2.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Audi A6 Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raakaa voimaa hienostuneisiin kuoriin kesytettynä. Hyvää: neliveto, moottorin kyvyt, viimeistely. Huonoa: hinta, kulutus. Uudistunut Audi A6 noudattelee muotoilun ja sisätilaratkaisujen suhteen vakaata linjaa. Vaikka moni yksityiskohta on muuttunut, voi uudistumisen tiivistää sanapariksi pientä säätöä.Etusäleikkö, ajovalot, puskurit, etupuskurin ilmanottoaukot, sivuhelmat ja takavalot ovat saaneet tuoreutettua ilmettä. Ero edellismalliin ei tosin hahmotu ihan yhdellä vilkaisulla. Sisällä viimeistelyn taso ja materiaalit vastaavat auton hintatasoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevä kokemusA6:n keulille on valittavissa uudistunut moottorikatras: viisi dieselmoottoria ja kolme bensiinimoottoria. Kaikki voimanlähteet täyttävät tietty Euro6-päästönormit.Koeajoimme dieseleistä väkevimmän eli kolmilitraisen TDI biturbon, jonka yhteydessä on kahdeksanlovinen automaattivaihteisto.Talvisen liukkaat ja vaihtelevaiset ajo-olosuhteet saavat arvoisensa vastuksen: jatkuvatoimisen quattro-nelivedon.Yhdistelmä on hienostunut. Eteen ei tule tilannetta, jossa eteneminen katkeaisi tai moottorin voimat ehtyisivät. Vääntöä on laajalla kierrosalueella. Suurlujuusterästen ja alumiinin yhdistelmä runkorakenteissa on tehnyt hyvää: kori on vääntöjäykkä ja auto kokoisekseen kevyt. Se tuo oman lisänsä auton ripeyteen.Neliveto tuo kaarreajaon miellyttävää vakautta kaikissa ajonopeuksissa. Vakauden huomaa erityisen hyvin moottoritieltä erkanevissa kaartuvissa rampeissa.Neliveto on yliveto myös liukkaaksi kiillottuneilla tienpinnoilla etenkin risteyksissä.Kilometrien nielentääTaiten äänieristetty auto on mukava matkakumppani myös pidemmillä ajotaipaleilla. Ohjaustuntuma on luonteva, käytös vakaata. Autoa ei ole tarvis paimentaa pysymään valitulla ajolinjalla.Matka-ajossa kulutus pysyy kohtuullisen likellä luvattua keskikulutusta, mutta taajamassa kulutus kipuaa talvisessa koeajossa lähes kahdeksaan litraan.Tuhdilla eurotukolla saa tuhdisti autoa. Lisävarusteiden myötä hinta kipuaa kuitenkin melko tolkuttomaksi, eikä malli ole ihan halpa ilman lisäherkkujakaan.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A6 Sedan 3.0 V6 TDI BiTurbo quattro Hinta alkaen 82 322 € Koeajetun auton hinta varusteineen 116 188 € Ajoneuvovero 146 €/ v Käyttövoimavero 502 €/ v Moottori 2 967 cm³, V6 dieselmoottori, kaksi turboahdinta, neliveto, 8-v. automaattivaihteisto. Teho 235 kW (320 hv), 3900–4600 r/min Vääntö 650 Nm (1400–2800 r/min) Vääntö 650 Nm (1400–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4932 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1415 mm, akseliväli 2914 mm Tavaratila: 530 l Omamassa: 1910 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 100 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: "väärinymmärryksiltä ei ole vältytty" 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan