22.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: tehokkaammat ilmastotalkoot – Škoda Octavia 1.5 TSI G-TEC Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisten ikisuosikki eli farmarikorinen Škoda Octavia on tarjolla myös kaasuversiona – ja aiempaa tehokkaampana sellaisena. Hyvää: ajokustannukset, ajettavuus. Huonoa: tiuha tankkaustarve, perusversiota pienempi tavaratila. Škoda Octavia Combin kaasuversion keulalle asetettiin 1,5-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa 130 hevosvoimaa eli 20 hv edellismallia enemmän. Näillä edellytyksillä Octavia on perheautoksi aivan riittävän ripeä. Ylämäet ja ohitukset hoituvat, ja kaksoiskytkinvaihteisto toimii ajossa jouheasti, joten meno on taajamassakin vaivatonta. Auton ydin piilee kuitenkin taloudellisuudessa. Ajokustannukset kotimaisella ja jäteperäisellä biokaasulla ovat noin 30 prosenttia ja tuontimaakaasulla noin 35 prosenttia bensiiniä alhaisemmat. Kaasuauto on fiksu valinta myös päästöjen näkökulmasta. Kaasulla ajaminen tuottaa noin 25 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensiinipolttomoottorilla ajaminen. Kaasu palaa bensiiniä puhtaammin, joten myös typen oksidipäästöt ja pienhiukkaspäästöt ovat pienempiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miksi käyttövoimavero? Valtiovalta toivoo kaasuautoilun suosion kasvua. Taustalla ovat tietysti päästötalkoot. Suomi on sitoutunut siihen, että kasvihuonepäästöt vähenevät vuoteen 2030 mennessä puoleen vuoden 2005 tasosta. Yksi tapa yltää tähän on saada kansa vaihtamaan kulkupelinsä vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviin autoihin. Viime joulukuussa julkaistussa liikenteen ilmastoraportissa maalaillaan, että Suomessa olisi 130 000 kaasuautoa vuonna 2030, ja vuonna 2045 määrä olisi kasvanut jo noin 250 000 autoon. Tavoitteisiin on vielä matkaa: viime vuoden lopussa liikennekäytössä oli 5 600 kaasukäyttöistä henkilöautoa, ja Suomen henkilöautokanta on noin 2,7 miljoonaa autoa. Outo linjanveto valtiovallalta on sekin, että kaasuautoilija joutuu maksamaan ympäristöystävällisestä valinnastaan vuotuista noin 200 euron käyttövoimaveroa. Pientä tinkimistä Kaasu-Octavialla ajava joutuu tinkimään myös tavaratilan koosta. Kaasusäiliöt vaativat oman tilansa kontista, ja vakiofarmarin 610 litran tilavuus kutistuu kaasuversiossa 480 litraan. Kaasulla ajettaessa tankkausvälikin on tavallista tiuhempi. Kaasusäiliöiden koko on 17,7 kilogrammaa, joka takaa parhaimmillaan noin 480 kilometriä kaasuajoa. Bensiinisäiliö on 11,8-litrainen. Tankilla saa siis käydä varsin usein, jos halua edetä edullisemman kaasun turvin. Kaasu-Octavian hintaero vastaavaan bensiiniversion on varsin pieni. Koeajettu malliversio maksaa ilman lisävarusteita 29 061 euroa. Lähinnä vastaava bensiiniversio (1.5 TSI Style Business Line DSG) maksaa 30 666 euroa, mutta bensiiniversiona tehoa on käytössä 20 hevosvoimaa enemmän eli 150 hevosvoimaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Škoda Octavia 1.5 TSI G-TEC Style Business Line DSG Hinta alkaen 29 061 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 854 € Moottori Bensiini/kaasumoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4667 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2688 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 690 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt