27.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: räväkkä Peugeot 308 GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Räväkän tulokkaan valtteina ovat hyvä ajettavuus ja kattava varustelu. Hyvää: Ajettavuus, kyvyt, ääni (Sportilla). Huonoa: Navigaattorin selaustoiminto, ohjaamon lokerot. Peugeot 308 -mallisto saa uuden perheenjäsenen. Maaliskuussa saapuva GT tulee malliston huipulle.GT-malli tulee Suomeen tarjolle farmariversiona. Moottori- ja vaihteistovaihtoehtoja on kaksi. Bensiiniversio on 1,6-litrainen THP kuusiportaisella manuaalivaihteistolla. Diesel on kaksilitrainen Blue-HDi kuusiportaisella automaatilla.Bensiinimoottori tarjoilee 205 hevosvoimaa ja diesel 180 hevosvoimaa. Räväkästä suorituskyvystä huolimatta kulutus on maltillinen. Dieselin kulutus on 4,1 litraa ja hiilidioksidipäästöt 107 grammaa. Bensiinin lukemat ovat 5,8 litraa ja 134 grammaa.Sisällä luonne korostuu punaisten koristeompeleiden, alumiinin ja ruostumattoman teräksen ansiosta. Istuimet ovat perusmalleja voimakkaammin sivutuetut.Varustelista on pitkä sisältäen tyyliseikkojen lisäksi navigoinnin ja led-ajovalot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJekyll ja HydeAutolla on kaksi vahvasti erilaista luonnetta. GT-varustelun erikoisuuksiin kuuluu Sport-katkaisin, josta olemus muuttuu. Dynamic-asetus kaivaa esiin auton räväkän puolen, mikä korostuu GT:n voimakkailla moottoreilla.Dynamic-asennossa mittariston pohjaväriksi vaihtuu punainen. Kierrosluku- ja nopeusmittareiden väliin ilmestyy näyttö, joka kertoo muun muassa hetkellisen ahtopaineen ja G-voimat.Automaattivaihteisto kytkee vaihteet terävämmin ja nopeammin. Lisäksi elektroniikka sallii moottorin kiertää korkeammalle, ja kaasuvaste rivakoituu.Dieselin vääntö ja sujuva vaihteisto antavat ymmärtää, että eväitä nopeaan ajoon on tarjolla.Jousitus tukee hienosti ajettavuutta. GT on perusmalleja matalampi. Iskun- ja kallistuksen vaimennus on viritetty kovaan ajoon.Hyvä ohjaustuntumaOhjaustuntuma on ensiluokkainen. Kaartelu Sintran vuoristoteillä on nautittavaa.Sport-katkaisin koukuttaa. Hieno äänimaailma yhdessä terävyyden kanssa johtaa siihen, ettei polttoainetaloudellisuus toteudu.Taloudellinen ajaminenkaan ei ole hassumpaa. Moottori vie alakierroksilla hyvin ja ajotyyliä opiskeleva adaptiivinen vaihteisto toimii pehmeästi.Pikatesti bensiinimoottorilla tarjoaa samansuuntaisia aistimuksia. Sport-asetuksella äänimaailma ei muutu yhtä muhkeaksi kuin dieselissä. Ohjaustuntuma toki täsmentyy. Käsivaihteisto on sporttiautoksi pitkäliikkeinen mutta täsmällinen.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Peugeot 308 GT Blue HDi 180 Hinta alkaen 36 994 € Ajoneuvovero 91 €/ v Käyttövoimavero 406 €/ v Moottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, dieselmoottori, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (180 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km 4,8 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4585 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2730 mm Tavaratila: 610/1660 l Omamassa: 1595 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 400 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen