15.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR on katumaasturien kapinallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR on villimpi vastine kansansuosikki Qashqaille. Hyvää: viimeistely, vaivaton ajettavuus. Huonoa: kojelaudan ergonomia, kumartelua vaativat oviaukot. Tämä japanilainen autonvalmistaja haluaa oikeasti olla se kaikesta nuorekkain. Vaikutelmalta on vaikea välttyä, kun tarkastelee uutta Toyota C-HR -katumaasturia.Kun Toyota nyt vihdoin ja viimein sai luotua oman kompaktin crossoverinsa, konservatiivisessa maineessa – yhä edelleen – olevalta merkiltä olisi voinut odottaa selvästi perinteisempää toteutusta.Siis sellaista kuin kilpailija Nissanilla. Etenkin, kun C-HR:n ulkomitat ovat kutakuinkin yhtä suuret kuin luokan ylivoimaisella suosikilla Qashqailla.Mutta ei. Corolla-kansan sijaan Toyota lähti jahtaamaan junioreiden suosiota. Avainasemassa on muotoilu, johon on lainattu piirteitä kaikkein kompakteimmista maasturintapaisista. C-HR näyttääkin kokoistaan pienemmältä – kuin ylikasvaneelta teiniltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntuukin nuoreltaEi nuorekkaassa designissa sinänsä mitään vikaa ole: eräät koeajon aikana tapaamamme ihmiset pitivät C-HR:ää todella makeana, kuten eittämättä monet ostajatkin. Makuasioista syntyy kuitenkin helposti moitteita, kun autoa ryhtyy käyttämään.C-HR:ssä nousee toistuvasti esiin kolme korimuotoilun pointtia. Piilotettuihin takaovenkahvoihin vielä tottuu, mutta katumaasturiksi matalat oviaukot sekä heikko näkyvyys takaviistoon ärsyttävät. Eteen näkyvyys on keskimääräistä parempikin.Takaistuintilat ovat juuri ja juuri riittävät pidemmällekin, mutta pienet sivuikkunat ja pysty selkänoja tekevät tunnelmasta aika klaustrofobisen.Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta pienempi kuin vaikkapa Qashqaissa. Nostokynnys on suhteellisen korkea, ja luukun alla pitää kumarrella. Kahteen tasoon kiinnittyvä välipohja puuttuu, kuten suksiluukkukin, ja laajennuskin paljastaa 10 sentin kynnyksen.KojelautapuutteitaKun muistaa C-HR:n ulkonäön, edellä mainitut piirteet eivät loppujen lopuksi yllätä, ja hän, joka tällaiseen autoon päätyy, on varmaankin valmis ne hyväksymään. Sen sijaan kojelaudan puutteellinen ergonomia on asia, jota on hankala sisäistää.Kokonaisuus on erilainen ja hyvännäköinenkin, mutta hajasijoitetut katkaisimet ja säilytyslokeroiden korvaaminen kiiltävän mustilla muovipinnoilla herättävät aitoa ihmetystä.Kaiken lisäksi osa tärkeistäkin toiminnoista, kuten mittarivalojen säätö ja parkkitutkan käyttökytkin, on piilotettu mittariston keskellä sijaitsevaan vaikealukuiseen näyttövalikkoon, joka puolestaan on täynnä kummallisia kirjainyhdistelmiä.Kun valikot kerran puhuvat suomea, ei auton järjestelmälyhenteiden kääntäminen meikäläiselle kielelle olisi varmaan ollut ylivoimainen tehtävä. Lisäksi osan toiminnoista voisi aivan hyvin siirtää suureen kojelaudan keskinäyttöön.Kaiken kaikkiaan C-HR:n sisustuksesta tulee mieleen, että sen on suunnitellut nuorisotiimi, joka ei ole päässyt tai joutunut käyttämään autoa päivittäin. Tai sitten on siirrytty tietoisesti jollekin toiselle, ja kovin japanilaiselle, tasolle.Silti kiva ajaaEdellä mainitut muotoilu- ja ergonomiayksityiskohdat tuntuvat entistäkin päälle liimatummilta, kun C-HR:llä lähtee liikkeelle. Auton sisäiset ominaisuudet ovat nimittäin paljon kuorta käyttökelpoisemmat.Edessä tilaa on väljästi, ajoasento kuppimaisella istuimella miellyttää ja paksu ratti istuu napakasti käteen. Mitä tulee itse ajamiseen, C-HR:n luoma ennakkomielikuva sisälsi umpitunnottoman ohjauksen ja paukkulauta-alustan, mutta sen sijaan Toyotalla tarjotaan jos nyt ei dynaamista, niin ainakin vaivatonta ajettavuutta.Kulku on vakaata, jousitus tarjoaa hyvän kompromissin eikä monista nykyautoista tuttu nypytys vaivaa. Oikeastaan vain kautta auton kumiseva melutaso häiritsee pidemmän päälle. Muuten hälyäänet loistavat poissaolollaan: C-HR ei rämise epätasaisillakaan pinnoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridi edellä1,2-litraisen bensaturbomoottorin ominaisuudet suodattuvat portaattoman automaattivaihteiston läpi huomaamattomana ja viiveettömänä kulkuna – etenkin kun koeajoauto oli vielä nelivetoinen.Kone ei myöskään pidä sinänsä pahaa ääntä, mutta korkeita kierroksia joutuu kiihdytyksissä kuuntelemaan enemmän kuin toisentyyppisillä automaattivaihteistoilla.Maahantuojan mukaan valtaosa C-HR:stä myydään hybridinä, johon tutustumme tarkemmin lähitulevaisuudessa. Se onkin kustannustehokas ratkaisu bensamalliin verrattuna jo hankintahinnaltaan – esimerkiksi nyt koeajetun mallin vastaava Hybrid-versio maksaa reilusti yli 4 000 euroa vähemmän.Edullisimmillaan C-HR:n rattiin pääsee hieman vajaalla 27 000 eurolla, mikä on linjassa muihin perusbensa-etuvetokilpailijoihin.Erilainen listahittiC-HR tuo varmasti Toyotalle aiempaa nuorekkaampaa ilmettä ja uusia asiakkaita, se on selvä. Nykyisten myyntilukujen valossa näyttää kuitenkin siltä, että Nissan Qashqain tapainen konservatiivisempi olemus vetoaa varsinkin suomalaisiin muotikotkotuksia paremmin.Mutta toisaalta: niin olivat Qashqainkin tähtitieteelliset myyntiluvut aikanaan vaikeasti ennustettavissa. Mistäpä siis tiedämme, millaiset katumaasturit ovat muutaman vuoden sisällä tilastokärjessä. Kenties sellaiset kuin C-HR.Teksti: Jussi Saarinen kuvat: Jari Saarentaus Toyota C-HR 1.2 T AWD Premium Business Multidrive S Hinta alkaen 38 579 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 314 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 85 kW (116 hv), 5600 r/min Vääntö 185 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 185 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4360 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2640 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan