2.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Veitsenterävä Suzuki Katana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Samuraimiekan mukaan nimetty Suzuki Katana palaa nykyaikaistettuna moottoripyörämerkin mallistoon. Hyvää: väljä ajoasento, moottorin teho ja luonne, persoonallinen muotoilu. Huonoa: pieni tankki, futuristisen mittariston luettavuus. Täydet 150 hevosvoimaa ja painoa vain 215 kiloa. Kuulostaa hyvältä, muttei nykypäivänä mitenkään järisyttävältä. Kun tähän lisätään legendaarinen nimi Suzuki Katana, nousee mielenkiinto kokonaan uudelle tasolle.Alkuperäinen saksalaisen Target-Designin muotoilema Katana esiteltiin vuonna 1981. Tekniikka perustui Suzukin silloiseen huippumalliin, mutta vasta saksalaisella viivoittimella suunniteltu kulmikas olemus teki Katanasta klassikon. Nyt, lähes 40 vuotta myöhemmin, Suzuki käyttää samaa kaavaa, joskaan uusi Katana ei ole muotoilultaan aivan yhtä radikaali.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi muotoilu, tuttu tekniikkaKatanan runko ja moottori ovat peräisin GSX-S1000 -nakumallista. Nelisylinterinen rivimoottori on tarvittaessa käsittämättömän nöyrä, ja vetää puhtaasti jopa kuutosvaihteella tyhjäkäyntikierroksilta alkaen. Kun liikutaan kierroslukualueen ylärajoilla, 150 hevosvoiman huipputeho ei jätä suorituskykyyn juuri toivomisen varaa.Tuntumaltaan Katana poikkeaa yllättävän paljon lähtökohtana olevasta sisarmallistaan. Istuinkorkeutta on 15 millimetriä enemmän, ja ohjaustanko on leveämpi. Miehekkäämpi ote ja loivempi polvikulma antavat pyörästä selvästi isomman vaikutelman. Ajoltaan Katana on tukeva, ja käytös Dunlopin Roadsport 2 -ensiasennusrenkailla on rauhallista. Suzukin herkkätoiminen ja ehkäpä markkinoiden parhaiten toimiva vaihteisto ansaitsee erityiskiitoksen.Muotoilu ohittaa käytännöllisyydenEtupään terävä muotoilu on koko ajan kuljettajan silmissä. Tuulilasi on vain nakupyörätyyppinen pieni ilmanohjain. Korkeampi lasi sopisi Katanan tyyliin ja suojaisi kuljettajaa paremmin.Mittaristo on futuristinen, kuten alkuperäisessä Katanassakin oli. Erikoisuutena voidaan pitää pientä, vain 12-litraista tankkia, mikä riittää noin 250 kilometrin ajomatkalle. Käytännöllisyys on saanut väistyä ulkonäön tieltä.Jousitus on jämäkkä ja tuntumaltaan aavistuksen pintakova. Jarruteho on riittävä, mutta tuntuma melko säyseä. ABS-jarrut ovat perinteistä mallia, joka ei huomioi sivuttaiskallistusta.Varustelistan ainoana ekstrana on kolmiasentoinen luistonesto, muuten pyörästä löytyy vain lakisääteiset eli pakolliset varusteet. Perusmalliin verrattuna hintaa on 1 500 euroa enemmän, millä saa erilaisen mittariston ja ulkonäön lisäksi oikeuden Katana-nimeen.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Suzuki Katana Hinta alkaen 17 990 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 110 kW (150 hv), 10000 r/min Vääntö 108 Nm (9500 r/min) Vääntö 108 Nm (9500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 825 mm, paino tankattuna 215 kg, akseliväli 1 460 mm, tankin tilavuus 12 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 190/50 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?