5.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: 450 hevosvoimainen Audi S6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tässä on todellinen varakkaan nautiskelijan karamelli. Hyvää: Moottori, ajettavuus, ulkonäkö. Huonoa: Kulutus, käyttökustannukset (verot). Samalla kun Audin A6-mallisto saa uudistettua tekniikkaa ja uuden ilmeen, käy myös mallisarjan urheilullinen sektori prosessin läpi. Kasvojen pesun kokevat niin Audi S6 - kuin RS6-mallisto.Ulkoisesti erot edeltäjiin ovat maltillisia, mutta selvästi havaittavia. Puskurit, valot, helmalevitykset ja etumaski ovat kokeneet hienosäätöä.Kun S6 uudistui perusteellisemmin edellisen kerran vuonna 2012, korvattiin 5,2-litrainen V10-moottori nykyisellä kaksoisahdetulla neljälitraisella V8:lla.Voimalaitoksen kulutusta on pyritty pienentämään sammutusautomatiikalla. Lisäksi osakuormituksen aikana neljä sylinteriä huilaa.Vaikka kulutus on pudonnut 9,6 litrasta 9,2 litraan sadalla kilometrillä, on teho kasvanut 30 hevosvoimalla. Maksimivääntö on säilynyt ennallaan.Muhkean moottorin kumppanina on moderni seitsenportainen S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViihdyttävä koeajoKoeajotuokio on kiistatta yksi vuoden viihdyttävimmistä. Järki ja 450 hevosvoimaa eivät kovin helposti mahdu samaan lauseeseen, mutta jos lompakossa riittää pitoa, tarjoilee auto tunnetta koko rahalla.Jo starttinappulan painallus vääntää kasvot leveään hymyyn. Moottorin murahdus tuntuu alavatsassa.Jämäkkyydestä huolimatta alusta antaa yllättävän paljon myöten mukavuudelle. Raitiovaunukiskojen ylittäminen ei irrota amalgaameja kulmahampaista, eikä tukeva tunnelma muutenkaan kallistu epämukavuuteen saakka.Esimerkillistä yhteispeliäMoottorin ja vaihteiston yhteispeli on esimerkillistä. Erittäin vääntävän luonteensa ansiosta moottori on hävyttömän helppo ajaa kaupungissakin. Ei nykimistä, ei vahingossa tehtyjä törkykiihdytyksiä.Koeajolenkin saldoksi jää kokemus helppoudesta. Audi S6:lla voi ajaa siististi ja vaivattomasti.S6 Sedan ja Avant sekä vieläkin rajumpi RS6 Avant tulevat Suomeen viiveellä eli myöhemmin ensi vuonna. Dresdenissä nähdyn ja koetun perusteella hyvää kannattaa kuitenkin odottaa.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Audi S6 Ajoneuvovero 241 €/ v Moottori 3 993 cm³, V8-bensiinimoottori, kaksi turboahdinta, 7-v, kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 331 kW (450 hv), 5800–6400 r/min Vääntö 550 Nm (1400–5700 r/min) Vääntö 550 Nm (1400–5700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 13,1 (kaup.) / 6,9 (maant.) / NEDC-kulutus 9,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 214 g/km Mitat pituus 4931 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2912 mm Tavaratila: 530/995 l Omamassa: 1895 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?