Koeajo: räväkkä Peugeot 308 GT
Räväkän tulokkaan valtteina ovat hyvä ajettavuus ja kattava varustelu. Hyvää: Ajettavuus, kyvyt, ääni (Sportilla). Huonoa: Navigaattorin selaustoiminto, ohjaamon lokerot.
Peugeot 308 -mallisto saa uuden perheenjäsenen. Maaliskuussa saapuva GT tulee malliston huipulle.
GT-malli tulee Suomeen tarjolle farmariversiona. Moottori- ja vaihteistovaihtoehtoja on kaksi. Bensiiniversio on 1,6-litrainen THP kuusiportaisella manuaalivaihteistolla. Diesel on kaksilitrainen Blue-HDi kuusiportaisella automaatilla.
Bensiinimoottori tarjoilee 205 hevosvoimaa ja diesel 180 hevosvoimaa. Räväkästä suorituskyvystä huolimatta kulutus on maltillinen. Dieselin kulutus on 4,1 litraa ja hiilidioksidipäästöt 107 grammaa. Bensiinin lukemat ovat 5,8 litraa ja 134 grammaa.
Sisällä luonne korostuu punaisten koristeompeleiden, alumiinin ja ruostumattoman teräksen ansiosta. Istuimet ovat perusmalleja voimakkaammin sivutuetut.
Varustelista on pitkä sisältäen tyyliseikkojen lisäksi navigoinnin ja led-ajovalot.
Jekyll ja Hyde
Autolla on kaksi vahvasti erilaista luonnetta. GT-varustelun erikoisuuksiin kuuluu Sport-katkaisin, josta olemus muuttuu. Dynamic-asetus kaivaa esiin auton räväkän puolen, mikä korostuu GT:n voimakkailla moottoreilla.
Dynamic-asennossa mittariston pohjaväriksi vaihtuu punainen. Kierrosluku- ja nopeusmittareiden väliin ilmestyy näyttö, joka kertoo muun muassa hetkellisen ahtopaineen ja G-voimat.
Automaattivaihteisto kytkee vaihteet terävämmin ja nopeammin. Lisäksi elektroniikka sallii moottorin kiertää korkeammalle, ja kaasuvaste rivakoituu.
Dieselin vääntö ja sujuva vaihteisto antavat ymmärtää, että eväitä nopeaan ajoon on tarjolla.
Jousitus tukee hienosti ajettavuutta. GT on perusmalleja matalampi. Iskun- ja kallistuksen vaimennus on viritetty kovaan ajoon.
Hyvä ohjaustuntuma
Ohjaustuntuma on ensiluokkainen. Kaartelu Sintran vuoristoteillä on nautittavaa.
Sport-katkaisin koukuttaa. Hieno äänimaailma yhdessä terävyyden kanssa johtaa siihen, ettei polttoainetaloudellisuus toteudu.
Taloudellinen ajaminenkaan ei ole hassumpaa. Moottori vie alakierroksilla hyvin ja ajotyyliä opiskeleva adaptiivinen vaihteisto toimii pehmeästi.
Pikatesti bensiinimoottorilla tarjoaa samansuuntaisia aistimuksia. Sport-asetuksella äänimaailma ei muutu yhtä muhkeaksi kuin dieselissä. Ohjaustuntuma toki täsmentyy. Käsivaihteisto on sporttiautoksi pitkäliikkeinen mutta täsmällinen.