9.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Scout Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Octavia malliston huipulta löytyy Scout – menevän näköinen ja hyvin varusteltu maastofarkku. Hyvää: tilat, suorituskyky, varustelu. Huonoa: Muhkea ulkonäkö jakaa mielipiteitä Škoda Octavia on myyntilukujenkin valossa menestystarina. Hyvät tilat ja ajo-ominaisuudet ja puhuttelevat perheautojen ostajia. Neliveto, 184 hevosvoiman dieselmoottori ja kaksoiskytkinautomaattivaihteisto tekevät Škoda Octavia Scoutista vahvan kokonaisuuden monipuoliseen käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuhkea ilmestysScout on muhkea ilmestys. Lokasuojien levikkeet ja helmakoristeet tekevät autosta rotevan näköisen. Lisäksi edessä ja takana on alumiinin väriset muotopaneelit. Tyylistä voi aina kinastella, mutta lähtökohtana on, että lisämausteita tälläkertaa lisätty useimpien makuun sopivasti.Alla on 17-tuumaiset renkaat ja alumiinivanteet. Ulkoasun kaava on sama mitä esimerkiksi Volvo on käyttänyt Cross Country-malleissaan. Lopputulos on yhdistelmä citymaasturia ja perheautoa. Tilaratkaisuiltaan Scout on toimiva. Ei siiis ihme, että auto on menestynyt myyntitilastojen lisäksi eri lehtien tiukoissa testeissä.Alustaltaan Scout on jämäkkä ja johdonmukainen. Ajo-ominaisuudet ovat yhdistelmä mukavuutta ja tukevuutta. Korkeammasta olemuksestaan huolimatta kori ei kallistele häiritsevästi. Tehokas ja vääntävä kaksilitrainen dieselmoottori sekä vakuuttavasti toimiva automaattivaihteisto tekevät Scoutista varsin suorituskykyisen perhefarmarin.Menestys myös huonolla tielläVaikka Škoda Octavia Scout ei varsinainen maastoauto olekaan, niin numeroiden valossa vaatimaton 30 millimetrin korotus vaikuttaa käytännössä yllättävän paljon. Moneen kertaa eri henkilöautoilla koluttu mökkitien pätkä taittuu Scoutilla ilman pohjakosketuksia. Sen pahempaan maastoon autoa ei ole tarkoitettukaan.Alustan kriittiset paikat on varustettu suojalevyin, joten pienet kosketukset eivät vielä aiheita vaurioita. Uuden sukupolven Haldex 5 -kytkimellä varustettu neliveto ohjaa voimaa pitotarpeen mukaan.Liikkeelle lähdettäessä voima jakautuu 50/50-suhteessa. Maantieajossa auto on etuvetopainotteinen.Takapyörät tulevat mukaan tarvittaessa. Nelivedon yhteydessä on elektroninen tasauspyörästön lukko.Hieman yli 40 000 euron karkaavaa hintaa ei oikeastaan voi moittia. Vastineeksi rahalle saa tilaa, nelivedon takaamaa etenemiskykyä, puhdikkaan diesel-moottorin ja vaivattoman automaatin. Myös varustelu on riittävä.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 4x4 Hinta alkaen 40 135 € Ajoneuvovero 115 €/ v Käyttövoimavero 441 €/ v Moottori 1 968 cm³, dieselmoottori, 4 sylinteriä, 1 ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 219 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4685 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 1559 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 800 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen