Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 2.9.2019

Koeajo: Veitsenterävä Suzuki Katana

Samuraimiekan mukaan nimetty Suzuki Katana palaa nykyaikaistettuna moottoripyörämerkin mallistoon. Hyvää: väljä ajoasento, moottorin teho ja luonne, persoonallinen muotoilu. Huonoa: pieni tankki, futuristisen mittariston luettavuus.

Jaa artikkeli

Täydet 150 hevosvoimaa ja painoa vain 215 kiloa. Kuulostaa hyvältä, muttei nykypäivänä mitenkään järisyttävältä. Kun tähän lisätään legendaarinen nimi Suzuki Katana, nousee mielenkiinto kokonaan uudelle tasolle.

Suzuki Katana

Alkuperäinen saksalaisen Target-Designin muotoilema Katana esiteltiin vuonna 1981. Tekniikka perustui Suzukin silloiseen huippumalliin, mutta vasta saksalaisella viivoittimella suunniteltu kulmikas olemus teki Katanasta klassikon. Nyt, lähes 40 vuotta myöhemmin, Suzuki käyttää samaa kaavaa, joskaan uusi Katana ei ole muotoilultaan aivan yhtä radikaali.

Uusi muotoilu, tuttu tekniikka

Katanan runko ja moottori ovat peräisin GSX-S1000 -nakumallista. Nelisylinterinen rivimoottori on tarvittaessa käsittämättömän nöyrä, ja vetää puhtaasti jopa kuutosvaihteella tyhjäkäyntikierroksilta alkaen. Kun liikutaan kierroslukualueen ylärajoilla, 150 hevosvoiman huipputeho ei jätä suorituskykyyn juuri toivomisen varaa.

Tuntumaltaan Katana poikkeaa yllättävän paljon lähtökohtana olevasta sisarmallistaan. Istuinkorkeutta on 15 millimetriä enemmän, ja ohjaustanko on leveämpi. Miehekkäämpi ote ja loivempi polvikulma antavat pyörästä selvästi isomman vaikutelman.

Ajoltaan Katana on tukeva, ja käytös Dunlopin Roadsport 2 -ensiasennusrenkailla on rauhallista. Suzukin herkkätoiminen ja ehkäpä markkinoiden parhaiten toimiva vaihteisto ansaitsee erityiskiitoksen.

Muotoilu ohittaa käytännöllisyyden

Etupään terävä muotoilu on koko ajan kuljettajan silmissä. Tuulilasi on vain nakupyörätyyppinen pieni ilmanohjain. Korkeampi lasi sopisi Katanan tyyliin ja suojaisi kuljettajaa paremmin.

Mittaristo on futuristinen, kuten alkuperäisessä Katanassakin oli. Erikoisuutena voidaan pitää pientä, vain 12-litraista tankkia, mikä riittää noin 250 kilometrin ajomatkalle. Käytännöllisyys on saanut väistyä ulkonäön tieltä.

Suzuki Katana

Jousitus on jämäkkä ja tuntumaltaan aavistuksen pintakova. Jarruteho on riittävä, mutta tuntuma melko säyseä. ABS-jarrut ovat perinteistä mallia, joka ei huomioi sivuttaiskallistusta.

Varustelistan ainoana ekstrana on kolmiasentoinen luistonesto, muuten pyörästä löytyy vain lakisääteiset eli pakolliset varusteet. Perusmalliin verrattuna hintaa on 1 500 euroa enemmän, millä saa erilaisen mittariston ja ulkonäön lisäksi oikeuden Katana-nimeen.

Jaa artikkeli

Keskustelu