15.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR on katumaasturien kapinallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR on villimpi vastine kansansuosikki Qashqaille. Hyvää: viimeistely, vaivaton ajettavuus. Huonoa: kojelaudan ergonomia, kumartelua vaativat oviaukot. Tämä japanilainen autonvalmistaja haluaa oikeasti olla se kaikesta nuorekkain. Vaikutelmalta on vaikea välttyä, kun tarkastelee uutta Toyota C-HR -katumaasturia. Kun Toyota nyt vihdoin ja viimein sai luotua oman kompaktin crossoverinsa, konservatiivisessa maineessa – yhä edelleen – olevalta merkiltä olisi voinut odottaa selvästi perinteisempää toteutusta. Siis sellaista kuin kilpailija Nissanilla. Etenkin, kun C-HR:n ulkomitat ovat kutakuinkin yhtä suuret kuin luokan ylivoimaisella suosikilla Qashqailla. Mutta ei. Corolla-kansan sijaan Toyota lähti jahtaamaan junioreiden suosiota. Avainasemassa on muotoilu, johon on lainattu piirteitä kaikkein kompakteimmista maasturintapaisista. C-HR näyttääkin kokoistaan pienemmältä – kuin ylikasvaneelta teiniltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuntuukin nuorelta Ei nuorekkaassa designissa sinänsä mitään vikaa ole: eräät koeajon aikana tapaamamme ihmiset pitivät C-HR:ää todella makeana, kuten eittämättä monet ostajatkin. Makuasioista syntyy kuitenkin helposti moitteita, kun autoa ryhtyy käyttämään. C-HR:ssä nousee toistuvasti esiin kolme korimuotoilun pointtia. Piilotettuihin takaovenkahvoihin vielä tottuu, mutta katumaasturiksi matalat oviaukot sekä heikko näkyvyys takaviistoon ärsyttävät. Eteen näkyvyys on keskimääräistä parempikin. Takaistuintilat ovat juuri ja juuri riittävät pidemmällekin, mutta pienet sivuikkunat ja pysty selkänoja tekevät tunnelmasta aika klaustrofobisen. Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta pienempi kuin vaikkapa Qashqaissa. Nostokynnys on suhteellisen korkea, ja luukun alla pitää kumarrella. Kahteen tasoon kiinnittyvä välipohja puuttuu, kuten suksiluukkukin, ja laajennuskin paljastaa 10 sentin kynnyksen. Kojelautapuutteita Kun muistaa C-HR:n ulkonäön, edellä mainitut piirteet eivät loppujen lopuksi yllätä, ja hän, joka tällaiseen autoon päätyy, on varmaankin valmis ne hyväksymään. Sen sijaan kojelaudan puutteellinen ergonomia on asia, jota on hankala sisäistää. Kokonaisuus on erilainen ja hyvännäköinenkin, mutta hajasijoitetut katkaisimet ja säilytyslokeroiden korvaaminen kiiltävän mustilla muovipinnoilla herättävät aitoa ihmetystä. Kaiken lisäksi osa tärkeistäkin toiminnoista, kuten mittarivalojen säätö ja parkkitutkan käyttökytkin, on piilotettu mittariston keskellä sijaitsevaan vaikealukuiseen näyttövalikkoon, joka puolestaan on täynnä kummallisia kirjainyhdistelmiä. Kun valikot kerran puhuvat suomea, ei auton järjestelmälyhenteiden kääntäminen meikäläiselle kielelle olisi varmaan ollut ylivoimainen tehtävä. Lisäksi osan toiminnoista voisi aivan hyvin siirtää suureen kojelaudan keskinäyttöön. Kaiken kaikkiaan C-HR:n sisustuksesta tulee mieleen, että sen on suunnitellut nuorisotiimi, joka ei ole päässyt tai joutunut käyttämään autoa päivittäin. Tai sitten on siirrytty tietoisesti jollekin toiselle, ja kovin japanilaiselle, tasolle. Silti kiva ajaa Edellä mainitut muotoilu- ja ergonomiayksityiskohdat tuntuvat entistäkin päälle liimatummilta, kun C-HR:llä lähtee liikkeelle. Auton sisäiset ominaisuudet ovat nimittäin paljon kuorta käyttökelpoisemmat. Edessä tilaa on väljästi, ajoasento kuppimaisella istuimella miellyttää ja paksu ratti istuu napakasti käteen. Mitä tulee itse ajamiseen, C-HR:n luoma ennakkomielikuva sisälsi umpitunnottoman ohjauksen ja paukkulauta-alustan, mutta sen sijaan Toyotalla tarjotaan jos nyt ei dynaamista, niin ainakin vaivatonta ajettavuutta. Kulku on vakaata, jousitus tarjoaa hyvän kompromissin eikä monista nykyautoista tuttu nypytys vaivaa. Oikeastaan vain kautta auton kumiseva melutaso häiritsee pidemmän päälle. Muuten hälyäänet loistavat poissaolollaan: C-HR ei rämise epätasaisillakaan pinnoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridi edellä 1,2-litraisen bensaturbomoottorin ominaisuudet suodattuvat portaattoman automaattivaihteiston läpi huomaamattomana ja viiveettömänä kulkuna – etenkin kun koeajoauto oli vielä nelivetoinen. Kone ei myöskään pidä sinänsä pahaa ääntä, mutta korkeita kierroksia joutuu kiihdytyksissä kuuntelemaan enemmän kuin toisentyyppisillä automaattivaihteistoilla. Maahantuojan mukaan valtaosa C-HR:stä myydään hybridinä, johon tutustumme tarkemmin lähitulevaisuudessa. Se onkin kustannustehokas ratkaisu bensamalliin verrattuna jo hankintahinnaltaan – esimerkiksi nyt koeajetun mallin vastaava Hybrid-versio maksaa reilusti yli 4 000 euroa vähemmän. Edullisimmillaan C-HR:n rattiin pääsee hieman vajaalla 27 000 eurolla, mikä on linjassa muihin perusbensa-etuvetokilpailijoihin. Erilainen listahitti C-HR tuo varmasti Toyotalle aiempaa nuorekkaampaa ilmettä ja uusia asiakkaita, se on selvä. Nykyisten myyntilukujen valossa näyttää kuitenkin siltä, että Nissan Qashqain tapainen konservatiivisempi olemus vetoaa varsinkin suomalaisiin muotikotkotuksia paremmin. Mutta toisaalta: niin olivat Qashqainkin tähtitieteelliset myyntiluvut aikanaan vaikeasti ennustettavissa. Mistäpä siis tiedämme, millaiset katumaasturit ovat muutaman vuoden sisällä tilastokärjessä. Kenties sellaiset kuin C-HR. Teksti: Jussi Saarinen kuvat: Jari Saarentaus Toyota C-HR 1.2 T AWD Premium Business Multidrive S Hinta alkaen 38 579 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 314 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 85 kW (116 hv), 5600 r/min Vääntö 185 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 185 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4360 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2640 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta