2.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Veitsenterävä Suzuki Katana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Samuraimiekan mukaan nimetty Suzuki Katana palaa nykyaikaistettuna moottoripyörämerkin mallistoon. Hyvää: väljä ajoasento, moottorin teho ja luonne, persoonallinen muotoilu. Huonoa: pieni tankki, futuristisen mittariston luettavuus. Täydet 150 hevosvoimaa ja painoa vain 215 kiloa. Kuulostaa hyvältä, muttei nykypäivänä mitenkään järisyttävältä. Kun tähän lisätään legendaarinen nimi Suzuki Katana, nousee mielenkiinto kokonaan uudelle tasolle.Alkuperäinen saksalaisen Target-Designin muotoilema Katana esiteltiin vuonna 1981. Tekniikka perustui Suzukin silloiseen huippumalliin, mutta vasta saksalaisella viivoittimella suunniteltu kulmikas olemus teki Katanasta klassikon. Nyt, lähes 40 vuotta myöhemmin, Suzuki käyttää samaa kaavaa, joskaan uusi Katana ei ole muotoilultaan aivan yhtä radikaali.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi muotoilu, tuttu tekniikkaKatanan runko ja moottori ovat peräisin GSX-S1000 -nakumallista. Nelisylinterinen rivimoottori on tarvittaessa käsittämättömän nöyrä, ja vetää puhtaasti jopa kuutosvaihteella tyhjäkäyntikierroksilta alkaen. Kun liikutaan kierroslukualueen ylärajoilla, 150 hevosvoiman huipputeho ei jätä suorituskykyyn juuri toivomisen varaa.Tuntumaltaan Katana poikkeaa yllättävän paljon lähtökohtana olevasta sisarmallistaan. Istuinkorkeutta on 15 millimetriä enemmän, ja ohjaustanko on leveämpi. Miehekkäämpi ote ja loivempi polvikulma antavat pyörästä selvästi isomman vaikutelman. Ajoltaan Katana on tukeva, ja käytös Dunlopin Roadsport 2 -ensiasennusrenkailla on rauhallista. Suzukin herkkätoiminen ja ehkäpä markkinoiden parhaiten toimiva vaihteisto ansaitsee erityiskiitoksen.Muotoilu ohittaa käytännöllisyydenEtupään terävä muotoilu on koko ajan kuljettajan silmissä. Tuulilasi on vain nakupyörätyyppinen pieni ilmanohjain. Korkeampi lasi sopisi Katanan tyyliin ja suojaisi kuljettajaa paremmin.Mittaristo on futuristinen, kuten alkuperäisessä Katanassakin oli. Erikoisuutena voidaan pitää pientä, vain 12-litraista tankkia, mikä riittää noin 250 kilometrin ajomatkalle. Käytännöllisyys on saanut väistyä ulkonäön tieltä.Jousitus on jämäkkä ja tuntumaltaan aavistuksen pintakova. Jarruteho on riittävä, mutta tuntuma melko säyseä. ABS-jarrut ovat perinteistä mallia, joka ei huomioi sivuttaiskallistusta.Varustelistan ainoana ekstrana on kolmiasentoinen luistonesto, muuten pyörästä löytyy vain lakisääteiset eli pakolliset varusteet. Perusmalliin verrattuna hintaa on 1 500 euroa enemmän, millä saa erilaisen mittariston ja ulkonäön lisäksi oikeuden Katana-nimeen.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Suzuki Katana Hinta alkaen 17 990 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 110 kW (150 hv), 10000 r/min Vääntö 108 Nm (9500 r/min) Vääntö 108 Nm (9500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 825 mm, paino tankattuna 215 kg, akseliväli 1 460 mm, tankin tilavuus 12 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 190/50 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta