4.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: perheauto Škoda Rapid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sisäisesti uusiutunut perheauto. Hyvää: runsaat tilat, puhdikas moottori, runsas varustelu. Huonoa: rengasmelu, etuistuimen muotoilu. Škodan mallistossa Škoda Rapid on jäänyt väliinputoajaksi huippusuositun Octavian ja näppärän Fabian puristuksessa. Octavian kasvettua ulos perusperheauton roolistaan kooltaan, varustelultaan ja hinnaltaankin, Rapidille luulisi olevan kysyntää tilavana ja edullisena järkiautona. Rapidin kaksi korimallia oudoksuttaa, sillä molemmat ovat viisiovisia luukkuperiä. Pidemmässä perusmallissa on takaluukussa pieni porras ja lyhyemmässä pysty takaluukku. Molemmissa on takapenkillä mukavasti tilaa aikuisellekin. Suurin ero on tavaratilan koossa, pienemmässä Spacebackissä kontti on suuri ja perusmallissa valtava. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää varusteita Parivuotiasta Rapidia on nyt uudistettu kevyesti. Ainoa ulkoinen muutos on sivuvilkkujen siirto sivupeileihin. Kalleimmissa malleissa päiväajovalot on vaihdettu ledeihin. Ohjaamossa parannuksia on enemmän. Mittaristo, ratti ja keskikonsoli ovat saaneet uuden ilmeen, mutta kojelaudan peruslinjat ovat ennallaan. Varustelutasoja on kohotettu lisäämällä vakiovarustelua ja esittelemällä uusia lisävarusteita. Kallein Elegance korvautuu Style-tasolla ja perustasona jatkaa askeettinen Active. Myydyimmäksi osoittautunee keskimmäinen Ambition, jossa kahdentuhannen euron lisäpanostuksella saa pitkän listan mukavuusherkkuja ja elektronisia turvavarusteita. Uusi pohjalevy Vaikka uuden Rapidin erottaa vanhasta vain paatunein autontunnistaja, muutoksia on kuoren alla sitäkin enemmän. Uusien varusteiden lisääminen on edellyttänyt tuoreemman sukupolven perusrakenteeseen siirtymistä. Ajo-ominaisuudet ovat kohentuneet jousituksen ja ohjauksen osalta. Jousitusmukavuuteen ja rengasmelun eristykseen olisi voinut paneutua enemmänkin. Moottorit 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.4 TDI ja 1.6 TDI kuulostavat tutuilta, mutta niissäkin muutokset ovat merkittäviä Euro6-päästönormien täyttämiseksi. Tehoja on viilattu ylöspäin ja kulutuksia alaspäin. Koeajettavana on 90-hevosvoimainen perusbensiinimoottori seitsenvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla. Se kuulostaa alamittaiselta, mutta yllättää pirteällä suorituskyvyllään ja maltillisella bensanhimollaan. Se on lisäksi täpärästi C-segmentin halvin automaattivaihteinen vaihtoehto. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI DSG Hinta alkaen 21 982 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm3, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaiheisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4400 r/min Vääntö 160 Nm (1400–3500 r/min) Vääntö 160 Nm (1400–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan