15.5.2017

Koeajo: välimallin välipäivitys – Škoda Rapid

Skoda Rapid Spaceback

Škoda Rapid, tšekkiperheen tilaihme, liikkuu uudella pikkumoottorilla pontevasti. Hyvää: sisätilat, tavaratila, riittävä suorituskyky. Huonoa: pintakova kulku.

Škoda Rapid, joka sijoittuu merkin mallistossa Fabian ja Octavian välimaastoon, saapuu uudistettuna Suomeen kesällä. Pääsimme ottamaan autosta ensituntumat Frankfurtin kevätaurinkoisilla teillä.

Skoda Rapid Spaceback

Keskeisintä päivityksessä on VW-konsernin tuoretta suuntausta edustava yksilitrainen ja kolmisylinterinen ahdettu bensiinimoottori. Myös Fabia saa piakkoin saman vahvistuksen.

Rapidissa tämä 1.0 TSI -voimanlähde tulee tarjolle kahtena painoksena, tehoiltaan 95 ja 110 hevosvoimaa. Vähempitehoisen saa joko viisivaihteisella manuaalilaatikolla tai kaksoiskytkinautomaattina, tehokkaamman kuuden pykälän manuaalina.

Skoda Rapid Spaceback

Rapidin perusmoottorina aiemmin käytetty nelipyttyinen 1.2 TSI, joka oli myynnissä 90- ja 110 hv -versioina, siirtyy litraisen koneen myötä historiaan.

Lisäksi tarjolla on edelleen 1.4 TSI (125 hv) kaksoiskytkinvaihteisena. Sen sijaan dieselmoottoriset Rapidit, joiden menekki ei maahantuojan mukaan ole ollut kovin suurta, jäävät tältä erää Suomen valikoiman ulkopuolelle.

Skoda Rapid Spaceback

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ponteva pikkuinen

Kolmipyttyinen liikuttaa Rapidia iloisesti eikä pidä pahaa ääntä – lähinnä sellaista karismaattista hurinaa. 1.0 TSI on myös osoittautunut aiemmissa testeissä taloudelliseksi, joten se on suositeltava vaihtoehto järkevän auton keulalle.

Ajettavuuskin täyttää odotukset. Kauneusvirheenä havaitsimme melko pintakovan alustan: Taunus-vuoristossa kiipeilevän saksalaistien epätasaisuudet saivat auton nypyttämään selvästi, ja osa värinöistä välittyi ohjauspyörän kehälle asti.

Rapidin tärkeimmät sisustuslisät ovat uudet online-palvelut ulkomaailmaan sekä takamatkustajille varatut usb-liittimet. Pieniä muotomuutoksia voi havaita muun muassa mittaristossa, tuuletussuuttimissa ja ovipaneeleissa.

Skoda Rapid Spaceback

Valoviilauksia

Etupuskurin alaosa ja sumuvalot on niin ikään freesattu. Viimeksi mainitut toimivat myös kääntymisvaloina. Ksenonvalot on lisätty kaukovaloihinkin, ja mukana tulee lisäksi kaukovaloavustin. Osa näistä on varustetasoista riippuen vakiona, osan saa lisähintaan.

Rapidia tehdään aiempaan tapaan kahtena erilaisena viisiovisena luukkuperänä. Myynnistä valtaosan on napannut lyhyempi eli Spaceback, joka onkin näistä menevämpi – erityisesti lasikaton ja Style-tasoon saapuneen, alemmas jatkuvan takalasin alareunan kanssa.

Coupémainen muoto ei kuitenkaan tarkoita sisätiloista tinkimistä. Rapid ottaa matkustajikseen heittämällä neljä 190-senttistä aikuista, eli väljyyttä on selvästi enemmän kuin Fabia-pikkuveljessä. Myös syvällä ja käytännöllisellä tavaratilalla pärjää pitkälle.

Päivitetty Rapid tarjoaa siis paljon autoa rahalla. Hinnat eivät vielä tätä kirjoitettaessa olleet selvillä, mutta jos ne jatkavat aiempaa huokeaa linjaa, itse kunkin kannattaa miettiä, miten paljon autoonsa kannattaakaan satsata.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola

Lisätietoja: www.skoda.fi/rapid-spaceback

Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 110

Moottori

Bensiinimoottori 999 ³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

81 kW (110 hv), 5000–5500 r/min

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,8 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

104 g/km

Mitat

pituus 4483 mm, leveys 1706 mm, korkeus 1461 mm, akseliväli 2602 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat