29.5.2022

Koeajo: Subaru Forester e-Boxer kulkee täysin omaa tietään

Koeajo: Subaru Forester e-Boxer

Subaru on aina kulkenut vahvasti omaa tietään, eikä siinä lipsuta uudistuneen Subaru Foresterinkaan kohdalla. Hyvää: Näkyvyys, tilat, kokonaisuus. Huonoa: puhditon moottori, tehoton hybriditekniikka, ohjaus.

Asioita, mistä Subaru on pitänyt kiinni jo vuosikymmenet, ovat bokserimoottori ja jatkuva neliveto. Niistä ei tingitä myöskään uudistuneen Subaru Foresterin kohdalla. Uudistus vuoden 2022 mallissa on pieni, Foresterin keulan ilme on nyt täysin uusi ja muotoilunsa puolesta se on muuttunut edelleen vain parempaan suuntaan. Eikä edellinenkään malli huonolta näyttänyt.

Se mitä uudistuneen maskin takana on, on ennestään tuttua. Subarun kaksilitrainen bokserimoottori, jonka jatkeena on jatkuva symmetrinen neliveto. Bokserimoottori on mallia e-Boxer, eli autoon on yhdistetty hybriditekniikkaa.

Koeajo: Subaru Forester e-Boxer

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vain 12 kilowatin sähkömoottori

Subarulle on aina ollut tärkeää, että autossa on alhainen painopiste ja balanssi etu- ja taka-akselin välillä taattu. Sen vuoksi avustavaa sähkömoottoria ei ole sijoitettu taka-akselille, vaan se on sijoitettu vaihteiston yhteyteen, jolloin se on symmetrisesti samassa linjassa moottorin kanssa.

Sähkömoottori on todellakin pieni, sen maksimiteho on vain 12,3 kilowattia. Se aiheuttaa Foresterissa sen ongelman, että sähkömoottorin pieni teho ei tahdo riittää pelkällä sähköllä ajamiseen ja bensiinimoottori tarttuu toimeen taajaan, heti kun 20 kilometrin tuntinopeus alkaa ylittyä. Bokserimoottorin käynnistyminen aiheuttaa ajamiseen välillä pientä nykimistä.

Vaikka sähkömoottori tuo kiihdytyksiin ja yli 20 kilometrin tuntinopeuksiin voimalinjaan joustavuutta ja miellyttävyyttä, Forester olisi oletettavasti miellyttävämpi auto ajaa hitaissa nopeuksissa, jos bensiinimoottori olisi koko ajan käynnissä ja sähkömoottorilla olisi vain avustava rooli.

Koeajo: Subaru Forester e-Boxer

Bensiinin kulutus suurehkoa

Subarun mukaan sähkömoottorin ansiosta kulutus on pudonnut 11 prosenttia, joka on hyvä asia. Valitettavasti huono asia on se, että yhdistetty kulutus on silti WLTP-mittaustavan mukaisesti 8,1 litraa sadalla ja päästöt ovat peräti 185 grammaa per kilometri. Tämä ei valitettavasti ole enää tätä päivää.

Maantieajossa Subarun voimalinja on varsin mukava, vaikkakin kiihdytyksissä bokserimoottori vetää niin sanotusti kierrosten kautta ja sen huomaa matkustamon äänimaailmassa. Ohjaustuntuma on hieman tahmea ja tunnoton, mutta ei missään tapauksessa kehno. Subarun alusta on säädetty siten, että se on miellyttävän pehmeä ja parhaimmillaan siellä, missä jousitusmukavuutta ja töyssyjen ja monttujen vaimennusta eniten tarvitaan.

Hyvät tilat ja näkyvyys

Forester on iso ja tilava auto sellaista tarvitsevalle, ja siinä mielessä se on varsin toimiva paketti. Autossa on hyvät tilat sekä edessä että takana, tavaratilaa riittävästi ja ajettavuus on voimanlinjan puutteita lukuunottamatta mukavaa. Isosta koostaan huolimatta auton mitat on helppo hahmottaa ja niiden hahmottamista helpotetaan vielä esimerkiksi kameroiden avulla. Mainio lisä on esimerkiksi oikeaa kylkeä kuvaava kamera, jolloin haastavimmissakin maastoissa näkee, missä oikean puoleiset pyörät menevät.

Subarun jatkuva neliveto on heidän ylpeydenaiheensa ja se on myös osoittautunut vuosien saatossa varsin toimivaksi. Runsaan yli 20 sentin maavaran sekä nelivedon ajo-ohjelmien avulla haastavammatkin olosuhteet päihittyvät Foresterilla.

Koeajo: Subaru Forester e-Boxer

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Subarun haukan katse

Subarun mukaan heidän Eyesight-kuljettajanavustinjärjestelmä sanotaan olevan maailman paras ja Subarun mukaan Eyesight-järjestelmällä varustettujen autojen peräänajot ovat vähentyneet 84 prosenttia. Uusin versio toimii vielä niin, että se tekee tarvittaessa hätäohjauksen eli väistöliikkeen, jos auto on sitä mieltä, että se ei ehdikään jarruttaa tarpeeksi törmäyksen estämiseksi.

Subarun Eyesight on saanut monissa puoluettomissa testeissä hyvät arvosanat, mutta täytyy muistaa, että se on vain ylimääräinen silmäpari avustamassa kuljettajaa.

Subarun Driver monitoring system lukee kuljettajan silmät autoon istuttaessa. Se seuraa haukan katseella kuljettajan silmiä ja jos katse eksyy liian pitkäksi aikaa pois ajoradasta, auto huomauttaa tästä. Tämä on hieno asia, sillä oma ja muiden tiellä liikkujien turvallisuus on pääasia ja auto huomauttaa siitä, jos ratin takana tehdään jotain muuta kuin pitäisi. Kukaan ei tietenkään jaksa kuunnella jatkuvaa piippausta ja katse pysyy siellä missä sen pitääkin pysyä ajon aikana.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus

Subaru Forester 2.0i e-Boxer Ridge

Hinta alkaen

50 342 €

Moottori

Hybridi bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 12,3 kW, 66 Nm.

Teho

110 kW (150 hv), 5600–6000 r/min

Vääntö

194 Nm (4000 r/min)

Vääntö

194 Nm (4000 r/min)

Hybridijärjestelmän yhteisteho

123 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,8 s

Huippunopeus

188 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 8,1 (yhd.)

CO2-päästöt

185 g/km

Mitat

pituus 4640 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1730 mm, akseliväli 2670 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1870 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat