14.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Multivan maksaa yhtä paljon kuin kolme Transporter-pakettiautoa, mutta onko hinnalle katetta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköiset uudistukset vain paransivat Volkswagen Multivan -pikkubussin asemaa ykkösluokan yleisautona. Hyvää: olohuonemaiset tilat, monipuolisuus, ajettavuus. Huonoa: huima hankintahinta. Kuten viime vuonna ensikoeajossa kerroimme, Volkswagen Multivan yhdessä Transporter/Caravelle/California -sisarustensa kanssa koki ties monenko uudistuksen vuodesta 2003 jatkuneella mallikaarellaan.Tärkein uudistus on hydraulisen korvannut sähköinen ohjaustehostin, johon saatiin liitettyä liuta nimenomaan ohjausta käyttäviä varusteita, kuten kaistavahti sekä pysäköinti- ja perävaunuavustimet. Lisäksi auto tunnistaa nyt myös liikennemerkit.Uutta on myös VW-konsernin varsinaisista henkilöautomalleista tutut digimittaristo ja keskinäyttö moderneine käyttöliittymineen ja liitettävyyksineen sekä langattomine puhelimen latauksineen. Etenkin Multivanin olemukseen korkearesoluutioiset ruudut istuvat saumattomasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParemman kansan kaappiKoeajoauto oli jo muutenkin malliston kallein ja lisäksi varsin täyteen ladattu, joten saimme hyvän kuvan mihin VW-konsernin pitkät pikkubussiperinteet yhä yltävät. Ja yltäväthän ne: jos pitäisi valita yksi auto kattamaan kaikki kuljetustarpeet, se olisi tämä henkilöauton, pakettiauton ja katumaasturinkin parhaita puolia yhdistävä nelivetokaappi.Ajettavuutta uusittu ohjaus ei ole ainakaan huonontanut. Tuntuma on luonnollinen ja kulku kaikenlaisilla teillä vakaata sekä viihtyisää. Koeajon aikana kyydissä ollut, useita ikäpolvia edustanut kuusihenkinen seuruekin melkein unohti että matkalla ollaan. Aistiherkkä autotoimittaja koki toki pakupohjaisen huojumisen, pintakovuuden ja rengasmelun hieman samanhintaisia henkilöautoja voimakkaampana, mutta nämä unohtuvat nopeasti.Parkkihalleissa on tällaisilla ulkomitoilla luonnollisesti ahtaampaa, mutta höyhenenkevyeksi muuttuva ohjaus (se sähkötehostin!), laatikkomainen kori, suuret peilit ja aiempaa monipuolisemmat pysäköintiavustimet tekevät Multivanista vaikkapa suurta farmariautoa näppärämmän. Takaluukku tosin vaatii avautuessaan runsaasti tilaa auton takana.Tavaroille tai matkustajilleSisätilat ovat tutun toimivat. Keski-rivin erillisistuimet siirtyvät ja pyörähtävät ympäri vain pienellä opiskelulla, keskelle syntyy tarvittaessa pöytä ja pitkittäissuunnassa liikkuvan kolmannen rivin penkin avulla tilat saa optimoitua matkatavaroiden ja matkustamon välillä.Jos jotain pitää toivoa, kaipaisi maantieohituksiin vieläkin enemmän voimaa. Toive toteutunee seuraavassa, kokonaan uudessa mallisukupolvessa, jossa sähkömoottori epäilemättä astuu mukaan kuvioihin.Ja tällaisenaankin Multivan hipoo täydellisyyttä, paitsi varusteltuna liki 150 000 euroon kipuavan hintansa osalta. Esimerkiksi 110-heppaisia Transporter-pakettiautoja saisi tällä rahalla kolme kappaletta, ja tilille jäisi vielä ylimääräistäkin. Tämä, jos mikä, kertoo ikonisen malliperheen monipuolisuudesta kaiken olennaisen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen Multivan 6.1 Highline 2.0 TDI 146 kW 4Motion DSG Hinta alkaen 114 525 € Koeajetun auton hinta varusteineen 147 578 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 146 kW (199 hv), 3800–4000 r/min Vääntö 450 Nm (1400–2400 r/min) Vääntö 450 Nm (1400–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,8 (yhd.) CO2-päästöt 231 g/km Mitat pituus 4904 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1990 mm, akseliväli 3000 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen