24.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Tyylivaunu herraskaisesti varusteltuna – Mazda 6 Sedan 2.5 SkyActiv-G Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 6 on kokenut tavallista suuremman uudistumisen. Se on valmis haastamaan premium-merkit. Hyvää: moottori, ajettavuus, varustelu, viimeistely. Huonoa: näytön koko, kulutus. Uudistunut Mazda 6 on vaivaton matkakumppani. Kytkimet toimivat napakasti, heijastusnäyttö on selkeä, mittaristokenttä tyylikkäästi toteutettu, ajoavustimien käyttö on helppoa ja niiden määrä on kattava. Esimerkiksi ympäri auton näkevä kamera on oiva apu pysäköijälle. Jos jotakin voi toivoa, niin kojelaudan ylle sijoitettu näyttö saisi oalla kookkaampi. Laatuvaikutelma on erittäin kohdillaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi ylellinen varustetaso Uudistunut kuutossarjalainen on aiempaa tyylikkäämpi ja varustellumpi ilmestys. Varustepaketit on rukattu tyystin uusiksi. Vakiona tulee roimasti herkkuja kuten navigaattori, mukautuva vakionopeussäädin, ledajovalot, tuulilasin heijastusnäyttö liikennemerkkien tunnistuksella, kuolleenkulman varoitusjärjestelmä, kaistalla pitoavustin, jarrutusavustin, tuulilasinpyyhkimien sulatustoiminto ja sähkölämmitteinen ohjauspyörä. Uutena varustetasona tarjolle tulee Signature, joka sijoittuu malliston yläpäähän ja Luxurynkin yläpuolelle. Uusia varusteita Luxury-tasosta alkaen ovat ilmastoidut istuimet ja digitaalinen mittaristo. Kaiken taustalla on halu taistella niistä autoilijoista, jotka ajavat nykyisin premium-merkeillä. Suomen maahantuoja myös uskoo, että entistä useampi haluaa autonsa varsin varusteltuna. Signature tuo mukanaan muun muassa mustan kattoverhoilun, kehyksettömän taustapeilin, ruskeaa nappanahkaa istuimiin, kromikoristeita, puiset koristelistat sekä ledein toteutetun sisävalaistuksen. Väkevää voimaa Konehuoneessa jyllää hieman uudistettu 2,5-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa enemmän kuin riittävästi eli 194 hevosvoiman verran. Mazdan moottoriosaamisesta kertoo, että vapaasti hengittävät eli ahtamattomat bensiinimoottorit yltävät Euro 6 -päästönormeihin ilman kalliita hiukkaspäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmiä. Sylinterin lepuutustoiminto alentaa osaltaan kulutusta, joka kookkaalla autolla tosin helposti kipuaa sekalaisessa arkiajossa reippaastikin yli kahdeksan litran. Ilmoitettu WLTP-kulutus on 7,4 litraa sadalla. Mazda on luopunut dieselmoottoreista, mutta se ei ole lopullinen linjaus. Valmistajan mukaan kyse on siitä, että uutta dieselmoottoria kehitellään ja se voi tehdä paluun myös Suomeen. Moottori on väkevä ajotilanteeseen kuin ajotilanteeseen. Se reagoi herkästi oikean nilkan asentoon ja toimii jouhevassa yhteistyössä kuusilovisen automaattivaihteiston kanssa, joten esimerkiksi ohitukset hoituvat vaivatta. Ohittaessa käy todeksi myös se, että äänieristys on tehty taiten. Ajossa eivät häiritse kuin renkaiden rallatus, joka ei sekään juuri häiritse. Moottorin äänimaailma on taitettu, eivätkä tulensuhinatkaan käy korville. Ohjaustuntuma on hyvä. Luonteva ja vakaa ajettavuus on tulokkaan ehdottomia valtteja: autolla on lysti taittaa pidempääkin taivalta. Mutkissa uskoa valittuun ajolinjaan antaa G-Vectoring Control -järjestelmä, joka hidastaa sisäkaarteen renkaita. Tällä tavoin aliohjautuvuus pysyy aisoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutta mitä auto maksaa? Koeajoautossa on lisävarusteena tuhatkunta euroa maksava metalliväri. Onko 47 641 euroa liikaa, riippuu muun muassa siitä, miten korkealle arvostaa erilaisia varusteita. Ajettavuuden kannalta eväät menestymiselle ovat kunnossa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Mazda 6 Sedan 2.5 SKYACTIV-G Signature 6AT Hinta alkaen 46 586 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 641 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm³, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 143 kW (194 hv), 5700 r/min Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 167 g/km Mitat pituus 4870 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2830 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe