2.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Veitsenterävä Suzuki Katana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Samuraimiekan mukaan nimetty Suzuki Katana palaa nykyaikaistettuna moottoripyörämerkin mallistoon. Hyvää: väljä ajoasento, moottorin teho ja luonne, persoonallinen muotoilu. Huonoa: pieni tankki, futuristisen mittariston luettavuus. Täydet 150 hevosvoimaa ja painoa vain 215 kiloa. Kuulostaa hyvältä, muttei nykypäivänä mitenkään järisyttävältä. Kun tähän lisätään legendaarinen nimi Suzuki Katana, nousee mielenkiinto kokonaan uudelle tasolle.Alkuperäinen saksalaisen Target-Designin muotoilema Katana esiteltiin vuonna 1981. Tekniikka perustui Suzukin silloiseen huippumalliin, mutta vasta saksalaisella viivoittimella suunniteltu kulmikas olemus teki Katanasta klassikon. Nyt, lähes 40 vuotta myöhemmin, Suzuki käyttää samaa kaavaa, joskaan uusi Katana ei ole muotoilultaan aivan yhtä radikaali.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi muotoilu, tuttu tekniikkaKatanan runko ja moottori ovat peräisin GSX-S1000 -nakumallista. Nelisylinterinen rivimoottori on tarvittaessa käsittämättömän nöyrä, ja vetää puhtaasti jopa kuutosvaihteella tyhjäkäyntikierroksilta alkaen. Kun liikutaan kierroslukualueen ylärajoilla, 150 hevosvoiman huipputeho ei jätä suorituskykyyn juuri toivomisen varaa.Tuntumaltaan Katana poikkeaa yllättävän paljon lähtökohtana olevasta sisarmallistaan. Istuinkorkeutta on 15 millimetriä enemmän, ja ohjaustanko on leveämpi. Miehekkäämpi ote ja loivempi polvikulma antavat pyörästä selvästi isomman vaikutelman. Ajoltaan Katana on tukeva, ja käytös Dunlopin Roadsport 2 -ensiasennusrenkailla on rauhallista. Suzukin herkkätoiminen ja ehkäpä markkinoiden parhaiten toimiva vaihteisto ansaitsee erityiskiitoksen.Muotoilu ohittaa käytännöllisyydenEtupään terävä muotoilu on koko ajan kuljettajan silmissä. Tuulilasi on vain nakupyörätyyppinen pieni ilmanohjain. Korkeampi lasi sopisi Katanan tyyliin ja suojaisi kuljettajaa paremmin.Mittaristo on futuristinen, kuten alkuperäisessä Katanassakin oli. Erikoisuutena voidaan pitää pientä, vain 12-litraista tankkia, mikä riittää noin 250 kilometrin ajomatkalle. Käytännöllisyys on saanut väistyä ulkonäön tieltä.Jousitus on jämäkkä ja tuntumaltaan aavistuksen pintakova. Jarruteho on riittävä, mutta tuntuma melko säyseä. ABS-jarrut ovat perinteistä mallia, joka ei huomioi sivuttaiskallistusta.Varustelistan ainoana ekstrana on kolmiasentoinen luistonesto, muuten pyörästä löytyy vain lakisääteiset eli pakolliset varusteet. Perusmalliin verrattuna hintaa on 1 500 euroa enemmän, millä saa erilaisen mittariston ja ulkonäön lisäksi oikeuden Katana-nimeen.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Suzuki Katana Hinta alkaen 17 990 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 110 kW (150 hv), 10000 r/min Vääntö 108 Nm (9500 r/min) Vääntö 108 Nm (9500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 825 mm, paino tankattuna 215 kg, akseliväli 1 460 mm, tankin tilavuus 12 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 190/50 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen