5.1.2015

Koeajo: 450 hevosvoimainen Audi S6

Tässä on todellinen varakkaan nautiskelijan karamelli. Hyvää: Moottori, ajettavuus, ulkonäkö. Huonoa: Kulutus, käyttökustannukset (verot).

Samalla kun Audin A6-mallisto saa uudistettua tekniikkaa ja uuden ilmeen, käy myös mallisarjan urheilullinen sektori prosessin läpi. Kasvojen pesun kokevat niin Audi S6 - kuin RS6-mallisto.

Ulkoisesti erot edeltäjiin ovat maltillisia, mutta selvästi havaittavia. Puskurit, valot, helmalevitykset ja etumaski ovat kokeneet hienosäätöä.

Kun S6 uudistui perusteellisemmin edellisen kerran vuonna 2012, korvattiin 5,2-litrainen V10-moottori nykyisellä kaksoisahdetulla neljälitraisella V8:lla.

Voimalaitoksen kulutusta on pyritty pienentämään sammutusautomatiikalla. Lisäksi osakuormituksen aikana neljä sylinteriä huilaa.

Vaikka kulutus on pudonnut 9,6 litrasta 9,2 litraan sadalla kilometrillä, on teho kasvanut 30 hevosvoimalla. Maksimivääntö on säilynyt ennallaan.

Muhkean moottorin kumppanina on moderni seitsenportainen S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viihdyttävä koeajo

Koeajotuokio on kiistatta yksi vuoden viihdyttävimmistä. Järki ja 450 hevosvoimaa eivät kovin helposti mahdu samaan lauseeseen, mutta jos lompakossa riittää pitoa, tarjoilee auto tunnetta koko rahalla.

Jo starttinappulan painallus vääntää kasvot leveään hymyyn. Moottorin murahdus tuntuu alavatsassa.

Jämäkkyydestä huolimatta alusta antaa yllättävän paljon myöten mukavuudelle. Raitiovaunukiskojen ylittäminen ei irrota amalgaameja kulmahampaista, eikä tukeva tunnelma muutenkaan kallistu epämukavuuteen saakka.

Esimerkillistä yhteispeliä

Moottorin ja vaihteiston yhteispeli on esimerkillistä. Erittäin vääntävän luonteensa ansiosta moottori on hävyttömän helppo ajaa kaupungissakin. Ei nykimistä, ei vahingossa tehtyjä törkykiihdytyksiä.

Koeajolenkin saldoksi jää kokemus helppoudesta. Audi S6:lla voi ajaa siististi ja vaivattomasti.

S6 Sedan ja Avant sekä vieläkin rajumpi RS6 Avant tulevat Suomeen viiveellä eli myöhemmin ensi vuonna. Dresdenissä nähdyn ja koetun perusteella hyvää kannattaa kuitenkin odottaa.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Audi S6

Ajoneuvovero

241 €/ v

Moottori

3 993 cm³, V8-bensiinimoottori, kaksi turboahdinta, 7-v, kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto.

Teho

331 kW (450 hv), 5800–6400 r/min

Vääntö

550 Nm (1400–5700 r/min)

Vääntö

550 Nm (1400–5700 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,4 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

13,1 (kaup.) / 6,9 (maant.) / NEDC-kulutus 9,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

214 g/km

Mitat

pituus 4931 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2912 mm
Tavaratila: 530/995 l
Omamassa: 1895 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Luetuimmat