2.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Audi A6 Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raakaa voimaa hienostuneisiin kuoriin kesytettynä. Hyvää: neliveto, moottorin kyvyt, viimeistely. Huonoa: hinta, kulutus. Uudistunut Audi A6 noudattelee muotoilun ja sisätilaratkaisujen suhteen vakaata linjaa. Vaikka moni yksityiskohta on muuttunut, voi uudistumisen tiivistää sanapariksi pientä säätöä. Etusäleikkö, ajovalot, puskurit, etupuskurin ilmanottoaukot, sivuhelmat ja takavalot ovat saaneet tuoreutettua ilmettä. Ero edellismalliin ei tosin hahmotu ihan yhdellä vilkaisulla. Sisällä viimeistelyn taso ja materiaalit vastaavat auton hintatasoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väkevä kokemus A6:n keulille on valittavissa uudistunut moottorikatras: viisi dieselmoottoria ja kolme bensiinimoottoria. Kaikki voimanlähteet täyttävät tietty Euro6-päästönormit. Koeajoimme dieseleistä väkevimmän eli kolmilitraisen TDI biturbon, jonka yhteydessä on kahdeksanlovinen automaattivaihteisto. Talvisen liukkaat ja vaihtelevaiset ajo-olosuhteet saavat arvoisensa vastuksen: jatkuvatoimisen quattro-nelivedon. Yhdistelmä on hienostunut. Eteen ei tule tilannetta, jossa eteneminen katkeaisi tai moottorin voimat ehtyisivät. Vääntöä on laajalla kierrosalueella. Suurlujuusterästen ja alumiinin yhdistelmä runkorakenteissa on tehnyt hyvää: kori on vääntöjäykkä ja auto kokoisekseen kevyt. Se tuo oman lisänsä auton ripeyteen. Neliveto tuo kaarreajaon miellyttävää vakautta kaikissa ajonopeuksissa. Vakauden huomaa erityisen hyvin moottoritieltä erkanevissa kaartuvissa rampeissa. Neliveto on yliveto myös liukkaaksi kiillottuneilla tienpinnoilla etenkin risteyksissä. Kilometrien nielentää Taiten äänieristetty auto on mukava matkakumppani myös pidemmillä ajotaipaleilla. Ohjaustuntuma on luonteva, käytös vakaata. Autoa ei ole tarvis paimentaa pysymään valitulla ajolinjalla. Matka-ajossa kulutus pysyy kohtuullisen likellä luvattua keskikulutusta, mutta taajamassa kulutus kipuaa talvisessa koeajossa lähes kahdeksaan litraan. Tuhdilla eurotukolla saa tuhdisti autoa. Lisävarusteiden myötä hinta kipuaa kuitenkin melko tolkuttomaksi, eikä malli ole ihan halpa ilman lisäherkkujakaan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A6 Sedan 3.0 V6 TDI BiTurbo quattro Hinta alkaen 82 322 € Koeajetun auton hinta varusteineen 116 188 € Ajoneuvovero 146 €/ v Käyttövoimavero 502 €/ v Moottori 2 967 cm³, V6 dieselmoottori, kaksi turboahdinta, neliveto, 8-v. automaattivaihteisto. Teho 235 kW (320 hv), 3900–4600 r/min Vääntö 650 Nm (1400–2800 r/min) Vääntö 650 Nm (1400–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4932 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1415 mm, akseliväli 2914 mm Tavaratila: 530 l Omamassa: 1910 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 100 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta