15.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Multivan muuttui henkilöautoksi, mutta parhaat bussipiirteet ovat tallella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Multivan -tila-auto uusiutui kokonaan. Samalla hinta putosi kymmeniä tuhansia. Hyvää: 7-paikkainen ohjaamo, ajomukavuus, sähköliukuovet, varusteet, hinta. Huonoa: tavaratila penkit taka-asennossa, hipaisunäppäimet. Volkswagen Multivan on ollut Suomessa harvinainen näky. Autoverotuksesta johtuen sen hinta on aina kivunnut monen ulottumattomiin. Aiemmin Multivan perustui Transporter-pakettiautoon, mutta nyt se pohjautuu uuteen konseptiin, joka tuntee koodinimen MQB. Auton tyyppinimi on T7, ja pohjalevy on lainattu henkilöautopuolelta.Multivan on saatavana kahdella koripituudella; istuinpaikkoja on aina seitsemän. Koeajettu Multivan 1.4 eHybrid merkitsee ladattavaa hybridiä. Akku on 13 kWh:n kokoinen, ja toimintamatkaa pelkällä sähköllä kertyy 47 km (WLTP). Voimalinjan yhteisteho on 160 kW (218 hv) ja vääntöä se puskee 350 Nm. Vaihteisto on 6-pykäläinen DSG-automaatti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimivat tilatMultivan on kasvanut pituutta, ja lyhyen korimallin kokonaismitta on nyt liki viisi metriä. Matkustamossa tämä tuntuu aiempaa väljempinä tiloina, mutta lyhyen mallin tavaratila on edelleen niukka 7 hengen matkatavaroille. Jos tilaa oikeasti tarvitsee paljon kaikille matkustajille, kannattaa hankkia pitkä malli.Kaikki istuimet säätyvät pituussuunnassa, ja ne ovat erillisiä turvavöineen. Jokaisella istuimella on lämmitys, ja etuistuimilla myös jäähdytys. Tila on monipuolisesti muunneltavissa ja tavaratila kasvaa huomattavasti, jos takimmaisen rivin säätää reilusti eteen tai poistaa istuimia. Keskellä lattiaa on näppärä keskikonsoli, joka liikkuu pituussuunnassa omilla kiskoillaan. Sen uumenista nousee pieni pöytä.Sivuovet liikkuvat sähköllä, mikä on erittäin mukava arkea helpottava ominaisuus. Takaluukku sen sijaan nousee ylös ja vaatii siten paljon tilaa auetakseen.Kaiken kaikkiaan moitittavaa on vähän. Tottumista vaativat edelleen Volkswagenin hipaisutekniikalla toteutetut säätimet ratissa sekä monitoiminäytössä. Virhepainalluksia tulee väistämättä, ja osa toiminnoista on useamman valikon takana.Tuntuvasti edullisempiMaantiellä Multivan on varsin mukava kulkine. Ohjaamosta on hyvä näkyvyys joka puolelle ja auton ulottuvuudet on helppo arvioida. Melutasokin on mukavan alhainen. Peruutuskamera helpottaa pakittelua, ja pysäköintiavustin parkkeeraa halutessa myös taskuun. Mukautuva vakionopeudensäädin pitää turvavälin vakiona, ja monipuoliset turvavarusteet huolehtivat kaistalla pysymisestä sekä varoittavat katvealueista.Maantiekulutus asettui 5–6 litran tuntumaan sataa kilometriä kohden, mikä on varsin kohtuullinen reilusti yli kaksi tonnia painavalle tila-autolle. Lyhyet ajot sujuivat sähköllä, ja koeajon perusteella akku riittää talviolosuhteissa 30–40 kilometerin matkalle.Lataushybriditekniikan myötä Multivanin verokohtelu on kohtuullinen. Edelliseen malliin verrattuna hinta on pudonnut useita kymmeniä tuhansia. Koeajetun version lähtöhinta on 73 300 euroa. Lisävarustelista on pitkä, joten lopullinen hinta asettuu yli 95 000 euroon. Se on vieläkin iso kasa rahaa, mutta sillä saa tilaa ja mukavuutta kohtuullisilla käyttökuluilla.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Multivan Style 1.4 eHybrid OPF 110 kW Hinta alkaen 73 288 € Koeajetun auton hinta varusteineen 95 278 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Akku Akku brutto / netto: 13,0 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 47 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 42 g/km Mitat pituus 4973 mm, leveys 1941 mm, korkeus 1907 mm, akseliväli 3124 mm Omamassa: 2260 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, akku 8 vuotta /160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster