15.4.2022

Koeajo: Volkswagen Multivan muuttui henkilöautoksi, mutta parhaat bussipiirteet ovat tallella

Volkswagen Multivan Style eHybrid

Volkswagen Multivan -tila-auto uusiutui kokonaan. Samalla hinta putosi kymmeniä tuhansia. Hyvää: 7-paikkainen ohjaamo, ajomukavuus, sähköliukuovet, varusteet, hinta. Huonoa: tavaratila penkit taka-asennossa, hipaisunäppäimet.

Volkswagen Multivan on ollut Suomessa harvinainen näky. Autoverotuksesta johtuen sen hinta on aina kivunnut monen ulottumattomiin. Aiemmin Multivan perustui Transporter-pakettiautoon, mutta nyt se pohjautuu uuteen konseptiin, joka tuntee koodinimen MQB. Auton tyyppinimi on T7, ja pohjalevy on lainattu henkilöautopuolelta.

Volkswagen Multivan Style eHybrid

Multivan on saatavana kahdella koripituudella; istuinpaikkoja on aina seitsemän. Koeajettu Multivan 1.4 eHybrid merkitsee ladattavaa hybridiä. Akku on 13 kWh:n kokoinen, ja toimintamatkaa pelkällä sähköllä kertyy 47 km (WLTP). Voimalinjan yhteisteho on 160 kW (218 hv) ja vääntöä se puskee 350 Nm. Vaihteisto on 6-pykäläinen DSG-automaatti.

Volkswagen Multivan Style eHybrid

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toimivat tilat

Multivan on kasvanut pituutta, ja lyhyen korimallin kokonaismitta on nyt liki viisi metriä. Matkustamossa tämä tuntuu aiempaa väljempinä tiloina, mutta lyhyen mallin tavaratila on edelleen niukka 7 hengen matkatavaroille. Jos tilaa oikeasti tarvitsee paljon kaikille matkustajille, kannattaa hankkia pitkä malli.

Kaikki istuimet säätyvät pituussuunnassa, ja ne ovat erillisiä turvavöineen. Jokaisella istuimella on lämmitys, ja etuistuimilla myös jäähdytys.

Tila on monipuolisesti muunneltavissa ja tavaratila kasvaa huomattavasti, jos takimmaisen rivin säätää reilusti eteen tai poistaa istuimia. Keskellä lattiaa on näppärä keskikonsoli, joka liikkuu pituussuunnassa omilla kiskoillaan. Sen uumenista nousee pieni pöytä.

Volkswagen Multivan Style eHybrid

Sivuovet liikkuvat sähköllä, mikä on erittäin mukava arkea helpottava ominaisuus. Takaluukku sen sijaan nousee ylös ja vaatii siten paljon tilaa auetakseen.

Volkswagen Multivan Style eHybrid

Kaiken kaikkiaan moitittavaa on vähän. Tottumista vaativat edelleen Volkswagenin hipaisutekniikalla toteutetut säätimet ratissa sekä monitoiminäytössä. Virhepainalluksia tulee väistämättä, ja osa toiminnoista on useamman valikon takana.

Volkswagen Multivan Style eHybrid

Tuntuvasti edullisempi

Maantiellä Multivan on varsin mukava kulkine. Ohjaamosta on hyvä näkyvyys joka puolelle ja auton ulottuvuudet on helppo arvioida. Melutasokin on mukavan alhainen. Peruutuskamera helpottaa pakittelua, ja pysäköintiavustin parkkeeraa halutessa myös taskuun. Mukautuva vakionopeudensäädin pitää turvavälin vakiona, ja monipuoliset turvavarusteet huolehtivat kaistalla pysymisestä sekä varoittavat katvealueista.

Volkswagen Multivan Style eHybrid

Maantiekulutus asettui 5–6 litran tuntumaan sataa kilometriä kohden, mikä on varsin kohtuullinen reilusti yli kaksi tonnia painavalle tila-autolle. Lyhyet ajot sujuivat sähköllä, ja koeajon perusteella akku riittää talviolosuhteissa 30–40 kilometerin matkalle.Volkswagen Multivan Style eHybrid

Lataushybriditekniikan myötä Multivanin verokohtelu on kohtuullinen. Edelliseen malliin verrattuna hinta on pudonnut useita kymmeniä tuhansia. Koeajetun version lähtöhinta on 73 300 euroa. Lisävarustelista on pitkä, joten lopullinen hinta asettuu yli 95 000 euroon. Se on vieläkin iso kasa rahaa, mutta sillä saa tilaa ja mukavuutta kohtuullisilla käyttökuluilla.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Volkswagen Multivan Style 1.4 eHybrid OPF 110 kW

Hinta alkaen

73 288 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

95 278 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Akku

Akku brutto / netto: 13,0 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A).

Toimintamatka

47 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

160 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,6 s

Huippunopeus

190 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,8 (yhd.)

CO2-päästöt

42 g/km

Mitat

pituus 4973 mm, leveys 1941 mm, korkeus 1907 mm, akseliväli 3124 mm
Omamassa: 2260 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta, akku 8 vuotta /160 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat