7.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha XMAX 300 vie minihinnalla maxiluokkaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha XMAX 300 on ulkomitoiltaan ja ominaisuuksiltaan täysverinen maxiskootteri, vaikka hinta on vain puolet tehokkaamman TMAXin hinnasta. Hyvää: hinta, ajo-ominaisuudet, käytön helppous, tavarankuljetuskapasiteetti. Huonoa: alhainen kantavuus. Helppokäyttöisyys, ketteryys ja tavarankuljetuskapasiteetti ovat ominaisuuksia, joiden perusteella maxiskootteri hankitaan. Yamahan XMAX 300 -mallissa ne kaikki ovat kohdallaan, ja ominaisuuksien ja hinnan suhde edustaa skootterimaailman huippua. Yhtenä selityksenä edulliselle hinnalle on verotus, sillä pienemmän moottorin ansiosta 300-kuutioisen verokohtelu on selvästi hellempää kuin isolla TMAXilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeveys parantaa suorituskykyäYksisylinterisestä 300-kuutioisesta moottorista huolimatta XMAX 300 on ulkonäöltään lähes identtinen malliston lippulaivan TMAXin kanssa. Onneksi painoa on sentään lähes 40 kiloa vähemmän, ja 179 kilon paino tankattuna onkin luokkansa parhaimmistoa. Keveys tuo ketteryyttä ajamiseen, ja parantaa samalla suorituskykyä.Istuin on muotoiltu voimakkaasti niin, että kuljettajalle on sekä mukava syvennys istuimessa että kunnon tuki takana. Jalkatilan etuosan muotoilu vaikuttaa ensin siltä, että tavoitteena on ollut pohkeiden maksimaalinen venytys. Muotoilussa on kuitenkin taidettu painottaa sitä, että suuri osa eteläeurooppalaisista (nais-)kuljettajista ajanee skootterilla korkokengät jaloissaan.Ohjaamo ojennuksessaHallintalaitteet ovat selkeät ja niiden toiminta loogista. Ohjaustangon katkaisimien muotoilu on jopa selvästi tyylikkäämpää ja toimivampaa kuin moottoripyörissä keskimäärin. Pyöreät, isokokoiset mittarit ovat selkeälukuiset, joskaan automaattivaihteiston yhteydessä ei juurikaan ole käyttöä kierroslukumittarille. Tuulilasi suojaa hyvin kuljettajaa. Avaimeton käyttöjärjestelmä viimeistelee laadukkaan vaikutelman. Etukatteen suojassa on kaksi tarvikelokeroa, joista toisessa on latauspistoke. Satulan lukitus aukeaa sähköisesti nappia painamalla, ja alta paljastuu hulppean kokoinen kaksi umpikypärää vetävä tavaratila.28-hevosvoimaisen moottorin suorituskyky ei ole häikäisevä, mutta laitteen keveyden ansiosta täysin riittävä. Kiihtyvyys vastaa keskimääräistä henkilöautotasoa.Äärimmäistä suorituskykyä tärkeämpää ovat kuitenkin ketterät ajo-ominaisuudet kaupunkisukkuloinnissa. Kun vielä polttoainekulutuskin jää koeajon perusteella lähelle ilmoitettua 3,2 litran lukemaa, pysyvät käyttökulutkin kurissa. Miinuspuolelle kirjataan alhainen 161 kilon kantavuus: se ylittyy matkustajan kanssa liian helposti, erityisesti jos satulan alla sijaitsevassa tavarasäiliössäkin kulkee kuormaa mukana.Jos etsinnässä on ketterä kulkuväline kohtuullisella tavarankuljetuskapasiteetilla, XMAX 300 tarjoaa edullisen ja monipuolisen vaihtoehdon tyylikkäällä viimeistelyllä kuorrutettuna.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Yamaha XMAX 300 Hinta alkaen 7 354 € Moottori Bensiinimoottori 292 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, keskipakokytkin, automaattivaihteisto, hihnaveto. Teho 20,4 kW (27,7 hv), 7250 r/min Vääntö 29 Nm (5750 r/min) Vääntö 29 Nm (5750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 795 mm, paino tankattuna 179 kg, akseliväli 1 540 mm, tankin tilavuus 13 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70-15, takana 140/70-14. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle