14.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Multivan maksaa yhtä paljon kuin kolme Transporter-pakettiautoa, mutta onko hinnalle katetta? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Sähköiset uudistukset vain paransivat Volkswagen Multivan -pikkubussin asemaa ykkösluokan yleisautona. Hyvää: olohuonemaiset tilat, monipuolisuus, ajettavuus. Huonoa: huima hankintahinta. Kuten viime vuonna ensikoeajossa kerroimme, Volkswagen Multivan yhdessä Transporter/Caravelle/California -sisarustensa kanssa koki ties monenko uudistuksen vuodesta 2003 jatkuneella mallikaarellaan. Tärkein uudistus on hydraulisen korvannut sähköinen ohjaustehostin, johon saatiin liitettyä liuta nimenomaan ohjausta käyttäviä varusteita, kuten kaistavahti sekä pysäköinti- ja perävaunuavustimet. Lisäksi auto tunnistaa nyt myös liikennemerkit. Uutta on myös VW-konsernin varsinaisista henkilöautomalleista tutut digimittaristo ja keskinäyttö moderneine käyttöliittymineen ja liitettävyyksineen sekä langattomine puhelimen latauksineen. Etenkin Multivanin olemukseen korkearesoluutioiset ruudut istuvat saumattomasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paremman kansan kaappi Koeajoauto oli jo muutenkin malliston kallein ja lisäksi varsin täyteen ladattu, joten saimme hyvän kuvan mihin VW-konsernin pitkät pikkubussiperinteet yhä yltävät. Ja yltäväthän ne: jos pitäisi valita yksi auto kattamaan kaikki kuljetustarpeet, se olisi tämä henkilöauton, pakettiauton ja katumaasturinkin parhaita puolia yhdistävä nelivetokaappi. Ajettavuutta uusittu ohjaus ei ole ainakaan huonontanut. Tuntuma on luonnollinen ja kulku kaikenlaisilla teillä vakaata sekä viihtyisää. Koeajon aikana kyydissä ollut, useita ikäpolvia edustanut kuusihenkinen seuruekin melkein unohti että matkalla ollaan. Aistiherkkä autotoimittaja koki toki pakupohjaisen huojumisen, pintakovuuden ja rengasmelun hieman samanhintaisia henkilöautoja voimakkaampana, mutta nämä unohtuvat nopeasti. Parkkihalleissa on tällaisilla ulkomitoilla luonnollisesti ahtaampaa, mutta höyhenenkevyeksi muuttuva ohjaus (se sähkötehostin!), laatikkomainen kori, suuret peilit ja aiempaa monipuolisemmat pysäköintiavustimet tekevät Multivanista vaikkapa suurta farmariautoa näppärämmän. Takaluukku tosin vaatii avautuessaan runsaasti tilaa auton takana. Tavaroille tai matkustajille Sisätilat ovat tutun toimivat. Keski-rivin erillisistuimet siirtyvät ja pyörähtävät ympäri vain pienellä opiskelulla, keskelle syntyy tarvittaessa pöytä ja pitkittäissuunnassa liikkuvan kolmannen rivin penkin avulla tilat saa optimoitua matkatavaroiden ja matkustamon välillä. Jos jotain pitää toivoa, kaipaisi maantieohituksiin vieläkin enemmän voimaa. Toive toteutunee seuraavassa, kokonaan uudessa mallisukupolvessa, jossa sähkömoottori epäilemättä astuu mukaan kuvioihin. Ja tällaisenaankin Multivan hipoo täydellisyyttä, paitsi varusteltuna liki 150 000 euroon kipuavan hintansa osalta. Esimerkiksi 110-heppaisia Transporter-pakettiautoja saisi tällä rahalla kolme kappaletta, ja tilille jäisi vielä ylimääräistäkin. Tämä, jos mikä, kertoo ikonisen malliperheen monipuolisuudesta kaiken olennaisen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen Multivan 6.1 Highline 2.0 TDI 146 kW 4Motion DSG Hinta alkaen 114 525 € Koeajetun auton hinta varusteineen 147 578 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 146 kW (199 hv), 3800–4000 r/min Vääntö 450 Nm (1400–2400 r/min) Vääntö 450 Nm (1400–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,8 (yhd.) CO2-päästöt 231 g/km Mitat pituus 4904 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1990 mm, akseliväli 3000 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan