5.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: 450 hevosvoimainen Audi S6 Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Tässä on todellinen varakkaan nautiskelijan karamelli. Hyvää: Moottori, ajettavuus, ulkonäkö. Huonoa: Kulutus, käyttökustannukset (verot). Samalla kun Audin A6-mallisto saa uudistettua tekniikkaa ja uuden ilmeen, käy myös mallisarjan urheilullinen sektori prosessin läpi. Kasvojen pesun kokevat niin Audi S6 - kuin RS6-mallisto. Ulkoisesti erot edeltäjiin ovat maltillisia, mutta selvästi havaittavia. Puskurit, valot, helmalevitykset ja etumaski ovat kokeneet hienosäätöä. Kun S6 uudistui perusteellisemmin edellisen kerran vuonna 2012, korvattiin 5,2-litrainen V10-moottori nykyisellä kaksoisahdetulla neljälitraisella V8:lla. Voimalaitoksen kulutusta on pyritty pienentämään sammutusautomatiikalla. Lisäksi osakuormituksen aikana neljä sylinteriä huilaa. Vaikka kulutus on pudonnut 9,6 litrasta 9,2 litraan sadalla kilometrillä, on teho kasvanut 30 hevosvoimalla. Maksimivääntö on säilynyt ennallaan. Muhkean moottorin kumppanina on moderni seitsenportainen S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viihdyttävä koeajo Koeajotuokio on kiistatta yksi vuoden viihdyttävimmistä. Järki ja 450 hevosvoimaa eivät kovin helposti mahdu samaan lauseeseen, mutta jos lompakossa riittää pitoa, tarjoilee auto tunnetta koko rahalla. Jo starttinappulan painallus vääntää kasvot leveään hymyyn. Moottorin murahdus tuntuu alavatsassa. Jämäkkyydestä huolimatta alusta antaa yllättävän paljon myöten mukavuudelle. Raitiovaunukiskojen ylittäminen ei irrota amalgaameja kulmahampaista, eikä tukeva tunnelma muutenkaan kallistu epämukavuuteen saakka. Esimerkillistä yhteispeliä Moottorin ja vaihteiston yhteispeli on esimerkillistä. Erittäin vääntävän luonteensa ansiosta moottori on hävyttömän helppo ajaa kaupungissakin. Ei nykimistä, ei vahingossa tehtyjä törkykiihdytyksiä. Koeajolenkin saldoksi jää kokemus helppoudesta. Audi S6:lla voi ajaa siististi ja vaivattomasti. S6 Sedan ja Avant sekä vieläkin rajumpi RS6 Avant tulevat Suomeen viiveellä eli myöhemmin ensi vuonna. Dresdenissä nähdyn ja koetun perusteella hyvää kannattaa kuitenkin odottaa. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Audi S6 Ajoneuvovero 241 €/ v Moottori 3 993 cm³, V8-bensiinimoottori, kaksi turboahdinta, 7-v, kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 331 kW (450 hv), 5800–6400 r/min Vääntö 550 Nm (1400–5700 r/min) Vääntö 550 Nm (1400–5700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 13,1 (kaup.) / 6,9 (maant.) / NEDC-kulutus 9,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 214 g/km Mitat pituus 4931 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2912 mm Tavaratila: 530/995 l Omamassa: 1895 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan