15.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Multivan muuttui henkilöautoksi, mutta parhaat bussipiirteet ovat tallella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Multivan -tila-auto uusiutui kokonaan. Samalla hinta putosi kymmeniä tuhansia. Hyvää: 7-paikkainen ohjaamo, ajomukavuus, sähköliukuovet, varusteet, hinta. Huonoa: tavaratila penkit taka-asennossa, hipaisunäppäimet. Volkswagen Multivan on ollut Suomessa harvinainen näky. Autoverotuksesta johtuen sen hinta on aina kivunnut monen ulottumattomiin. Aiemmin Multivan perustui Transporter-pakettiautoon, mutta nyt se pohjautuu uuteen konseptiin, joka tuntee koodinimen MQB. Auton tyyppinimi on T7, ja pohjalevy on lainattu henkilöautopuolelta. Multivan on saatavana kahdella koripituudella; istuinpaikkoja on aina seitsemän. Koeajettu Multivan 1.4 eHybrid merkitsee ladattavaa hybridiä. Akku on 13 kWh:n kokoinen, ja toimintamatkaa pelkällä sähköllä kertyy 47 km (WLTP). Voimalinjan yhteisteho on 160 kW (218 hv) ja vääntöä se puskee 350 Nm. Vaihteisto on 6-pykäläinen DSG-automaatti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toimivat tilat Multivan on kasvanut pituutta, ja lyhyen korimallin kokonaismitta on nyt liki viisi metriä. Matkustamossa tämä tuntuu aiempaa väljempinä tiloina, mutta lyhyen mallin tavaratila on edelleen niukka 7 hengen matkatavaroille. Jos tilaa oikeasti tarvitsee paljon kaikille matkustajille, kannattaa hankkia pitkä malli. Kaikki istuimet säätyvät pituussuunnassa, ja ne ovat erillisiä turvavöineen. Jokaisella istuimella on lämmitys, ja etuistuimilla myös jäähdytys. Tila on monipuolisesti muunneltavissa ja tavaratila kasvaa huomattavasti, jos takimmaisen rivin säätää reilusti eteen tai poistaa istuimia. Keskellä lattiaa on näppärä keskikonsoli, joka liikkuu pituussuunnassa omilla kiskoillaan. Sen uumenista nousee pieni pöytä. Sivuovet liikkuvat sähköllä, mikä on erittäin mukava arkea helpottava ominaisuus. Takaluukku sen sijaan nousee ylös ja vaatii siten paljon tilaa auetakseen. Kaiken kaikkiaan moitittavaa on vähän. Tottumista vaativat edelleen Volkswagenin hipaisutekniikalla toteutetut säätimet ratissa sekä monitoiminäytössä. Virhepainalluksia tulee väistämättä, ja osa toiminnoista on useamman valikon takana. Tuntuvasti edullisempi Maantiellä Multivan on varsin mukava kulkine. Ohjaamosta on hyvä näkyvyys joka puolelle ja auton ulottuvuudet on helppo arvioida. Melutasokin on mukavan alhainen. Peruutuskamera helpottaa pakittelua, ja pysäköintiavustin parkkeeraa halutessa myös taskuun. Mukautuva vakionopeudensäädin pitää turvavälin vakiona, ja monipuoliset turvavarusteet huolehtivat kaistalla pysymisestä sekä varoittavat katvealueista. Maantiekulutus asettui 5–6 litran tuntumaan sataa kilometriä kohden, mikä on varsin kohtuullinen reilusti yli kaksi tonnia painavalle tila-autolle. Lyhyet ajot sujuivat sähköllä, ja koeajon perusteella akku riittää talviolosuhteissa 30–40 kilometerin matkalle. Lataushybriditekniikan myötä Multivanin verokohtelu on kohtuullinen. Edelliseen malliin verrattuna hinta on pudonnut useita kymmeniä tuhansia. Koeajetun version lähtöhinta on 73 300 euroa. Lisävarustelista on pitkä, joten lopullinen hinta asettuu yli 95 000 euroon. Se on vieläkin iso kasa rahaa, mutta sillä saa tilaa ja mukavuutta kohtuullisilla käyttökuluilla. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Multivan Style 1.4 eHybrid OPF 110 kW Hinta alkaen 73 288 € Koeajetun auton hinta varusteineen 95 278 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Akku Akku brutto / netto: 13,0 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 47 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 42 g/km Mitat pituus 4973 mm, leveys 1941 mm, korkeus 1907 mm, akseliväli 3124 mm Omamassa: 2260 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, akku 8 vuotta /160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt