6.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: kaupunkiautoksi tilava Opel Karl Opelin perusti Adam Opel, jonka vanhin poika oli Karl. Uusi pikkuauto on nimetty hänen mukaansa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkiautoon on venytetty hyvät tilat. Hyvää: vähäinen sisämelu, tilat neljälle, ajoasento. Huonoa: ohjaus maantiellä, jäykät ovet. Autolla pitää päästä paikasta A paikkaan B, siinä se. Opel Karl on tehty nimenomaan tähän tarkoitukseen. Se on pieni ja saksalaismerkin huokein auto, johon on tarjolla vain yksi moottori ja yksi vaihteisto. Varustetasoja on kaksi ja värejä kymmenen. Hinta on puristettu kohtuullisiin lukemiin, mutta ihan karvalakkimalli Karl ei ole. Vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa ilmastointi, vakionopeudensäädin ja harvinaisimpana kaistavahti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Unelias kaistavahti Karlin kaistavahti varoittaa kuljettajaa tahattomasta kaistaviivan ylityksestä. Se voi olla pelastava enkeli väsyneelle kuljettajalle. Koeajetuissa esisarjan autoissa Karlin kaistavahti vaikutti uneliaalta, sillä sitä ei tahtonut saada piipittämään. Vahti hätkähti vain silloin, kun kuljettajan kädet olivat kokonaan irti ratista. Ulosajohan voi uhata myös silloin, jos kuski puuhaa jotain ylimääräistä, kuten kaivelee lattialle pudonnutta puhelintaan. Monissa autoissa kaistavahdit ovat ärsyttävänkin valppaita, mutta ihan näin flegmaattinen avustimen ei tulisi olla. Uusi kolmisylinterinen Voimanlähde on täysin uusi kolmisylinterinen ja yksilitrainen bensiinimoottori. Opelin muista uusista pikkuautoista – Adamista ja Corsasta – poiketen moottori on vapaasti hengittävä. Turboton 75 hevosvoiman moottori on riittävä tällaiseen pieneen kaupunkiautoon. Ohituskiihtyvyys ei ole mitenkään räjähtävää, mutta kun Karlin saa vauhtiin, moottoritielläkin mennään ihan mukavasti. Moottori on mukavan hiljainen. Äänet kasvavat vasta käyntinopeuden noustua yli 3 000 kierrokseen, mutta sittenkin ne ovat siedettäviä. Ohjaus on suunniteltu kaupunkipainotteiseen käyttöön. Suoraan ajettaessa sillä pärjää maantielläkin, mutta keskialueen tunnottomuus vaivaa vaikkapa moottoriteiden rampeilla ja muissa nopeissa käännöksissä. Tavallistakin kevyemmän ohjauksesta saa City-painikkeella. Ohjauksen vaste häviää käytännössä kokonaan, mutta pysäköidessä se voi olla helpotus. Kyytiin mahtuu melko mukavasti jopa neljä aikuista ja yksi lapsi. Pääntila riittää jopa 190-senttiselle, eikä polvien tai jalkaterien sovittelukaan ole mahdotonta. Hyvä tulos autolta, joka on vain 3,68-metrinen. Hitusen Adamia lyhyempi Karl on kaksi senttiä lyhyempi kuin Opel Adam, mutta Karlissa on enemmän tilaa niin matkustajille kuin tavaroille. Takaovet helpottavat kulkemista. Tavaratilaan (215 litraa) mahtuu juuri ja juuri kaksi lentolaukkua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pientä askartelua Laajennus vaatii pientä askartelua, sillä takapenkin istuinosa on nostettava pystyyn ja etuistuimien on oltava melko edessä. Koeajoautomme hattuhylly ei tahtonut irrota, ja kun se lopulta irtosi, takaisin kiinnittäminen ei enää onnistunutkaan. Yksityiskohtia, jotka kielivät valmistuskustannuksista säästämisestä, on muitakin. Ovet on paiskattava voimalla kiinni, etteivät ne jää raolleen. Pysäköintihallissa tai muuten pimeässä olisi mukavaa, että matkustamon takaosassakin olisi valo. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Opel Karl 1.0 Ecotec Cosmo Hinta alkaen 14 996 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm63179;, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 55 kW (75 hv), 6500 r/min Vääntö 95 Nm (4500 r/min) Vääntö 95 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 94 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku