14.12.2020

Koeajo: Volkswagen Multivan maksaa yhtä paljon kuin kolme Transporter-pakettiautoa, mutta onko hinnalle katetta?

Volkswagen Multivan

Sähköiset uudistukset vain paransivat Volkswagen Multivan -pikkubussin asemaa ykkösluokan yleisautona. Hyvää: olohuonemaiset tilat, monipuolisuus, ajettavuus. Huonoa: huima hankintahinta.

Kuten viime vuonna ensikoeajossa kerroimme, Volkswagen Multivan yhdessä Transporter/Caravelle/California -sisarustensa kanssa koki ties monenko uudistuksen vuodesta 2003 jatkuneella mallikaarellaan.

Volkswagen Multivan

Tärkein uudistus on hydraulisen korvannut sähköinen ohjaustehostin, johon saatiin liitettyä liuta nimenomaan ohjausta käyttäviä varusteita, kuten kaistavahti sekä pysäköinti- ja perävaunuavustimet. Lisäksi auto tunnistaa nyt myös liikennemerkit.

Uutta on myös VW-konsernin varsinaisista henkilöautomalleista tutut digimittaristo ja keskinäyttö moderneine käyttöliittymineen ja liitettävyyksineen sekä langattomine puhelimen latauksineen. Etenkin Multivanin olemukseen korkearesoluutioiset ruudut istuvat saumattomasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paremman kansan kaappi

Koeajoauto oli jo muutenkin malliston kallein ja lisäksi varsin täyteen ladattu, joten saimme hyvän kuvan mihin VW-konsernin pitkät pikkubussiperinteet yhä yltävät. Ja yltäväthän ne: jos pitäisi valita yksi auto kattamaan kaikki kuljetustarpeet, se olisi tämä henkilöauton, pakettiauton ja katumaasturinkin parhaita puolia yhdistävä nelivetokaappi.

Ajettavuutta uusittu ohjaus ei ole ainakaan huonontanut. Tuntuma on luonnollinen ja kulku kaikenlaisilla teillä vakaata sekä viihtyisää. Koeajon aikana kyydissä ollut, useita ikäpolvia edustanut kuusihenkinen seuruekin melkein unohti että matkalla ollaan. Aistiherkkä autotoimittaja koki toki pakupohjaisen huojumisen, pintakovuuden ja rengasmelun hieman samanhintaisia henkilöautoja voimakkaampana, mutta nämä unohtuvat nopeasti.

Volkswagen Multivan

Parkkihalleissa on tällaisilla ulkomitoilla luonnollisesti ahtaampaa, mutta höyhenenkevyeksi muuttuva ohjaus (se sähkötehostin!), laatikkomainen kori, suuret peilit ja aiempaa monipuolisemmat pysäköintiavustimet tekevät Multivanista vaikkapa suurta farmariautoa näppärämmän. Takaluukku tosin vaatii avautuessaan runsaasti tilaa auton takana.

Tavaroille tai matkustajille

Sisätilat ovat tutun toimivat. Keski-rivin erillisistuimet siirtyvät ja pyörähtävät ympäri vain pienellä opiskelulla, keskelle syntyy tarvittaessa pöytä ja pitkittäissuunnassa liikkuvan kolmannen rivin penkin avulla tilat saa optimoitua matkatavaroiden ja matkustamon välillä.

Volkswagen Multivan

Jos jotain pitää toivoa, kaipaisi maantieohituksiin vieläkin enemmän voimaa. Toive toteutunee seuraavassa, kokonaan uudessa mallisukupolvessa, jossa sähkömoottori epäilemättä astuu mukaan kuvioihin.

Volkswagen Multivan

Ja tällaisenaankin Multivan hipoo täydellisyyttä, paitsi varusteltuna liki 150 000 euroon kipuavan hintansa osalta. Esimerkiksi 110-heppaisia Transporter-pakettiautoja saisi tällä rahalla kolme kappaletta, ja tilille jäisi vielä ylimääräistäkin. Tämä, jos mikä, kertoo ikonisen malliperheen monipuolisuudesta kaiken olennaisen.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen

Volkswagen Multivan 6.1 Highline 2.0 TDI 146 kW 4Motion DSG

Hinta alkaen

114 525 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

147 578 €

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto.

Teho

146 kW (199 hv), 3800–4000 r/min

Vääntö

450 Nm (1400–2400 r/min)

Vääntö

450 Nm (1400–2400 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,3 s

Huippunopeus

198 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 8,8 (yhd.)

CO2-päästöt

231 g/km

Mitat

pituus 4904 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1990 mm, akseliväli 3000 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2500 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat