Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 7.10.2020

Koeajo: Yamaha XMAX 300 vie minihinnalla maxiluokkaan

Yamaha XMAX 300 on ulkomitoiltaan ja ominaisuuksiltaan täysverinen maxiskootteri, vaikka hinta on vain puolet tehokkaamman TMAXin hinnasta. Hyvää: hinta, ajo-ominaisuudet, käytön helppous, tavarankuljetuskapasiteetti. Huonoa: alhainen kantavuus.

Jaa artikkeli

Helppokäyttöisyys, ketteryys ja tavarankuljetuskapasiteetti ovat ominaisuuksia, joiden perusteella maxiskootteri hankitaan. Yamahan XMAX 300 -mallissa ne kaikki ovat kohdallaan, ja ominaisuuksien ja hinnan suhde edustaa skootterimaailman huippua. Yhtenä selityksenä edulliselle hinnalle on verotus, sillä pienemmän moottorin ansiosta 300-kuutioisen verokohtelu on selvästi hellempää kuin isolla TMAXilla.

Keveys parantaa suorituskykyä

Yksisylinterisestä 300-kuutioisesta moottorista huolimatta XMAX 300 on ulkonäöltään lähes identtinen malliston lippulaivan TMAXin kanssa. Onneksi painoa on sentään lähes 40 kiloa vähemmän, ja 179 kilon paino tankattuna onkin luokkansa parhaimmistoa. Keveys tuo ketteryyttä ajamiseen, ja parantaa samalla suorituskykyä.Yamaha Xmax

Istuin on muotoiltu voimakkaasti niin, että kuljettajalle on sekä mukava syvennys istuimessa että kunnon tuki takana. Jalkatilan etuosan muotoilu vaikuttaa ensin siltä, että tavoitteena on ollut pohkeiden maksimaalinen venytys. Muotoilussa on kuitenkin taidettu painottaa sitä, että suuri osa eteläeurooppalaisista (nais-)kuljettajista ajanee skootterilla korkokengät jaloissaan.

Ohjaamo ojennuksessa

Hallintalaitteet ovat selkeät ja niiden toiminta loogista. Ohjaustangon katkaisimien muotoilu on jopa selvästi tyylikkäämpää ja toimivampaa kuin moottoripyörissä keskimäärin. Pyöreät, isokokoiset mittarit ovat selkeälukuiset, joskaan automaattivaihteiston yhteydessä ei juurikaan ole käyttöä kierroslukumittarille. Tuulilasi suojaa hyvin kuljettajaa. Avaimeton käyttöjärjestelmä viimeistelee laadukkaan vaikutelman. Etukatteen suojassa on kaksi tarvikelokeroa, joista toisessa on latauspistoke. Satulan lukitus aukeaa sähköisesti nappia painamalla, ja alta paljastuu hulppean kokoinen kaksi umpikypärää vetävä tavaratila.

Yamaha Xmax

28-hevosvoimaisen moottorin suorituskyky ei ole häikäisevä, mutta laitteen keveyden ansiosta täysin riittävä. Kiihtyvyys vastaa keskimääräistä henkilöautotasoa.

Äärimmäistä suorituskykyä tärkeämpää ovat kuitenkin ketterät ajo-ominaisuudet kaupunkisukkuloinnissa. Kun vielä polttoainekulutuskin jää koeajon perusteella lähelle ilmoitettua 3,2 litran lukemaa, pysyvät käyttökulutkin kurissa. Miinuspuolelle kirjataan alhainen 161 kilon kantavuus: se ylittyy matkustajan kanssa liian helposti, erityisesti jos satulan alla sijaitsevassa tavarasäiliössäkin kulkee kuormaa mukana.

Jos etsinnässä on ketterä kulkuväline kohtuullisella tavarankuljetuskapasiteetilla, XMAX 300 tarjoaa edullisen ja monipuolisen vaihtoehdon tyylikkäällä viimeistelyllä kuorrutettuna.

Jaa artikkeli

Keskustelu