4.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: perheauto Škoda Rapid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sisäisesti uusiutunut perheauto. Hyvää: runsaat tilat, puhdikas moottori, runsas varustelu. Huonoa: rengasmelu, etuistuimen muotoilu. Škodan mallistossa Škoda Rapid on jäänyt väliinputoajaksi huippusuositun Octavian ja näppärän Fabian puristuksessa. Octavian kasvettua ulos perusperheauton roolistaan kooltaan, varustelultaan ja hinnaltaankin, Rapidille luulisi olevan kysyntää tilavana ja edullisena järkiautona. Rapidin kaksi korimallia oudoksuttaa, sillä molemmat ovat viisiovisia luukkuperiä. Pidemmässä perusmallissa on takaluukussa pieni porras ja lyhyemmässä pysty takaluukku. Molemmissa on takapenkillä mukavasti tilaa aikuisellekin. Suurin ero on tavaratilan koossa, pienemmässä Spacebackissä kontti on suuri ja perusmallissa valtava. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää varusteita Parivuotiasta Rapidia on nyt uudistettu kevyesti. Ainoa ulkoinen muutos on sivuvilkkujen siirto sivupeileihin. Kalleimmissa malleissa päiväajovalot on vaihdettu ledeihin. Ohjaamossa parannuksia on enemmän. Mittaristo, ratti ja keskikonsoli ovat saaneet uuden ilmeen, mutta kojelaudan peruslinjat ovat ennallaan. Varustelutasoja on kohotettu lisäämällä vakiovarustelua ja esittelemällä uusia lisävarusteita. Kallein Elegance korvautuu Style-tasolla ja perustasona jatkaa askeettinen Active. Myydyimmäksi osoittautunee keskimmäinen Ambition, jossa kahdentuhannen euron lisäpanostuksella saa pitkän listan mukavuusherkkuja ja elektronisia turvavarusteita. Uusi pohjalevy Vaikka uuden Rapidin erottaa vanhasta vain paatunein autontunnistaja, muutoksia on kuoren alla sitäkin enemmän. Uusien varusteiden lisääminen on edellyttänyt tuoreemman sukupolven perusrakenteeseen siirtymistä. Ajo-ominaisuudet ovat kohentuneet jousituksen ja ohjauksen osalta. Jousitusmukavuuteen ja rengasmelun eristykseen olisi voinut paneutua enemmänkin. Moottorit 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.4 TDI ja 1.6 TDI kuulostavat tutuilta, mutta niissäkin muutokset ovat merkittäviä Euro6-päästönormien täyttämiseksi. Tehoja on viilattu ylöspäin ja kulutuksia alaspäin. Koeajettavana on 90-hevosvoimainen perusbensiinimoottori seitsenvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla. Se kuulostaa alamittaiselta, mutta yllättää pirteällä suorituskyvyllään ja maltillisella bensanhimollaan. Se on lisäksi täpärästi C-segmentin halvin automaattivaihteinen vaihtoehto. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI DSG Hinta alkaen 21 982 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm3, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaiheisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4400 r/min Vääntö 160 Nm (1400–3500 r/min) Vääntö 160 Nm (1400–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku