27.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: räväkkä Peugeot 308 GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Räväkän tulokkaan valtteina ovat hyvä ajettavuus ja kattava varustelu. Hyvää: Ajettavuus, kyvyt, ääni (Sportilla). Huonoa: Navigaattorin selaustoiminto, ohjaamon lokerot. Peugeot 308 -mallisto saa uuden perheenjäsenen. Maaliskuussa saapuva GT tulee malliston huipulle. GT-malli tulee Suomeen tarjolle farmariversiona. Moottori- ja vaihteistovaihtoehtoja on kaksi. Bensiiniversio on 1,6-litrainen THP kuusiportaisella manuaalivaihteistolla. Diesel on kaksilitrainen Blue-HDi kuusiportaisella automaatilla. Bensiinimoottori tarjoilee 205 hevosvoimaa ja diesel 180 hevosvoimaa. Räväkästä suorituskyvystä huolimatta kulutus on maltillinen. Dieselin kulutus on 4,1 litraa ja hiilidioksidipäästöt 107 grammaa. Bensiinin lukemat ovat 5,8 litraa ja 134 grammaa. Sisällä luonne korostuu punaisten koristeompeleiden, alumiinin ja ruostumattoman teräksen ansiosta. Istuimet ovat perusmalleja voimakkaammin sivutuetut. Varustelista on pitkä sisältäen tyyliseikkojen lisäksi navigoinnin ja led-ajovalot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jekyll ja Hyde Autolla on kaksi vahvasti erilaista luonnetta. GT-varustelun erikoisuuksiin kuuluu Sport-katkaisin, josta olemus muuttuu. Dynamic-asetus kaivaa esiin auton räväkän puolen, mikä korostuu GT:n voimakkailla moottoreilla. Dynamic-asennossa mittariston pohjaväriksi vaihtuu punainen. Kierrosluku- ja nopeusmittareiden väliin ilmestyy näyttö, joka kertoo muun muassa hetkellisen ahtopaineen ja G-voimat. Automaattivaihteisto kytkee vaihteet terävämmin ja nopeammin. Lisäksi elektroniikka sallii moottorin kiertää korkeammalle, ja kaasuvaste rivakoituu. Dieselin vääntö ja sujuva vaihteisto antavat ymmärtää, että eväitä nopeaan ajoon on tarjolla. Jousitus tukee hienosti ajettavuutta. GT on perusmalleja matalampi. Iskun- ja kallistuksen vaimennus on viritetty kovaan ajoon. Hyvä ohjaustuntuma Ohjaustuntuma on ensiluokkainen. Kaartelu Sintran vuoristoteillä on nautittavaa. Sport-katkaisin koukuttaa. Hieno äänimaailma yhdessä terävyyden kanssa johtaa siihen, ettei polttoainetaloudellisuus toteudu. Taloudellinen ajaminenkaan ei ole hassumpaa. Moottori vie alakierroksilla hyvin ja ajotyyliä opiskeleva adaptiivinen vaihteisto toimii pehmeästi. Pikatesti bensiinimoottorilla tarjoaa samansuuntaisia aistimuksia. Sport-asetuksella äänimaailma ei muutu yhtä muhkeaksi kuin dieselissä. Ohjaustuntuma toki täsmentyy. Käsivaihteisto on sporttiautoksi pitkäliikkeinen mutta täsmällinen. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Peugeot 308 GT Blue HDi 180 Hinta alkaen 36 994 € Ajoneuvovero 91 €/ v Käyttövoimavero 406 €/ v Moottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, dieselmoottori, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (180 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km 4,8 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4585 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2730 mm Tavaratila: 610/1660 l Omamassa: 1595 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 400 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt