22.6.2019

Koeajo: tehokkaammat ilmastotalkoot – Škoda Octavia 1.5 TSI G-TEC

Kuva Jari Saarentaus
Škoda Octavia

Suomalaisten ikisuosikki eli farmarikorinen Škoda Octavia on tarjolla myös kaasuversiona – ja aiempaa tehokkaampana sellaisena. Hyvää: ajokustannukset, ajettavuus. Huonoa: tiuha tankkaustarve, perusversiota pienempi tavaratila.

Škoda Octavia Combin kaasuversion keulalle asetettiin 1,5-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa 130 hevosvoimaa eli 20 hv edellismallia enemmän. Näillä edellytyksillä Octavia on perheautoksi aivan riittävän ripeä. Ylämäet ja ohitukset hoituvat, ja kaksoiskytkinvaihteisto toimii ajossa jouheasti, joten meno on taajamassakin vaivatonta.

Škoda Octavia

Auton ydin piilee kuitenkin taloudellisuudessa. Ajokustannukset kotimaisella ja jäteperäisellä biokaasulla ovat noin 30 prosenttia ja tuontimaakaasulla noin 35 prosenttia bensiiniä alhaisemmat.

Kaasuauto on fiksu valinta myös päästöjen näkökulmasta. Kaasulla ajaminen tuottaa noin 25 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensiinipolttomoottorilla ajaminen. Kaasu palaa bensiiniä puhtaammin, joten myös typen oksidipäästöt ja pienhiukkaspäästöt ovat pienempiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miksi käyttövoimavero?

Valtiovalta toivoo kaasuautoilun suosion kasvua. Taustalla ovat tietysti päästötalkoot.

Suomi on sitoutunut siihen, että kasvihuonepäästöt vähenevät vuoteen 2030 mennessä puoleen vuoden 2005 tasosta.

Škoda Octavia

Yksi tapa yltää tähän on saada kansa vaihtamaan kulkupelinsä vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviin autoihin. Viime joulukuussa julkaistussa liikenteen ilmastoraportissa maalaillaan, että Suomessa olisi 130 000 kaasuautoa vuonna 2030, ja vuonna 2045 määrä olisi kasvanut jo noin 250 000 autoon. Tavoitteisiin on vielä matkaa: viime vuoden lopussa liikennekäytössä oli 5 600 kaasukäyttöistä henkilöautoa, ja Suomen henkilöautokanta on noin 2,7 miljoonaa autoa.

Outo linjanveto valtiovallalta on sekin, että kaasuautoilija joutuu maksamaan ympäristöystävällisestä valinnastaan vuotuista noin 200 euron käyttövoimaveroa.

Pientä tinkimistä

Kaasu-Octavialla ajava joutuu tinkimään myös tavaratilan koosta. Kaasusäiliöt vaativat oman tilansa kontista, ja vakiofarmarin 610 litran tilavuus kutistuu kaasuversiossa 480 litraan.

Škoda Octavia

Kaasulla ajettaessa tankkausvälikin on tavallista tiuhempi. Kaasusäiliöiden koko on 17,7 kilogrammaa, joka takaa parhaimmillaan noin 480 kilometriä kaasuajoa. Bensiinisäiliö on 11,8-litrainen. Tankilla saa siis käydä varsin usein, jos halua edetä edullisemman kaasun turvin.

Kaasu-Octavian hintaero vastaavaan bensiiniversion on varsin pieni. Koeajettu malliversio maksaa ilman lisävarusteita 29 061 euroa. Lähinnä vastaava bensiiniversio (1.5 TSI Style Business Line DSG) maksaa 30 666 euroa, mutta bensiiniversiona tehoa on käytössä 20 hevosvoimaa enemmän eli 150 hevosvoimaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Škoda Octavia 1.5 TSI G-TEC Style Business Line DSG

Hinta alkaen

29 061 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

31 854 €

Moottori

Bensiini/kaasumoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

96 kW (130 hv), 5000–6000 r/min

Vääntö

200 Nm (1400–4000 r/min)

Vääntö

200 Nm (1400–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,1 s

Huippunopeus

202 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,4 (yhd.)

CO2-päästöt

115 g/km

Mitat

pituus 4667 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2688 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1400 / 690 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat