaimennusta eniten tarvitaan. Hyvät tilat ja näkyvyysForester on iso ja tilava auto sellaista tarvitsevalle, ja siinä mielessä se on varsin toimiva paketti. Autossa on hyvät tilat sekä edessä että takana, tavaratilaa riittävästi ja ajettavuus on voimanlinjan puutteita lukuunottamatta mukavaa. Isosta koostaan huolimatta auton mitat on helppo hahmottaa ja niiden hahmottamista helpotetaan vielä esimerkiksi kameroiden avulla. Mainio lisä on esimerkiksi oikeaa kylkeä kuvaava kamera, jolloin haastavimmissakin maastoissa näkee, missä oikean puoleiset pyörät menevät. Subarun jatkuva neliveto on heidän ylpeydenaiheensa ja se on myös osoittautunut vuosien saatossa varsin toimivaksi. Runsaan yli 20 sentin maavaran sekä nelivedon ajo-ohjelmien avulla haastavammatkin olosuhteet päihittyvät Foresterilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySubarun haukan katseSubarun mukaan heidän Eyesight-kuljettajanavustinjärjestelmä sanotaan olevan maailman paras ja Subarun mukaan Eyesight-järjestelmällä varustettujen autojen peräänajot ovat vähentyneet 84 prosenttia. Uusin versio toimii vielä niin, että se tekee tarvittaessa hätäohjauksen eli väistöliikkeen, jos auto on sitä mieltä, että se ei ehdikään jarruttaa tarpeeksi törmäyksen estämiseksi.Subarun Eyesight on saanut monissa puoluettomissa testeissä hyvät arvosanat, mutta täytyy muistaa, että se on vain ylimääräinen silmäpari avustamassa kuljettajaa.Subarun Driver monitoring system lukee kuljettajan silmät autoon istuttaessa. Se seuraa haukan katseella kuljettajan silmiä ja jos katse eksyy liian pitkäksi aikaa pois ajoradasta, auto huomauttaa tästä. Tämä on hieno asia, sillä oma ja muiden tiellä liikkujien turvallisuus on pääasia ja auto huomauttaa siitä, jos ratin takana tehdään jotain muuta kuin pitäisi. Kukaan ei tietenkään jaksa kuunnella jatkuvaa piippausta ja katse pysyy siellä missä sen pitääkin pysyä ajon aikana.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Subaru Forester 2.0i e-Boxer Ridge Hinta alkaen 50 342 € Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 12,3 kW, 66 Nm. Teho 110 kW (150 hv), 5600–6000 r/min Vääntö 194 Nm (4000 r/min) Vääntö 194 Nm (4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 123 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,1 (yhd.) CO2-päästöt 185 g/km Mitat pituus 4640 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1730 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1870 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen