26.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: totuttelun takana – Audi A6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven Audi A6 tarvitsee ohjaimiinsa uuden sukupolven kuljettajan. Hyvää: mukavuus, äänettömyys, viimeistely, suorituskyky, lasiohjaamon tyylikkyys. Huonoa: lasiohjaamon käytön opettelu, pöljät mallinumeroinnit. Päältäpäin uusi Audi A6 ei aiheuta yllätyksiä: mitat ovat kasvaneet joitain millejä ja muodot ovat tutut muusta mallistosta. Tilaa on taksiksi paljon ja edustusautoksi vähemmän – sekä viitosbemu että E-mersu ovat karvan verran ahtaampia. Istuma-asento hipoo täydellisyyttä, mutta ruipelo kuljettaja toivoisi tuhdimpia sivuttaistukia ainakin nahkaverhoillussa autossa. Vaikka A6 on merkittävästi isosiskojaan A7:ä ja A8:a edullisempi, materiaalivalinnat tai viimeistelyn taso eivät häpeä niiden rinnalla lainkaan. Siinä missä Audin menevät linjat ja tyylikäs sisustus nuorentavat kuljettajaa, uusi ohjaamo saa kuskin tuntemaan itsensä ikälopuksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Raivon partaalla Kuutosen suurimmat muutokset ovat kojelaudassa. Näkymää hallitsee kolme isoa lasiruutua, yksi mittariston tilalla ja kaksi keskikonsolissa päällekkäin. Näytöt on integroitu saumattoman tyylikkäästi kojelautaan, toisin kuin vaikkapa Mersun jälkiasennuksen oloisissa ratkaisuissa. Valitettavasti konttorin tyylittelyssä kolot pikkutavaroille ovat unohtuneet. Läpi kojelaudan jatkuva kiiltävä pinta säihkyy puhtaana koeajon alussa, mutta on jo viikon jälkeen sormenjälkien ja pölyn peitossa. Uutta kosketusnäytöissä on haptisuus, eli riittävä painallus tuottaa tuntuvan napsauksen. Perinteisiä nappuloita ei ole jätetty montaa, kaikki toiminnot pitäisi löytää näytöistä. Vaikka ruudut ovat isoja, pintaa ei hyödynnetä, vaan tietoa ja toimintoja on piilotettu valikoiden taakse. Sivujen selaaminen ja virhenäppäilyt vievät järjen lisäksi huomiota pois liikenteestä. Järjestelmä saa satunnaisen kuljettajan tuntemaan itsensä tyhmäksi – opettelu ei onnistu lyhyellä koeajolla. Ohjekirjan ja nuorison opastuksella salat aukeavat, ja osan toiminnoista saa räätälöityä seitsemälle eri kuskille. Näyttöjen himmennyksen omatoiminen ohjaus ei kuitenkaan onnistu, vaan auringon ollessa matalalla näytöt himmenevät yötilaan eivätkä ole enää luettavissa. Insinöörien tekninen etumatka on kirimässä kuusikymppisten ostajien käsityskyvyn edelle, mutta samaan ovat toki sortuneet kilpailijatkin. Mieli lepää Vaikka osa uusista kikoista jää löytämättä, saan lämpötilan sopivaksi ja Helmi-radiokanavan viritettyä, ja A6 pääsee näyttämään parastaan. Se on ennen kaikkea yksi johtajaluokan mukavimmista matka-autoista. Perusjousitus korkeaprofiilisilla renkailla nielee niin pienet tärinät kuin isot heitotkin mallikkaasti, tiukempaan ajoon on tarjolla myös urheilualusta tai ilmajousitus. Yhdessä nelivedon kanssa ote tiehen säilyy huonommallakin pinnalla. Kahdeksanvaihteinen automaatti osaa hyödyntää moottorin ronskia alavääntöä, ja kuusisylinterisen dieselin ääni pysyy rivakammissakin lähdöissä matalana murinana. Kevythybriditekniikan myötä moottori sammuu vapaalla rullatessa ja jo ennen pysähtymistä, muttei kuitenkaan aina tilaisuuden tullen. Tuulensuhinat ja rengasäänet loistavat poissaolollaan. Ohjaus on entistä tarkempi ja tunnokkaampi, mutta silti kevyt pyöritellä. Ajaminen on nautittavaa niin pitkillä suorilla kuin mutkaisillakin pätkillä. Aiemmin flegmaattinen Audi on petrannut tuntuvasti, ja pistääkin Bemarin ja Mersun ahtaalle. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.audi.fi/a6 Audi A6 Sedan Business Launch Edition 45 TDI Quattro Tiptronic Hinta alkaen 61 722 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 974 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 170 kW (231 hv), 3250–4750 r/min Vääntö 500 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 193 g/km Mitat pituus 4939 mm, leveys 1886 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2954 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 000/750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa