26.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: totuttelun takana – Audi A6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven Audi A6 tarvitsee ohjaimiinsa uuden sukupolven kuljettajan. Hyvää: mukavuus, äänettömyys, viimeistely, suorituskyky, lasiohjaamon tyylikkyys. Huonoa: lasiohjaamon käytön opettelu, pöljät mallinumeroinnit. Päältäpäin uusi Audi A6 ei aiheuta yllätyksiä: mitat ovat kasvaneet joitain millejä ja muodot ovat tutut muusta mallistosta.Tilaa on taksiksi paljon ja edustusautoksi vähemmän – sekä viitosbemu että E-mersu ovat karvan verran ahtaampia. Istuma-asento hipoo täydellisyyttä, mutta ruipelo kuljettaja toivoisi tuhdimpia sivuttaistukia ainakin nahkaverhoillussa autossa. Vaikka A6 on merkittävästi isosiskojaan A7:ä ja A8:a edullisempi, materiaalivalinnat tai viimeistelyn taso eivät häpeä niiden rinnalla lainkaan. Siinä missä Audin menevät linjat ja tyylikäs sisustus nuorentavat kuljettajaa, uusi ohjaamo saa kuskin tuntemaan itsensä ikälopuksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaivon partaallaKuutosen suurimmat muutokset ovat kojelaudassa. Näkymää hallitsee kolme isoa lasiruutua, yksi mittariston tilalla ja kaksi keskikonsolissa päällekkäin. Näytöt on integroitu saumattoman tyylikkäästi kojelautaan, toisin kuin vaikkapa Mersun jälkiasennuksen oloisissa ratkaisuissa. Valitettavasti konttorin tyylittelyssä kolot pikkutavaroille ovat unohtuneet. Läpi kojelaudan jatkuva kiiltävä pinta säihkyy puhtaana koeajon alussa, mutta on jo viikon jälkeen sormenjälkien ja pölyn peitossa. Uutta kosketusnäytöissä on haptisuus, eli riittävä painallus tuottaa tuntuvan napsauksen. Perinteisiä nappuloita ei ole jätetty montaa, kaikki toiminnot pitäisi löytää näytöistä. Vaikka ruudut ovat isoja, pintaa ei hyödynnetä, vaan tietoa ja toimintoja on piilotettu valikoiden taakse. Sivujen selaaminen ja virhenäppäilyt vievät järjen lisäksi huomiota pois liikenteestä. Järjestelmä saa satunnaisen kuljettajan tuntemaan itsensä tyhmäksi – opettelu ei onnistu lyhyellä koeajolla. Ohjekirjan ja nuorison opastuksella salat aukeavat, ja osan toiminnoista saa räätälöityä seitsemälle eri kuskille. Näyttöjen himmennyksen omatoiminen ohjaus ei kuitenkaan onnistu, vaan auringon ollessa matalalla näytöt himmenevät yötilaan eivätkä ole enää luettavissa. Insinöörien tekninen etumatka on kirimässä kuusikymppisten ostajien käsityskyvyn edelle, mutta samaan ovat toki sortuneet kilpailijatkin.Mieli lepääVaikka osa uusista kikoista jää löytämättä, saan lämpötilan sopivaksi ja Helmi-radiokanavan viritettyä, ja A6 pääsee näyttämään parastaan. Se on ennen kaikkea yksi johtajaluokan mukavimmista matka-autoista. Perusjousitus korkeaprofiilisilla renkailla nielee niin pienet tärinät kuin isot heitotkin mallikkaasti, tiukempaan ajoon on tarjolla myös urheilualusta tai ilmajousitus. Yhdessä nelivedon kanssa ote tiehen säilyy huonommallakin pinnalla. Kahdeksanvaihteinen automaatti osaa hyödyntää moottorin ronskia alavääntöä, ja kuusisylinterisen dieselin ääni pysyy rivakammissakin lähdöissä matalana murinana. Kevythybriditekniikan myötä moottori sammuu vapaalla rullatessa ja jo ennen pysähtymistä, muttei kuitenkaan aina tilaisuuden tullen. Tuulensuhinat ja rengasäänet loistavat poissaolollaan. Ohjaus on entistä tarkempi ja tunnokkaampi, mutta silti kevyt pyöritellä. Ajaminen on nautittavaa niin pitkillä suorilla kuin mutkaisillakin pätkillä. Aiemmin flegmaattinen Audi on petrannut tuntuvasti, ja pistääkin Bemarin ja Mersun ahtaalle.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.audi.fi/a6 Audi A6 Sedan Business Launch Edition 45 TDI Quattro Tiptronic Hinta alkaen 61 722 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 974 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 170 kW (231 hv), 3250–4750 r/min Vääntö 500 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 193 g/km Mitat pituus 4939 mm, leveys 1886 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2954 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 000/750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen