29.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester e-Boxer kulkee täysin omaa tietään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru on aina kulkenut vahvasti omaa tietään, eikä siinä lipsuta uudistuneen Subaru Foresterinkaan kohdalla. Hyvää: Näkyvyys, tilat, kokonaisuus. Huonoa: puhditon moottori, tehoton hybriditekniikka, ohjaus. Asioita, mistä Subaru on pitänyt kiinni jo vuosikymmenet, ovat bokserimoottori ja jatkuva neliveto. Niistä ei tingitä myöskään uudistuneen Subaru Foresterin kohdalla. Uudistus vuoden 2022 mallissa on pieni, Foresterin keulan ilme on nyt täysin uusi ja muotoilunsa puolesta se on muuttunut edelleen vain parempaan suuntaan. Eikä edellinenkään malli huonolta näyttänyt. Se mitä uudistuneen maskin takana on, on ennestään tuttua. Subarun kaksilitrainen bokserimoottori, jonka jatkeena on jatkuva symmetrinen neliveto. Bokserimoottori on mallia e-Boxer, eli autoon on yhdistetty hybriditekniikkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain 12 kilowatin sähkömoottoriSubarulle on aina ollut tärkeää, että autossa on alhainen painopiste ja balanssi etu- ja taka-akselin välillä taattu. Sen vuoksi avustavaa sähkömoottoria ei ole sijoitettu taka-akselille, vaan se on sijoitettu vaihteiston yhteyteen, jolloin se on symmetrisesti samassa linjassa moottorin kanssa.Sähkömoottori on todellakin pieni, sen maksimiteho on vain 12,3 kilowattia. Se aiheuttaa Foresterissa sen ongelman, että sähkömoottorin pieni teho ei tahdo riittää pelkällä sähköllä ajamiseen ja bensiinimoottori tarttuu toimeen taajaan, heti kun 20 kilometrin tuntinopeus alkaa ylittyä. Bokserimoottorin käynnistyminen aiheuttaa ajamiseen välillä pientä nykimistä. Vaikka sähkömoottori tuo kiihdytyksiin ja yli 20 kilometrin tuntinopeuksiin voimalinjaan joustavuutta ja miellyttävyyttä, Forester olisi oletettavasti miellyttävämpi auto ajaa hitaissa nopeuksissa, jos bensiinimoottori olisi koko ajan käynnissä ja sähkömoottorilla olisi vain avustava rooli.Bensiinin kulutus suurehkoaSubarun mukaan sähkömoottorin ansiosta kulutus on pudonnut 11 prosenttia, joka on hyvä asia. Valitettavasti huono asia on se, että yhdistetty kulutus on silti WLTP-mittaustavan mukaisesti 8,1 litraa sadalla ja päästöt ovat peräti 185 grammaa per kilometri. Tämä ei valitettavasti ole enää tätä päivää.Maantieajossa Subarun voimalinja on varsin mukava, vaikkakin kiihdytyksissä bokserimoottori vetää niin sanotusti kierrosten kautta ja sen huomaa matkustamon äänimaailmassa. Ohjaustuntuma on hieman tahmea ja tunnoton, mutta ei missään tapauksessa kehno. Subarun alusta on säädetty siten, että se on miellyttävän pehmeä ja parhaimmillaan siellä, missä jousitusmukavuutta ja töyssyjen ja monttujen vaimennusta eniten tarvitaan. Hyvät tilat ja näkyvyysForester on iso ja tilava auto sellaista tarvitsevalle, ja siinä mielessä se on varsin toimiva paketti. Autossa on hyvät tilat sekä edessä että takana, tavaratilaa riittävästi ja ajettavuus on voimanlinjan puutteita lukuunottamatta mukavaa. Isosta koostaan huolimatta auton mitat on helppo hahmottaa ja niiden hahmottamista helpotetaan vielä esimerkiksi kameroiden avulla. Mainio lisä on esimerkiksi oikeaa kylkeä kuvaava kamera, jolloin haastavimmissakin maastoissa näkee, missä oikean puoleiset pyörät menevät. Subarun jatkuva neliveto on heidän ylpeydenaiheensa ja se on myös osoittautunut vuosien saatossa varsin toimivaksi. Runsaan yli 20 sentin maavaran sekä nelivedon ajo-ohjelmien avulla haastavammatkin olosuhteet päihittyvät Foresterilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySubarun haukan katseSubarun mukaan heidän Eyesight-kuljettajanavustinjärjestelmä sanotaan olevan maailman paras ja Subarun mukaan Eyesight-järjestelmällä varustettujen autojen peräänajot ovat vähentyneet 84 prosenttia. Uusin versio toimii vielä niin, että se tekee tarvittaessa hätäohjauksen eli väistöliikkeen, jos auto on sitä mieltä, että se ei ehdikään jarruttaa tarpeeksi törmäyksen estämiseksi.Subarun Eyesight on saanut monissa puoluettomissa testeissä hyvät arvosanat, mutta täytyy muistaa, että se on vain ylimääräinen silmäpari avustamassa kuljettajaa.Subarun Driver monitoring system lukee kuljettajan silmät autoon istuttaessa. Se seuraa haukan katseella kuljettajan silmiä ja jos katse eksyy liian pitkäksi aikaa pois ajoradasta, auto huomauttaa tästä. Tämä on hieno asia, sillä oma ja muiden tiellä liikkujien turvallisuus on pääasia ja auto huomauttaa siitä, jos ratin takana tehdään jotain muuta kuin pitäisi. Kukaan ei tietenkään jaksa kuunnella jatkuvaa piippausta ja katse pysyy siellä missä sen pitääkin pysyä ajon aikana.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Subaru Forester 2.0i e-Boxer Ridge Hinta alkaen 50 342 € Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 12,3 kW, 66 Nm. Teho 110 kW (150 hv), 5600–6000 r/min Vääntö 194 Nm (4000 r/min) Vääntö 194 Nm (4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 123 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,1 (yhd.) CO2-päästöt 185 g/km Mitat pituus 4640 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1730 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1870 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle